Carnivore dijeta: Nutricionistica otkriva zašto je mesna dijeta jako opasna

Carnivore dijeta

Carnivore dijeta ili mesna dijeta dobiva sve više na popularnosti, a odnosi se na konzumaciju isključivo životinjskih proizvoda. Dakle, na ovoj dijeti nisu dopuštene nikakve namirnice biljnog porijekla, čime se piramida pravilne prehrane drastično reducira. 

Mesna dijeta – jelovnik 

Carnivore dijeta obuhvaća sljedeće namirnice:

  • crveno meso
  • bijelo meso
  • životinjske masti
  • jaja
  • iznutrice
  • riba
  • mesne prerađevine
  • mliječni proizvodi (opcionalno).
Mesna dijeta - jelovnik
FOTO: Shutterstock

Ako biste se strogo držali jelovnika ove dijete, tada biste u pravilu trebali izbjegavati i mliječne proizvode, ali i sve začine osim soli. Zabranjene namirnice su:

Carnivore dijeta - zabranjene biljne namirnice
FOTO: Shutterstock

Drugim riječima, sve namirnice biljnog porijekla su zabranjene. Jelovnik mesne dijete vrlo je oskudan, bogat proteinima i mastima. Pitate se zašto bi se uopće netko odlučio na mesnu dijetu i živio samo od mesa? Zagovornici ove dijete vjeruju da će tako izgubiti višak kilograma i riješiti se alergija i intolerancija na hranu

Uz mesnu, ali i bilo koju drugu dijetu koja vas stavlja u kalorijski deficit izgubit ćete višak kilograma. Kao što znamo, ne deblja ni jedna namirnica sama po sebi, već se uvijek računa ukupni unos kalorija na kraju dana, odnosno na kraju tjedna. 

Pritom nije važno iz kojeg izvora kalorije dolaze. Ako vam je važno zdravlje, onda će vam biti bitan i izbor namirnica, a to zasigurno ne znači izbaciti jednu skupinu ili čak čitave skupine namirnica, što je najčešće karakteristika popularnih dijeta

Štoviše, demoniziranje pojedinih skupina ili vrsta namirnica najčešće vodi u poremećaje u prehrani. Nažalost, pojedinci i dalje vjeruju u brojne prehrambene mitove koji su proizašli iz zastarjelih istraživanja ili krivo protumačenih istraživanja, iz osobnih iskustava koja se ne mogu generalizirati budući da je prehrana vrlo individualna stvar. 

Demoniziranje pojedinih skupina ili vrsta namirnica najčešće vodi u poremećaje u prehrani
FOTO: Shutterstock

Naime, što odgovara jednoj osobi, ne mora odgovarati drugoj. Primjerice, jabuku smatramo zdravom i preporučuje se u okviru pravilne prehrane, no osoba koja ima žgaravicu ili osjetljiv želudac možda će morati izbjegavati sirovu jabuku. 

Ovakav stav mogli bi iskoristiti i zagovornici mesne dijete govoreći da je to jedina vrsta dijete koja im odgovara. No, jedno je reducirati pojedine namirnice poput jabuke, a sasvim je nešto drugo izbaciti više skupina namirnica poput voća, povrća, žitarica i mahunarki. 

Netko tko je alergičan na gluten svakako će izbjegavati žitarice i proizvode koji sadrže gluten, ali to ne znači da mora izbaciti sve žitarice poput riže i kukuruza koje ne sadrže gluten. 

Carnivore dijeta - recepti
FOTO: Shutterstock

Carnivore dijeta – recepti 

Postavlja se i pitanje što točno jedu osobe na mesnoj dijeti s obzirom na to da su zabranjeni začini i ostale skupine namirnica. Kad je u pitanju carnivore dijeta, recepti najčešće uključuju masnije komade mesa ili masnije meso kako bi se putem masti nadoknadio energetski unos, odnosno unos kalorija. 

Tako će osobe na mesnoj dijeti za doručak jesti najčešće jaja sa slaninom, za ručak odrezak, a za večeru ribu. Pogađate, nema puno izbora oko recepata i obroci su više manje isti, što pridonosi monotonosti prehrane. Kada nemamo puno izbora oko vrste hrane i recepata, tada nam ni želja za jelom neće biti velika. 

Carnivore dijeta - iskustva
FOTO: Shutterstock

Carnivore dijeta – iskustva

Osobe koje su se držale mesne dijete priznat će da su u početku imale problema s probavom, najviše sa zatvorom. To je i očekivano budući da je prehrana lišena vlakana, zbog čega bi osobe na mesnoj dijeti trebale uzimati suplemente vlakana. 

Pročitajte članak “Što su vlakna, zašto nam trebaju i koje su namirnice bogate vlaknima?“.

Nadalje, osobe na mesnoj dijeti vrlo često će reći kako se osjećaju odlično i imaju dovoljno energije. Da bismo uopće zaključili je li to zbog eliminiranja svih biljnih namirnica i konzumacije isključivo životinjskih namirnica, moramo najprije vidjeti kako se ta osoba hranila ranije. 

Analizom prehrane prije prelaska na bilo kakvu dijetu može se otkriti zašto je osoba bila umornija, naduta i slično, a razlog je najčešće u tome da se zapravo nije pravilno hranila, jela je prerađenu hranu, jela je hranu na koju je možda i bila intolerantna. 

Takva osoba povratila bi energiju i dobru probavu preinakama postojeće prehrane u skladu s principima pravilne prehrane prilagođene njoj bez potrebe da izbacuje toliki broj namirnica. 

Osobe vrlo često odgovore da su se zapravo hranile zdravo, no to je najčešće samo njihov subjektivni dojam, dok je realnost drugačija. Uz stručnu analizu vrlo brzo uviđaju u čemu su zapravo griješili i da se nisu toliko zdravo hranili kao što tvrde. 

Nekim ljudima lakše je promijeniti nešto ako idu na “sve ili ništa”, pa je lakše eliminirati sve biljne namirnice i jesti samo meso, nego uložiti vrijeme i energiju u promjenu prehrambenih navika i edukaciju o prehrani temeljenu na znanstvenim činjenicama i provjerenim informacijama. 

Osobe koje duže od mjesec dana slijede carnivore dijetu riskiraju manjak vitamina, minerala i antioksidansa, posebice vitamina C koji je esencijalan i koji moramo svakodnevno unositi u organizam. 

Tako dolazi do pothranjenosti, odnosno nutritivnog manjka koji izaziva bolesti i poremećaje, ovisno o tome koji vitamin ili mineral nedostaje. Carnivore dijeta sadrži previše zasićenih masti, zbog čega se riskira zdravlje krvožilnog sustava i pojava ateroskleroze

Carnivore dijeta sadrži previše zasićenih masti
FOTO: Shutterstock

Zbog visokog udjela proteina može nastradati i jetra jer se oslobađa veća količina amonijaka. Na meti su i bubrezi, ali i kosti jer se povećava rizik od osteoporoze. Osobe koje slijede mesnu dijetu zapravo bi trebale uzimati puno dodataka prehrani poput vitamina, minerala i vlakana. 

Za kraj treba napomenuti da se prvi simptomi pojave bolesti zbog mesne dijete očekuju godinama kasnije. Dok je veganska prehrana prihvatljiva te izbalansirana udovoljava kriterijima pravilne prehrane, to ne vrijedi za mesnu dijetu koja isključuje puno veći broj i skupina namirnica. 

I veganska prehrana koja nije pravilna i izbalansirana rezultirat će, primjerice, manjkom vitamina B12 čije se zalihe isprazne tek nakon šest godina, a manjak vitamina B12 dovodi do anemije i drugih poremećaja. 

Carnivore dijetu nije moguće ni na koji način izbalansirati niti je moguće spriječiti deficite zbog vrlo rigidnih pravila i isključive konzumacije životinjskih namirnica. Prije nego što se odlučite s eksperimentiranjem, posavjetujte se sa stručnjakom.

Pročitajte i članke:

Članak objavljen:

Ocijenite članak

1.57 / 5   7

Foto: Shutterstock

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu