Prirodni lijek za smirenje živaca – opustite se uz biljne pomoćnike

Prirodni lijek za smirenje živaca

Ne postoji čovjek koji se nije, bar jednom u životu, suočio sa stresnom situacijom i potražio prirodni lijek za smirenje živaca.

Ukoliko se stres otme kontroli i zavlada svakodnevnim životom, počinje djelovati na tijelo i na živčani sustav. Živčani sustav je odgovoran za gotovo sve aktivnosti koje se odvijaju u našem tijelu i on nam omogućuje da shvatimo svijet oko sebe. Mozak, koji je dio središnjeg živčanog sustava, spada u jedan od najvećih i najkomleksnijih organa u tijelu jer kontrolira motoričke sposobnosti, misli, emocije, pamćenje, disanje, temperaturu, dodir, vid, glad i svaki proces koji regulira naše tijelo.

Stres ne čini ništa dobro ljudskom tijelu jer djeluje štetno na gotovo sve tjelesne sustave, uzrokujući neravnotežu u normalnom funkcioniranju probave, metabolizma, kardiovaskularnog, imunološkog, živčanog ili reproduktivnog sustava.

Dugotrajna napetost se može pretvoriti u kronični stres zbog raznih osobnih, poslovnih ili životnih problema. Vrlo česti mentalni simptomi stresa su osjećaj tjeskobe, uznemirenosti, napadi panike, umor, nemir, brige, strah, nesanica ili razdražljivost.

Ti simptomi su toliko neugodni da se često u toj situaciji pitamo kako se riješiti nervoze i straha? Tablete za smirenje živaca za kojima često posežemo nisu trajno rješenje jer ne rješavaju uzrok stresa, nego samo ublažavaju simptome, a mogu stvoriti ovisnost. 

Kako se riješiti nervoze i straha
FOTO: Shutterstock

Zato je potreban holistički pristup smanjenju stresa koji uključuje sve aspekte našeg života kao što su prehrana, okolina, način života, san, tjelovježba itd.

Pročitajte članak “Stres – kako ga prepoznati i smanjiti?“.

Iz perspektive ayurvedskih liječnika, stres i tjeskoba uzrokovani su neravnotežom u Vata doši. Vata doša je po svojoj prirodi lagana, suha i pokretna.

Neravnoteža Vate povezana je s previše lakoće ili pokreta koji se mentalno izražavaju kroz nestalne misli, brige, opsjednutost, zbunjenost, poteškoće u fokusiranju i problemima sa spavanjem.

Da bi liječili neravnotežu i tjeskobu Vata doše, moramo stabilizirati i “uzemljiti” energiju – smiriti živčani sustav, opustiti um, osloboditi opsesivne misli, povezati se sa svojim tijelom i prirodom.

U tome nam mogu pomoći adaptogene biljke.

Pročitajte članak “10 savjeta za optimalno zdravlje vaše doše (tjelesne konstitucije)“.

Adaptogene biljke – moćni saveznici u borbi protiv stresa

Postoje specifične biljke koje imaju jedinstvena svojstva da dovedu živčani sustav u smirenost i ravnotežu. One se nazivaju adaptogenima, biljke koje energiziraju i imaju pomlađujući učinak na naše tijelo.

Ayurveda u svojoj farmakopeji ima mnogo adaptogenih biljaka koje pomažu u uspostavljanju ravnoteže u brojnim fiziološkim funkcijama, potiču vitalnost i poboljšavaju sposobnost tijela da se prilagodi stresu.

Ashwagandha
FOTO: Shutterstock

Prirodni lijek za smirenje živaca – 4 najbolje adaptogene biljke u ayurvedi

Najbolji lijekovi za smirenje bez recepta su upravo ove biljke, a mogu se koristiti za pomoć u suočavanju sa stresnim situacijama i za zaštitu od posljedica stresa.

1. Ashwagandha

Ashwagandha (Withania somnifera) je izvrstan prirodni lijek za smirenje i depresiju. Pomaže tijelu da se prilagodi stresnim i emocionalnim situacijama jer povećava razinu energije, daje izdržljivost, stabilnu snagu uma i smirenost te potiče zdrav san.

Također podržava funkciju mozga, snižava razinu kortizola, pomlađuje živčani sustav, revitalizira mozak i na taj pomaže u borbi protiv simptoma tjeskobe i depresije.

Pročitajte članak “Ashwagandha (ašvaganda) – ljekovita svojstva i upotreba“.

Gotu kola
FOTO: Shutterstock

2. Gotu kola

Gotu kola (Centella asiatica) je čudesan prirodni lijek za smirenje živaca koji se koristi u tradicionalnoj kineskoj i ayurvedskoj medicini za liječenje raznih stanja, osobito ona koja imaju neurološke komponente, kao što su oštećenje živaca, problemi s pamćenjem, poboljšanje koncentracije ili psihološku komponentu.

Ublažava simptome depresije i tjeskobe, smiruje um djelujući kao sedativ.

Pročitajte članak “Gotu kola – ljekovita svojstva i uporaba“.

3. Jatamasi

Jatamasi (Nardostachys jatamansi) se koristi već stotinama godina u ayurvedi protiv stresa, umora i kod liječenja nesanice. Vrlo je jak antioksidans, a čak je utvrđeno i da štiti od izlaganja gama zračenju.

Korijen jatamasija poznat je po svojem antistresnom terapeutskom djelovanju kojim pomaže umu da ostane smiren i slobodan od tjeskobe i nervoze. Ima važnu ulogu kod spriječavanja depresije, nesanice i iscrpljenosti.

Također je poznat ayurvedski tonik za mozak jer podupire moždane funkcije i pamćenje.

Brahmi
FOTO: Shutterstock

4. Brahmi

Brahmi (Bacopa monnieri) ili sveti bosiljak je moćna biljka koja štiti tijelo od kemijskog, emocionalnog i fizičkog stresa. U ayurvedi se još naziva i tulsi, a kad je u pitanju način kako smiriti živce i nervozu, ova biljka je najpopularniji nervni tonik u indijskoj tradicionalnoj medicini.

Smanjuje razine kortizola, hormona stresa, revitalizira moždane stanice ostavljajući umirujući učinak na živčani sustav, poboljšava koncentraciju i potiče izvrsnu memoriju.

Brahmi čaj je prekrasna biljna alternativa za opuštanje i smirivanje živčanog i endokrinog sustava na kraju napornog dana.

Pročitajte članak “Bakopa (brahmi) – ljekovita svojstva i upotreba“.

Čaj za smirenje živaca
FOTO: Shutterstock

Čaj za smirenje živaca – recept

Obnova živaca uz različite biljne čajeve jedan je od ključnih načina kojim možemo ponovno povratiti emotivnu i mentalnu ravnotežu.

Ritual pravljenja čaja i držanje vruće šalice dok se iz nje izdiže aromatična para, od davnina se povezuje sa trenucima mira i smirenosti.

Biljni čajevi su prijatelji koji nam pomažu u borbi protiv stresa pa ih vrijedi upoznati ne samo znanjem nego i nepcem.

Evo recepta za još jedan prirodni lijek za smirenje živaca.

Sastojci:

Kamilica se tradicionalno koristi kod nemira, nesanice, poremećaja pažnje i hiperaktivnosti.

Paprena metvica pomaže u borbi protiv umora, napetosti i osjećaja tjeskobe.

Kurkuma je bogata antioksidansima i pomaže kod simptoma tjeskobe i depresije.

Komorač ublažava tjeskobu i ima antidepresivni učinak kod osoba u postmenopauzi.

Ruža i njene mirisne latice pomažu u podizanju raspoloženja i opuštanju.

Đumbir ima protuupalna i zagrijavajuća svojstva koja balansiraju hladnu, kaotičnu energiju Vata doše.

kako smiriti živce i nervozu
FOTO: Shutterstock

Priprema

  1. Sve sastojke izmješajte u jednu staklenku kako biste dobili biljnu mješavinu.
  2. Zakuhajte pola litre vode, stavite dvije čajne žličice biljne mješavine i kuhajte jednu ili dvije minute. Maknite posudu sa vatre i ostavite poklopljeno 15 minuta.
  3. Čaj procijedite u šalicu i po želji dodajte med i limun.
  4. Možete ga piti ujutro, popodne i navečer.

Osim biljnih saveznika, ne zaboravite duboko disati jer usredotočeni dah oslobađa napetost, vježbajte jogu kako bi pokrenuli ustajalu energiju, naučite umjetnost samomasaže koja smiruje živčani sustav, uživajte u toploj kupki koja obećava miran san, slijedite rutinu spavanja i okrenite se kvalitetnijoj, zdravijoj prehrani.

U današnjem užurbanom svijetu, svjesno usporite i odvojite vrijeme samo za sebe.

Izrazite svoju kreativnu energiju, hodajte bosi po travi, dotaknite cvijet ili hrapavu koru drveta dok šetate prirodom jer mi jesmo dio te prirode. Tu smo da živimo svoj život najbolje kako možemo. Na nama je da otkrijemo iznova što nas čini sretnima i uravnoteženima jer suprotnost tjeskobi i strahu su ljubav i radost koju svi zaslužujemo.

Članak objavljen:

Ocijenite članak

4.38 / 5   8

Foto: Shutterstock

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu