Matcha čaj – cijena, prednosti i priprema

Matcha čaj

Matcha čaj se priprema sušenjem i mljevenjem listova biljke Camelia sinensis, od koje se pripremaju zeleni, crni i drugi čajevi. Matcha čaj je bogat nutrijentima, kao i tvarima koje imaju antioksidativno djelovanje

U nastavku članka pročitajte kako se priprema matcha čaj i gdje ga možete kupiti. 

Matcha čaj – što je?

Matcha je mljeveni prah listova zelenog čaja, a potječe iz Japana gdje se koristi za pripremu čaja ili kao sastojak u receptima. Predstavlja dio japanske tradicije ispijanja čaja i dio je proslava stotinama godina. Priprema se od biljke Camelia sinensis, kao i ostale vrste zelenog i crnog čaja.

Listovi zelenog čaja za izradu matcha praha beru se nekoliko tjedana prije klasičnog vremena berbe s grmova koji su skriveni od sunčeve svjetlosti, zbog čega dolazi do sinteze klorofila i veće razine aminokiselina, posebno L-teanina.

Berba se odvija ručno, nakon toga se listovi pare i suše. Nakon što su se listovi osušili kamenim mlinom, melju se u fini prah, odnosno matcha prah. 

Matcha zeleni čaj je:

  • pun antioksidansa
  • prirodni dodatak za mršavljenje 
  • alternativa kavi bez osjećaja nervoze i podiže raspoloženje.
Matcha pulver
FOTO: Shutterstock

Matcha čaj – ljekovitost

Ljekovita svojstva matcha čaja su:

  • sadrži puno antioksidansa koji štite stanice od oštećenja
  • pospješuje stopu metabolizma
  • smiruje um i opušta tijelo
  • bogat je vlaknima, klorofilom i vitaminima
  • podiže raspoloženje i može pojačati koncentraciju
  • bogata je vitaminom C, selenom, kromom, cinkom i magnezijem
  • trenutno smanjuje kolesterol i šećer u krvi.

Ispod pronađite količine određenih hranjivih tvari koje sadrži matcha prah od kojeg se pravi čaj. 

Hranjive tvari po jednom gramu matcha praha:

  • EGCG – 61 mg
  • aminokiseline – 34 mg
  • L-teanin – 14.26 mg
  • kofein – 35 mg
  • vlakna – 318 mg
  • vitamin C – 1.75 mg
  • vitamin A – 291 mg
  • fosfor – 26.6 mg
  • kalorije – 3 kcal.

Stručnjaci s nutricionističkog portala Very Well Fit ističu da je EGCG, ili 3-O-galat jaki antioksidans čija je koncentracija 137 puta viša u matcha čaju, nego u zelenom čaju. 

Matcha koffein
FOTO: Shutterstock

Pospješuje raspoloženje

Matcha sadrži L-teanin, aminokiselinu koja opušta um. Zbog toga je poznata kao proizvod koji pospješuje raspoloženje.

Budistički svećenici pili su matcha čaj kako bi im pomogao kod meditacije jer sadrži aminokiseline koje, kada se kombiniraju s kofeinom, pružaju smirenost.

Aminokiseline također daju poseban okus matcha čaju, odnosno umami koji označava bogati kremasti okus.

Kako bi postigli puni potencijal jedne šalice matcha čaja, trebali biste popiti 10 šalica zelenog čaja.

Matcha čaj za mršavljenje

S obzirom na to da ima malo kalorija, matcha čaj je odličan dodatak za gubljenje težine. Pospješuje rad metabolizma i sagorijeva masno tkivo. 

Konzumiranje matcha čaja može povisiti termogenezu (tjelesno sagorijevanje kalorija) od normalnih 8 do 10 % dnevne potrošnje energije na 35 – 43 %.

Istraživanje britanskih znanstvenika iz 2008. godine, provedeno na zdravim muškarcima koji su vježbali i usto pili matcha čaj, dokazalo je da se kod njih povećala razgradnja masti za 17 %

Matcha čaj za bolje pamćenje i koncentraciju 

Oko 1100. godine matcha se počela konzumirati u Japanu kao dodatak prakticiranju meditacije. Nakon dugog perioda sjedenja, svećenici bi pili matchu kako bi bili oprezni i smireni. Moderna znanost nedavno je potvrdila učenja ove duge tradicije.

Matcha je bogata L- teaninom, aminokiselinom koja potiče opuštanje i smirenost.

Iako je L-teanin prisutan u svim čajevima, matcha sadrži pet puta više ove aminokiseline, nego obični crni i zeleni čajevi.

Još je jedna dodatna prednost – L-teanin može pospješiti memoriju i učenje. Stoga, šalica matcha čaja pospješuje koncentraciju i jasnoću uma bez poticanja nervoze.

Izrada matcha čaja
FOTO: Shutterstock

Matcha čaj – priprema

Priprema matcha čaja je smirujući proces kojim prakticirate ljepotu djelovanja u trenutku.

Ne trebate toliko brinuti oko koraka, samo razmišljajte kao da je to proces dodavanja vode čaju. Nakon nekog vremena prakticiranja postaje intuitivno djelovanje. Evo načina pripreme:

  1. Prosijte 1 – 2 žličice matcha praha u šalicu uz pomoć malog sita.
  2. Dodajte 200 ml vruće vode. Za najbolje rezultate preporučuje se dodati vodu ugrijanu do točno nekoliko trenutaka prije ključanja.
  3. Miješajte matcha prah i vodu koristeći bambusovu metlicu (možete je kupiti za 120,00 kn u Kući zelenog čaja) cik-cak pokretima, dok čaj ne postane pjenušav.
  4. Uživajte u matcha čaju.
Mača čaj
FOTO: Shutterstock

Matcha čaj – kada piti?

Iako matcha čaj ima brojne zdravstvene prednosti, sadrži i druge sastojke koji stvaraju određene nuspojave. 

Preporučuje se piti matchu:

  • prije tjelovježbe – tako ćete najbolje iskoristite njezinu prednost pospješivanja fokusa, a i može povisiti fizičku izdržljivost do 24 %
  • prije posla – pospješuje koncetraciju jer sadrži L-teanin, ali i utječe na bolju memoriju i učenje
  • za popodnevno dizanje energije – matcha je energetsko piće koje polako otpušta energiju u krvotok.

Iako je matcha čaj dobar napitak u bilo koje vrijeme, preporučuje se izbjegavati ga na prazan želudac jer može dovesti do boli u trbuhu, ali i prije jela jer može smanjiti apsorpciju vitamina B1 u tijelo, što može dovesti do bolesti beri-beri.

Matcha čaj – cijena

Matcha čaj možete pronaći u Bio&Bio trgovinama po cijeni od 161,00 kn za 100 g. Osim čaja, Bio&Bio nudi i Matcha latte ili Matcha capuccino s običnim ili biljnim mlijekom.

U Kući zelenog čaja možete pronaći matcha čaj po cijeni od 170,00 kn za 30 g. Matcha čaj možete kupiti i u dm trgovinama, i to po cijeni od 74,90 za 30 g, a proizvod potječe iz biološkog uzgoja. 

U Harissa trgovinama možete pronaći Matcha Ujicha čaj po cijeni od 36,81 kn za vrećicu od 10 g, a ističe se po svojoj mekanoj noti matcha praha od Gyokuro lišća.

Tamo možete naći i Japan Macha Genmaicha čaj koji se sastoji od senche, blage matche i oguljene pržene riže, a čija cijena iznosi 51,92 kn za 50 g.

Članak objavljen:

Izvori:

  1. Venables, M. C., Hulston, C. J., Cox, H. R., Jeukendrup, A. E. (2008). Green tea extract ingestion, fat oxidation, and glucose tolerance in healthy humans. Am J Clin Nutr, 87(3), 778-84.
  2. Link, R. (2017). 7 Proven Ways Matcha Tea Improves Your Health. Healthline.
  3. Wong, C. (2018). Matcha: Benefits and Possible Side Effects. VeryWellFit.

Vodič kroz najbolje čajeve:

Ocijenite članak

4.30 / 5   10

Foto: Shutterstock

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Vezani pojmovi: matcha caj, matcha, green tea matcha zeleni čaj, 

Podijelite članak

Kopirajte adresu