Depresivno raspoloženje: “Plavi ponedjeljak” je marketinški trik! Ovo složeno stanje ne bira ni dan u tjednu ni mjesec
- Budite prvi i komentirajte!
- 3 min čitanja
Siječanj je, prema brojnim subjektivnim procjenama, najdepresivniji mjesec u godini za većinu ljudi, a čini se da ga time prvenstveno čine ružno vrijeme, postblagdanska potištenost, prerano poništene novogodišnje odluke te loše financijsko stanje nastalo prekomjernom kupovinom u prethodnim razdobljima (od Black Friday manije do božićnih i novogodišnjih darivanja).
Međutim, pravo depresivno raspoloženje u kliničkom smislu je daleko složenije stanje na koje utječu mnogi čimbenici, unutarnji i vanjski, kronični i privremeni.
Blue Monday ili Plavi ponedjeljak
Prije 20-ak godina britanski psiholog Cliff Arnall osmislio je naziv “Blue Monday” ili “Plavi ponedjeljak“ za dan u godini u kojem je, zbog raznih vanjskih faktora, najvjerojatnije da će se većina populacije osjećati depresivno.
Glavni razlozi u njegovoj teoriji depresivnog siječnja, odnosnog trećeg ponedjeljka u siječnju, odnosili su se na manjak sunčeve svjetlosti, loše vremenske uvjete te nepovoljno financijsko stanje u postblagdanskom periodu. Tome je pridodao i neuspjele novogodišnje odluke kratkog vijeka koje su nekima drastično smanjile motivaciju za nove napretke i bolje pokušaje.
Činjenica jest da se mnogi teško vraćaju na poslove i u škole nakon praznične i blagdanske radosti i opuštenosti, ali to je daleko od onoga što možemo smatrati depresivnim stanjem koje predstavlja puno složeniji poremećaj od onoga što ubrajamo u kriterije “Plavog ponedjeljka”.
Sniženo raspoloženje, odsutnost pozitivnih emocija, osjećaj beznađa i manjka vrijednosti, poteškoće sa spavanjem i apetitom, usporenost i pasivnost, smanjena koncentracija te suicidalne misli neki su od kriterija kliničke depresije koju je potrebno liječiti farmakološki i psihoterapijski. Ona ne bira ni dan u tjednu ni mjesec, a njezini uzroci su kompleksni i različiti, ovisno o pojedincu.
Depresivno raspoloženje ili marketing?
“Plavi ponedjeljak” je, srećom ili nesrećom, ipak samo marketinški trik osmišljen za jednu turističku tvrtku s ciljem povećanja prihoda od rezervacija putovanja i odmora kako bi se simptomi istog ublažili. Medijsko naglašavanje ove pseudoznanstvene informacije vjerojatno je kod nekih dovelo do samoispunjavajućeg proročanstva nešto lošijeg raspoloženja, ali to nikako nije depresivni poremećaj.
Neminovno je spomenuti koliko je etički neispravno koristiti određene psihološke definicije u svrhu manipuliranja ljudskim razmišljanjima i osjećajima te u kontekstu potpuno neutemeljenih i neznanstvenih zaključaka.
Kratkotrajno sniženo raspoloženje koje se može pojaviti kod mnogih nakon blagdanske euforije nije ništa neobično i nije “rezervirano” za treći ponedjeljak u siječnju, nego je prisutno i tijekom brojnih drugih dana u godini, ovisno o uzrocima i u kojem intenzitetu. Definira se kao normalno emocionalno stanje pojedinca koje je promjenjivo i ovisi o brojnim unutarnjim i vanjskim faktorima.
Nažalost, ovakve neznanstvene pretpostavke i izmišljanje pojmova (kao što je “Plavi ponedjeljak”) u svrhu marketinške strategije neke turističke tvrtke degradira psihologiju kao znanost te šteti javnom razumijevanju njezinih načela.
Ono što je najgore u svemu je nepoštivanje onih koji zaista boluju od depresivnog poremećaja, prvenstveno zato što se ovakvim pojmovima sugerira da je depresija “prolazno i bezbolno stanje koje svi doživljavaju, a koje samo od sebe nestaje zahvaljujući duljim sunčanim razdobljima i boljim raspolaganjem financijama”.
Depresija je kompleksno psihičko stanje koje može biti kronično i onesposobljavajuće, a značajno otežava osobi u svakodnevnom funkcioniranju. Ne javlja se u siječnju i ne nastaje preko noći, a zahtijeva prisutnost većeg broja znanstveno utemeljenih kriterija koji se mogu javljati u različitim oblicima.
Nijedan ponedjeljak u godini, koliko god težak bio, nije okidač da se kod većine populacije razvije psihički poremećaj, a suludo je uopće o tome raspravljati. Stoga bi ubuduće bilo najbolje da se ovaj dan potpuno ignorira i ne stavlja u medijske naslove, osim u kontekstu razjašnjavanja besmislice njegovog nastanka.
Pročitajte i članke:
- Plavi ponedjeljak: Najdepresivniji dan u godini ili samo mit? Evo kako je postao popularan i kakav utjecaj ima
- Simptomi depresije: Svaki znak treba ozbiljno shvatiti! Evo koji su i što učiniti ako sumnjate da imate depresiju
- Depresija je ozbiljno medicinsko stanje: Ovih 7 stvari nikad ne smijete reći depresivnoj osobi.
Tekst Dana
Za vas izdvajamo
12 vježbi s vlastitom težinom za izgradnju mišića
- Tomislav Stanić
- 4 min čitanja
- Cheater, S. (2019). Promoting positive mental health. International Journal of Health Promotion and Education, 57 (2): 112–114.
- The Psychological Dangers of Blue Monday. Birmingham City University.