Ako često putujete avionom, pročitajte ovo prije sljedećeg leta!

putovanje avionom nosi i neke skrivene zdravstvene rizike

Let zrakoplovom i dalje je jedan od najsigurnijih načina putovanja – statistike pokazuju da dolazi do samo jednog smrtnog slučaja na 13,7 milijuna polazaka.

Ipak, znanost otkriva da putovanje avionom nosi i neke skrivene zdravstvene rizike. Od niskog tlaka i kozmičke radijacije do tragova kemikalija u zraku kabine – ovi čimbenici mogu utjecati na vaše zdravlje, osobito ako često letite ili ste član kabinskog osoblja.

Kozmička radijacija i vaše zdravlje

Na velikim visinama zrakoplovi gube dio zaštite atmosfere od kozmičke radijacije. Dnevne doze radijacije na polarnim rutama i pri velikoj visini su veće nego kod letenja u nižim geografskim širinama. Iako individualna doza obično nije velika, česti letovi mogu kumulativno povećati rizik od raka.

Istraživanja pokazuju da članovi kabinskog osoblja imaju veći rizik od melanoma i drugih vrsta raka kože. Kod ženskih stjuardesa rizik od raka dojke je povećan za 51 %, a rizik od nemelanomskog raka kože čak četiri puta.

Znanstvenici su također otkrili da sposobnost tijela za popravak DNK opada nakon leta, što može smanjiti zaštitu od raka.

Ako želite procijeniti dozu radijacije za pojedini let, možete koristiti program CARI-7 Federalne uprave za zrakoplovstvo ili jednostavniji online kalkulator sievert od Francuske agencije za nuklearnu sigurnost. Za trudnice se preporučuje izbjegavanje dugih letova i polarnih ruta tijekom prvog tromjesečja.

Na velikim visinama zrakoplovi gube dio zaštite atmosfere od kozmičke radijacije
FOTO: Shutterstock

Kvaliteta zraka u kabini

Zrak u avionima izaziva zabrinutost kod znanstvenika. Moderni avioni koriste tzv. “bleed air” – vrući, pod visokim tlakom zrak iz motora – za rad nekih sustava.

Povremeno se u kabinskom zraku mogu pojaviti tragovi kemikalija iz motornog ulja ili hidrauličnih tekućina, a kod tzv. “fume events” (ako dođe do kvara brtvi ili propuštanja ulja, hidraulične tekućine ili drugih kemikalija, te tvari mogu ući u sustav ventilacije i završiti u kabini) koncentracija tih tvari može biti povišena.

Neki stručnjaci povezuju izloženost ovim kemikalijama s tzv. aerotoksičnim sindromom – simptomima poput glavobolje, mučnine, vrtoglavice i povraćanja.

Premda ova bolest nije formalno priznata, putnici mogu nositi FFP3 masku ili obavijestiti stjuardese ako osjete neugodne mirise.

Promjene tlaka u kabini također mogu izazvati barotraumu srednjeg uha, sa simptomima poput bolova u ušima, osjećaja zatvorenosti uha i privremenog gubitka sluha. Putnici s infekcijama uha, nosa i sinusa trebali bi odgoditi let.

Utjecaj tlaka kabine na tijelo

Kabina komercijalnog zrakoplova pod tlakom je jednaka visini od približno 1.800 – 2.400 metara. Nizak tlak smanjuje količinu kisika u krvi, što može uzrokovati hipoksiju i dodatno opterećenje srca, posebno kod osoba starijih od 50 godina ili onih s kardiovaskularnim problemima.

Konzumacija alkohola može pogoršati pad kisika i povećati puls. Dugi letovi također povećavaju rizik od venske tromboze (duboke venske tromboze), osobito kod osoba s većim rizikom – žene na kontracepcijskim tabletama, osobe niže ili više visine, ili oni koji su nedavno imali operaciju.

Preporučuje se kretanje tijekom leta, stajanje i istezanje, a oprez je potreban kod korištenja tableta za spavanje.

Pročitajte i ove članke:

Članak objavljen:
  1. Toprani, S. M. i sur. (2025). Suppressed DNA repair capacity in flight attendants after air travel. Sci. Rep., 15: 16513.
  2. Zaraska, M. (2025). Frequent Flyers: Read This Before Your Next FlightWebMD.
  3. CARI-7 and CARI-7A. (2024). Federal Aviation Administration.
  4. Miura, K. i sur. (2019). Do airline pilots and cabin crew have raised risks of melanoma and other skin cancers? Systematic review and meta‐analysis. British Journal of Dermatology, 181(1): 55–64.

Ocijenite članak

0 / 5   0

Foto: Shutterstock

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu