Kako osušiti smokve: Znamo kada se beru, kako se suše i u čemu držati suhe smokve

Kako osušiti smokve

Suhe smokve mnogima su omiljeni zalogaj i poslastica, a sadrže i brojne hranjive tvari te pomažu održati zdravu probavu. Sušene smokve su vrlo kalorične jer sadrže 50 – 70 % šećera, ali su bogate vitaminima i mineralima kao i svježe smokve.

Ako ste se pitali kako osušiti smokve tijekom sezone ili niste ljubitelji svježih smokava, sve korake i važne informacije donosimo u nastavku.

Smokva - uzgoj
FOTO: Shutterstock

Smokva – uzgoj

Autori poljoprivrednog portala Agroklub o smokvi kažu:

Smokva je podrijetlom iz Male Azije, a kultivira se dulje od pšenice. Pripada porodici dudova i stablo je koje može doživjeti 50 do 70 godina.

Smokve su veoma cijenjeno voće zbog visoke koncentracije nutrijenata i bogatog slatkog okusa. Poznate su još od rimske i grčke civilizacije kada su ih uz masline i biljna ulja slavili kao najvrjedniju hranu. 

Stablo smokve voli toplo okruženje, a može podnijeti suha tla i hladnije vrijeme. Postoji više sorti smokava, a plodovi dolaze u tri boje:

  • zeleno-žućkasti plodovi
  • ljubičasti plodovi
  • tamno ljubičasti do crni plodovi. 

Berba plodova se provodi sve od lipnja do listopada, a plodovi se konzumiraju svježi. Tijekom berbe je važno zaštititi kožu jer je bijeli “sok” iz stabljike i lišća smokve može nadražiti.

Ako su plodovi smokve namijenjeni za sušenje, moraju biti potpuno zreli jer tada sadržavaju najviše šećera. 

Smokva - nutritivna svojstva
FOTO: Shutterstock

Smokva – nutritivna svojstva

Smokve su odličan izvor minerala i vitamina:

Jedan kilogram suhih smokava ima 3.250 kcal i sadrži:

  • 62 % šećera
  • 2 % proteina
  • 18 % vode
  • 0,5 % masti
  • 1,5 % pepela (koji sadrži nabrojane minerale). 

Odličan su izvor fitokemikalija poput proantocijanidina. Smokva sadrži i tekin, antioksidativni sastojak koji smanjuje razinu kolesterola u krvi.

Studija iz 2015. godine, koja je ispitivala utjecaj dugotrajne konzumacije svježeg voća, navodi da zbog nutritivnog sastava smokva posjeduje mnoga svojstva poput:

  • antioksidativnog
  • antimikrobnog
  • protuupalnog
  • hipoglikemičnog
  • hepatoprotektivnog
  • antifungalnog
  • antikancerogenog. 

Pročitajte članak “Smokva – nutritivna i ljekovita svojstva“.

Možemo ih konzumirati svježe ili sušene, dok za ljubitelje suhih smokava donosimo i najbolje načine za sušenje i skladištenje smokvi.

Postoji nekoliko načina na koje možete očuvati ove dragocjene plodove za ostatak godine, a na vama je da odlučite koji vam najbolje odgovara.

Smokva - branje i sušenje
FOTO: Shutterstock

Smokva – branje i sušenje 

Smokve sazrijevaju samo nekoliko mjeseci godišnje, a sušenjem ih možemo konzumirati kada god poželimo. Važno je stoga pravilno ubrati smokve koje planiramo sušiti, kako bismo dobili najkvalitetnije suhe smokve.

Smokve beremo kada su najzrelije, a prepoznat ćemo ih kada počnu blijedjeti i visjeti s peteljke te postanu blago smežurane.

Zbog brzog propadanja i osjetljivosti, plodovi se beru svaka 3 – 4 dana jer postupno dozrijevaju. Poželjno je brati suhe plodove, u jutarnjim satima i obavezno s peteljkom, a slažemo ih u široke košare.

Prof. dr. sc. Ibrahim Mujić s Poljoprivrednog odjela Veleučilišta u Rijeci naglašava:

Kad ih se slaže u posude, najbolje je da posuda ima posebno odvojena mjesta za svaki plod kako bi se spriječio dodir. Do mjesta prerade ih također treba prenositi polako i pažljivo, kako ne bi došlo do gnječenja.

Kako osušiti smokve – postupak

  1. Pažljivo ih prenesite, izbjegavajući gnječenje, a zatim ih rasprostrite na pamučnoj plahti ili rešetkastoj podlozi (poželjno od trske) kako bi se sušile na suncu 4 – 7 dana.
  2. Smokve se ne smiju dodirivati te ih tijekom dana okrenite barem jednom za pravilno sušenje. U slučaju muha prekrijte smokve sitnom mrežicom.
  3. Tijekom noći prenesite smokve s podlogom u suhu i prozračnu prostoriju kako biste ih sakrili od rose ili kiše.
  4. Svakodnevno pregledavajte smokve zbog ličinki muha, plijesni ili drugih znakova kvarljivosti te uklonite loše smokve.
  5. Pravilno sušene smokve bit će meke, ali se neće vraćati u prvobitan oblik nakon stiskanja.
  6. Za kraj smokve brzo potopite u vruću morsku ili slanu vodu za dezinfekciju. Za slanu vodu uspajte pola šalice morske soli u pet litara vode.
  7. Procijedite smokve i sušite još jedan na suncu prije skladištenja u papirnate/platnene vrećice ili kartonsku kutiju.

Pročitajte članak “Suhe smokve – slatki izvor zdravlja“.

Kako osušiti smokve u pećnici
FOTO: Shutterstock

Kako osušiti smokve u pećnici? 

Jedan od najjednostavnijih načina sušenja smokvi, posebice manje količine, je svakako sušenje u pećnici. Ovako ćete izbjeći sve komplikacije prenošenja i zaštite smokvi od vanjskih uvjeta, ali bi moglo doći do kvarenja ako ih brzo ne pojedete, zbog visokog sadržaja šećera, a manjka konzervansa.

U te svrhe se skladištenjem uz smokve stavlja npr. lovorov list, koji može neko vrijeme djelovati antimikrobno. Sve što vam je potrebno su zrele smokve koje su se počele blago smežuravati, papir za pečenje i rešetka iz pećnice.

Priprema

  1. Rešetku iz pećnice obložite papirom za pečenje i uključite pećnicu na 60 – 70 °C, i to na funkciju za vrući zrak/ventilator.
  2. Iz svake smokve istisnite višak zraka tako da je od peteljke utisnete prema unutra.
  3. Na rešetku slažite smokve s donjim dijelom (rupicom) prema gore i svaku uodaljite jednu od druge.
  4. Rešetku umetnite na sredinu pećnice i ostavite vrata pećnice otvorena tako da između vrata stavite kuhaču ili kakav drugi drveni kuhinjski pribor.
  5. Sušite smokve 5 – 6 sati i ostavite da se ohlade prije spremanja u kartonsku kutiju ili papirnatu vrećicu s lovorovim listom ili komoračem.
Sumporenje smokava
FOTO: Shutterstock

Sumporenje smokava – bijeli prah 

Sumporenjem smokava odmah nakon branja sprječavamo kvarenje, pojavu ličinki crva i automatski eliminiramo muhe koje bi mogle napadati smokve. Osim toga, sumporenjem smokve neće oksidirati i potamniti.

Prilikom sumporenja i sličnih postupaka treba zaštititi kožu, usta i nos. 

Postupak sumporenja

  1. Nakon što ste ubrali i rasporedili smokve na rešetku za sušenje, ispod rešetke (20 cm ispod) u plehu ili tavi zapalite sumporni prah.
  2. S gornje strane rešetke i bočnih strana potrebno je smokve prekriti kartonskim kutijama ili plohama za što bolje sumporenje.
  3. Smokve sumporite 20 – 30 minuta, a nakon toga ih posložite na površine za sušenje s rupicom prema gore, kako sok ne bi iscurio.
  4. Tijekom noći prenesite smokve s podlogom u suhu i prozračnu prostoriju kako biste ih sakrili od rose ili kiše.
  5. Nakon otprilike 6 – 7 dana šećer će izaći iz ploda te se kristalizirati, što znači i da je sušenje završeno.

Sušenje smokava u sušilici – stroj za sušenje smokava

Smokve se mogu sušiti i u sušilicama, tj. dehidratorima hrane. Ovo je također najbolji način za sušenje većih količina smokava i kod lagane proizvodnje smokvinih proizvoda. Najvažnije stavke kod sušenja uključuju temperaturu koja ne bi trebala prelaziti 50 °C za sušenje od 30 – 40 sati.

Kod temperature 65 – 75 °C smokve se suše otprilike pet sati. Za kraj smokve brzo potopite u vruću morsku ili slanu vodu za dezinfekciju. Za slanu vodu usipajte pola šalice morske soli u pet litara vode. 

Procijedite smokve i sušite još nekoliko sati prije skladištenja u papirnate/platnene vrećice ili kartonsku kutiju.

Skladištenje suhih smokava
FOTO: Shutterstock

Skladištenje suhih smokava i zamrzavanje suhih smokava 

Generalno pravilo za čuvanje i skladištenje suhih smokvi je temperatura do 10 °C, a poželjno ih je prvo čuvati u papirnatim ili platnenim vrećicama te kartonskim kutijama.

Za najbolje spremanje suhih smokava nakon nekog vremena poželjno ih je prebaciti u staklene posude ili držati u hladnjaku.

Osušene smokve bez konzervansa možete čuvati 6 – 8 mjeseci nakon sušenja, a poželjno je pohranjivanje u hladnjaku. Iako se smokve najbolje čuvaju na 0 – 2 °C, možete ih zamrznuti i čuvati do osam mjeseci.

Pročitajte i članke:

Članak objavljen:
  1. Mujić, I. (2019). Smokve – sušenje i recepture. Turistička zajednica grada Krka
  2. Smokva – Uzgoj, Gnojidba, Sorte, Sadnja, Sjetva, Berba, Žetva. (2019). Agroklub.
  3. Butler, N. i McDermott, A. (2016). The Health Benefits of Figs. Healthline.
  4. Essa, M. M. i sur. (2015). Long-Term Dietary Supplementation of Pomegranates, Figs and Dates Alleviate Neuroinflammation in a Transgenic Mouse Model of Alzheimer’s Disease. PLoS One., 10(3): e0120964.
  5. Sušenje smokava. (2011). Agroklub.

Ocijenite članak

4.11 / 5   9

Foto: Shutterstock

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Vezani pojmovi: sumporenje smokava, 

Podijelite članak

Kopirajte adresu