Kako spasiti brak: 10 savjeta psihologinje što učiniti kad je brak u krizi za koju mislite da nema spasa

Kako spasiti brak

Bračna nestabilnost uzrokovana je brojnim životnim događajima. Prije vrhunca krize u braku sitna nezadovoljstva već se neko vrijeme nakupljaju, a komunikacija izostaje. Svaki par se susreće s poteškoćama, ali je pitanje kako se s njima nosi, kako upravlja problemima i kako nastoji održati stabilnost kada stvari baš i ne idu po planu.

Uzimajući u obzir da je brak izrazito kompleksan i zahtjevan odnos koji traži neprestani trud i rad da bi opstao, nije jednostavno odgovoriti na pitanje kako spasiti brak u krizi ili kako spriječiti razvod kada su se problemi već zakomplicirali. U nastavku članka donosimo nekoliko savjeta kojima ćemo pokušati odgovoriti na pitanje kako spasiti brak kada se čini da je razvod već pred vratima.

Kako dolazi do krize?

Uslijed određene razine nezadovoljstva u braku dolazi do emocionalnog udaljavanja supružnika. Uzroci nezadovoljstva među partnerima su jedinstveni, a mogu se kretati od nedostatka komunikacije do nevjere. Udaljavanje se najčešće prepoznaje zahlađenjem u emocionalnom smislu, odnosno pojavom ravnodušnosti koja razara odnose. Osim što su nezadovoljne, osobe dolaze do zaključka da više nema pomoći te da je najbolje izolirati se od potencijalnih gubitaka u budućnosti.

Bračna nestabilnost nije dovoljno istražen pojam u psihologiji jer se najčešće promatra kroz onaj krajnji ishod – rastavu braka. Iako je statistički porast razvoda u Hrvatskoj još uvijek prisutan, bračna nestabilnost je ipak razdoblje koje traje neko vrijeme prije nego se supružnici odluče na službeno razilaženje.

Prema psihološkim teorijskim objašnjenjima, postoji nekoliko etapa prije samog razvoda braka koji su prisutni kod bračni partnera, a to su:

  • emocionalni raskid – emocionalno udaljavanje partnera
  • intrapsihička etapa – uočavanje slabosti drugog partnera, pojačana kritičnost
  • dijadna ili bračna etapa – kritizirani bračni partner shvaća da je onaj drugi u braku nezadovoljan (emotivne rasprave)
  • društvena etapa – nezadovoljni partner obavještava rodbinu i prijatelje o teškoćama u braku i o mogućnosti razvoda
  • bračni sprovod – odnosi među partnerima su izrazito loši (odluka o razvodu braka).

Pročitajte članak “Udaljavanje u vezi – zašto se javlja i kako ga prevladati?“.

Imajući na umu da je dolazak do odluke za razvod braka proces koji traje, činjenica je da postoji određeni prostor u kojem možete pokušati spasiti brak pred razvodom. No, što je manje tog prostora u odnosu, tj. što je osoba bliže posljednjoj etapi odlučivanja za razvod, to je pokušaj spašavanja braka teži i zahtjevniji.

Kako spasiti brak u krizi
FOTO: Shutterstock

Kako spasiti brak? – 10 savjeta

Neovisno o tome kako je došlo do krize, uvijek postoji nada za pomirenje ako su obje strane spremne za rad na sebi i svojem braku. Uvelike ovisi kakva je bila predbračna i bračna kvaliteta do pojave krize, kakve su osobine ličnosti partnera, koje su tehnike suočavanja s problemima već usvojene i koje su okolnosti dovele do krize. U nastavku donosimo 10 savjeta kako spasiti brak, tj. što dvoje ljudi može učiniti kako bi unaprijedilo svoj odnos.

1. Komunikacija

Jedan od najvažnijih uzroka nezadovoljstva je manjak komunikacije u braku ili vezi. Partneri često misle da nakon toliko godina braka već mogu i trebaju znati prepoznati što im je potrebno u trenucima kada se osjećaju loše bez da išta izgovore. Nažalost, to ipak nije tako. Da bi druga osoba mogla znati o čemu razmišljamo, što nas muči i smeta, što bismo htjeli promijeniti i popraviti – moramo to verbalizirati i pokušati objasniti riječima koje nas emocije obuzimaju.

Tek tada se stvara prilika za kvalitetnu komunikaciju. Pritom moramo uvijek imati na umu da sve to govorimo osobi koju volimo i do koje nam je stalo te da smo u ovom svemu nas dvoje protiv problema, a ne jedno protiv drugog.

2. Ulazak u konflikt

Mnogo ljudi se boji ulaska u pregovore s drugom stranom jer misle da bilo kakav ulazak u konflikt znači trenutni raspad odnosa. Brakovi i veze ne završavaju svađama, već manjkom komunikacije, a taj manjak se dogodi onda kada se bojimo izraziti ono što trebamo i što nas smeta jer mislimo da ćemo povrijediti drugu osobu.

Šutnjom radimo još gore jer odnos u tom slučaju najviše pati. Obje strane osjećaju da nešto nije u redu, ali nitko o tome ništa ne govori, a stvari se rješavaju samostalno. U tom trenutku je emocionalno udaljavanje već započelo. No, svakako je prije izražavanja bilo kakve kritike važno znati asertivno komunicirati.

Pročitajte članke:

Kako spasiti brak pred razvodom
FOTO: Shutterstock

3. Kompromisi

Da bismo u odnosu imali “win-win” situaciju, moramo naučiti davati kako bismo mogli primati. Ako postoji neravnoteža u tome, opet je jedna strana već skupila dovoljno nezadovoljstva da krene u etape bračne nestabilnosti. No, kompromisi zahtijevaju obostrani napor jer se ipak dijela neke naše želje moramo odreći da bismo održali stabilnost, a ujedno ostvarili obostrano zadovoljstvo.

Nije lako sklapati kompromise i biti spreman za njih. U jeku svađe i bijesa partneri su previše emocionalno pobuđeni da bi mogli mirno dati prijedloge za stvaranje kompromisa. Vlastite potrebe ponekad nije jednostavno niti verbalizirati, a kamoli uskladiti s tuđima. Dajte sebi dovoljno vremena da pronađete najbolje rješenje i budite strpljivi jedno s drugim.

Pročitajte članak “Brak i veze – složenost odnosa i savjeti za poboljšanje“.

4. Pauza

Treba znati kada stati – i kada je vrijeme za pauzu. Nakon izražavanja vlastitih i slušanja tuđih potreba i želja obje strane često budu u povišenom emocionalnom stanju. Kada se stvari krenu komplicirati, kada se počnu izvlačiti problemi iz prethodnog stoljeća, a u fokusu nije onaj koji je aktualan, parovi zaboravljaju koja je bila tema razgovora i nastavljaju dalje s prepirkom.

U tom trenutku je nužno uzeti pauzu, zamoliti supružnika da trebate nekoliko minuta da se smirite prije nastavka razgovora. Ovdje je važno specificirati okvirno vrijeme potrebno za pauzu jer se i na taj način drugoj osobi pokazuje poštovanje (npr. ako ste rekli da vam treba 10 minuta da se smirite, onda se nakon 10 minuta i vratite u razgovor).

Pokušajte vrijeme pauze iskoristiti za razmišljanje o tome kako ćete nastaviti komunikaciju, opustite se i duboko dišite, razbistrite um i prošećite, ali u svemu tome ne zaboravljajte koliko vam znači ta osoba i koliko je volite.

Nakon izražavanja vlastitih i slušanja tuđih potreba i želja obje strane često budu u povišenom emocionalnom stanju
FOTO: Shutterstock

5. Prostor

Nastavno na prethodni savjet uzimanja pauze, važno je imati na umu da u toj pauzi moramo drugoj strani ostaviti dovoljno prostora za “emocionalno hlađenje”. Neki ljudi se brzo ohlade tijekom svađe, ali nekima je potrebno fizičko izdvajanje iz prostorije, kratka šetnja, gledanje u zid ili nešto drugo.

Druga strana u tim trenucima mora biti strpljiva i iskoristiti to vrijeme za kratko opuštanje i pripremu za nastavak komunikacije. Poštovanje partnerovih želja za uzimanjem predaha i kratkim izdvajanjem iz prostora je izrazito važno za kvalitetni nastavak i završavanje dijaloga.

Pročitajte članak “Bipolarni poremećaj i brak: Kako se ponašati prema osobi s bipolarnim poremećajem?“.

6. Empatija

Istinsko slušanje druge osobe u trenucima nezadovoljstva nije jednostavno jer najčešće razmišljamo što ćemo sljedeće reći, a ne što partner trenutno govori. Upravo zbog toga često propustimo ono bitno što druga strana pokušava objasniti i usmjeravamo se na ono što je problem isključivo iz naše perspektive.

Vježbanje empatije je važno kako kod djece, tako i kod odraslih. Pokušajte suosjećati s drugom stranom, fokusirati se na onu emociju koju prenosi, razumjeti njezinu perspektivu i ući u njezine cipele. Vidjeti svijet tuđim očima nije jednostavno, ali je jako važno kako bismo mogli shvatiti što je zapravo problem u odnosu.

Pročitajte članak “Empatija – razumijete li doista njezino značenje?“.

Moramo prvo biti iskreni prema sebi i prihvatiti sebe točno onakvima kakvi jesmo
FOTO: Shutterstock

7. Rad na sebi

Dugotrajni bliski odnosi s drugom osobom često dovode do toga da zaboravljamo na činjenicu da je prije toga “mi” postojalo jedno “ja” koje ima svoje karakteristike osobnosti, prednosti i mane, slabosti i snage. Da bi “mi” u odnosu moglo biti kvalitetno, važno je da je i “ja” doživljeno, saslušano i smireno. Tek u odraslim i zrelim odnosima s drugim ljudima shvaćamo koje ranjivosti nosimo u sebi, a koje su nastale nekad tijekom našeg odrastanja i stvaranjem životnih iskustava.

Da bismo imali iskrenu i zdravu komunikaciju s drugom osobom, moramo prvo biti iskreni prema sebi i prihvatiti sebe točno onakvima kakvi jesmo. U tome najviše pomaže individualna psihoterapija i prorada onih emocionalnih stanja koja su ostala potisnuta u nama zbog protoka vremena i brojnih strahova.

Pročitajte članke:

8. Bračna terapija

Terapija za parove može biti učinkovita jedino ako su obje strane spremne za rad na sebi. Ponekad je to teško uskladiti, posebno zato što je odlazak na psihoterapiju kod mnogih još uvijek tabu tema. Srećom, parovi koji su spremni prihvatiti pomoć od strane treće osobe, koja će moderirati i prevenirati poneke komplikacije u komunikaciji, sve češće svjedoče o velikim benefitima terapije za parove kao nečemu što im je uvelike pomoglo u daljnjem rješavanju problema.

Bračna terapija je nužna u trenucima dugotrajnog nezadovoljstva, loše komunikacije i teških životnih okolnosti (npr. gubitka djeteta, bolesti u obitelji, smrti bliskih ljudi, bračne nevjere). Iako mnogi parovi ne pronalaze odgovor na pitanje kako spasiti brak nakon prevare, postoje oni koji su i nakon ovakvih teških situacija uspjeli vratiti povjerenje, poštovanje i ljubav.

Pročitajte članke:

Kako spasiti brak bez ljubavi
FOTO: Shutterstock

9. Pozitivne strane

Prije nego iznesete sve ono što nije dobro i što vas smeta, pokušajte izdvojiti barem nekoliko dobrih stvari s kojima ste zadovoljni i na kojima možete zahvaliti drugoj osobi. Ako ste fokusirani samo na ono negativno, onda će se mozak potruditi izvući sve negativnosti kojih se u tom trenutku sjeti (a možda su potpuno nevažni za trenutnu temu ljutnje).

Uvijek postoji nešto dobro što možete navesti, iako je u trenucima ljutnje i nezadovoljstva teško do toga doći. Prisjećajte se uvijek da je važna ljubav koja vas je spojila i potaknula na odluku za brak. Kada se dogodi da se ona utiša i da pokušavate pronaći način kako spasiti brak bez ljubavi, potražite primarni uzrok zbog kojeg je došlo do njezinog nestajanja.

10. Ljubav, poštovanje i – strpljivost

Kada se pojave teške životne okolnosti, može doći do gubitka motivacije za trud, osjećaja nemoći i bespomoćnosti. Glavni motivator u takvim situacijama je prisjećanje početaka – zašto ste uopće krenuli, koliko ste ljubavi i strpljenja imali, čemu ste se nadali itd. U teškim trenucima je najteže biti strpljiv i imati na umu da svaka situacija i emocija, pa tako i ova neugodna, imaju svoj intenzitet i trajanje.

Zanimljivo je koliko smo s drugim ljudima strpljivi i nježni, a s onima koji su nam najbliži ponekad imamo najmanje strpljenja i tolerancije na pogrešku. Od onih do kojih nam je najviše stalo imamo i najviše očekivanja, a ponekad se u njih toliko zapletemo da zaboravimo na činjenicu da svatko od nas griješi i da u svađama nikada nije kriva samo jedna strana.

Prije nego se odlučite proglasiti kraj nekog odnosa, provjerite jeste li zaista pokušali sve što ste mogli da popravite ono što se može popraviti. Nažalost, živimo u vremenima gdje se stvari ne popravljaju, nego bacaju, a da se pritom ne razmišlja o tome koliko je kvalitetan odnos u pitanju i koliko je ponekad zaista malo potrebno da se stvari vrate na svoje mjesto.

Pročitajte i članke:

Članak objavljen:
  1. Sookdeo, T. (2022). How to Save Your Marriage: 10 Tips For Healthy Reconciliation. Choosing Therapy.
  2. Milivojević, Z. (2018). Emocije: psihoterapija i razumijevanje emocija. Mozaik knjiga: Zagreb.
  3. Rijavec, M. i Miljković, D. (2014). Muškarci i žene – poznajemo li se uopće. Profil knjiga: Zagreb.
  4. Čudina-Obradović, M. i Obradović, J. (2006). Psihologija braka i obitelji. Golden marketing – Tehnička knjiga: Zagreb.

Ocijenite članak

5 / 5   2

Foto: Shutterstock

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu