Mindfulness tehnike za školarce: Zašto i kako ih koristiti?
- Budite prvi i komentirajte!
- 6 min čitanja
Gotovo svaki učitelj i roditelj požalit će se na to da njihov učenik ili dijete ima slabu koncentraciju, gubi brzo pažnju i da je nemirno. Neminovno je to posljedica brzog skoka u napretku tehnologije i sve veće razlike između trenutačnog načina školovanja i svega novog što dolazi.
Tim brzim promjenama ne uspijevaju se prilagoditi ni učitelji, roditelji i na kraju sami učenici. Jeste li već sada čuli kako mindfulness igra veliku ulogu u pomaganju učenicima i školama? Mnoge škole diljem svijeta uvode mindfulness kao dio kurikuluma i mindfulness tehnike postaju obavezan dio školovanja.
I Hrvatska polako počinje osvještavati ovu tehniku, a neke škole već poduzimaju praktične mjere kako bi pomogle svojim učenicima da se lakše nose s koncentracijom, pažnjom i emocijama.
Zašto koristiti mindfulness tehnike za školarce?
Mindfulness je praksa obraćanja pažnje na ovdje i sada bez osuđivanja. To je način kako da se povežemo sa sobom i okruženjem, usmjeravajući pažnju na ono što se događa u sadašnjosti kroz misli, osjećaje i tjelesne senzacije.
Školarci često nisu prisutni ovdje i sada, već u nekom drugom svijetu koji im uzima tjelesnu i mentalnu energiju. Zbog takve neprisutnosti teško prate nastavu i uče.
Isto tako, ako ne reguliraju stres, on može značajno narušiti kvalitetu učenja, polaganja ispita i socijalizacije. Posljedice stresa osjete u sve većim pojavama anksioznosti, napadajima panike i psihosomatici.
Jedna od ključnih dobrobiti mindfulnessa je utjecaj na mentalno i fizičko zdravlje. Tehnike disanja, koje su suština mindfulness tehnika, vrlo učinkovito utječu na smanjenje stresa, anksioznosti, straha i panike.
Pa pogledajmo kakav učinak imaju mindfulness tehnike za školarce:
- poboljšavanje pažnje i koncentracije – prakse poput svjesnog disanja, tehnike uzemljenja i obraćanja pažnje na svih pet osjetila pomažu školarcima da ostanu prisutni ovdje i sada; rezultati toga se mogu vidjeti u boljem akademskom uspjehu, kao i u neometanju nastave
- smanjenje stresa, anksioznosti i panike – mindfulness tehnike imaju veliki doprinos prepoznavanju i reguliranju misli i osjećaja; kroz tehnike disanja, vizualizacije i mindfulness staklenke školarci mogu naučiti promatrati i imenovati svoje misli i osjećaje; svjesno disanje im pomaže da opuste tijelo i ne reagiraju impulzivno; redovitom praksom smanjuju ispitnu anksioznost, bolje se nose sa stresom i društvenim pritiscima
- povećanje otpornosti – što više mogu ostati ovdje i sada sa svojim mislima i osjećajima, grade unutarnju snagu da podnesu stres i neugodne emocije; zbog toga manje koriste neka stimulirajuća sredstva kako bi im bilo bolje; posljedično, lakše se oporavljaju od stresa i neuspjeha
- razvoj emocionalne inteligencije – što više djeca razumiju svoje osjećaje i misli, bolje će razumjeti i druge; uče kako bolje izražavati i razumjeti svoje emocije
- kreativnost i sposobnost rješavanja problema – minduflness utječe na kreiranje novih, a ne automatskih načina pogleda na stvari; pobuđuje svjesne radnje i prirodno budi interes prema rješavanju problema; također, što su učenici mirniji i prisutniji, lakše pronalaze nove ideje i bolje pristupaju izazovima; to im definitivno pomaže u savladavanju školskog sadržaja
- regulacija ponašanja – svjesnost pomaže da prepoznaju svoje impulzivne misli i osjećaje, prije negoli prijeđu u neadekvatno ponašanje
- jačanje samopouzdanja – mindfulness pomaže individualcima da razviju svijest o sebi; to znači o svojim resursima, snagama, kvalitetama i sposobnostima; istraživanjem sebe, školarci imaju priliku razvijati svoju autentičnost i kvalitete.
Kao što možete vidjeti, mindfulness utječe ne samo na fokus i pažnju, već i na emocionalnu, mentalnu i psihološku dobrobit tijekom cijelog života. To je praksa koja temeljito mijenja naše obrasce i nas same.
Kakve mindfulness tehnike se koriste za školarce?
Kako bismo teoriju pretvorili u praksu i pokazali jednostavnost korištenja mindfulnessa, predstavit ćemo nekoliko tehnika koje školarci mogu već sada početi prakticirati.
Oblaci kao misli
Korištenjem vizualizacije oblaka kao misli, djeca lakše zamišljaju misli koje slobodno prolaze nebom. Neki oblaci su crni, iz nekih kiša pada, neki su veliki i bijeli. Baš kao i oblaci, misli mogu biti negativne, pozitivne i neutralne. Cilj je ne pokušavati zaustaviti negativne, već ih pustiti da slobodno prolaze. Kontraintuitivno, dopuštajući neugodu ona prolazi.
Ako vas zanima više o metafori neba i oblaka u korištenju mindfulness tehnika, pogledajte video.
Mišićna relaksacija
Stiskanjem i opuštanjem dijelova tijela oslobađamo stres iz tijela i učimo djecu razlikovanju opuštenog od napetog tijela. Naše misli i osjećaji se prepoznaju u tijelu pa korištenjem tijela u mindfulnessu umirujemo naš um i osjećaje. Ovaj pristup je poznatiji kao Bottom-up ili Odozdo-gore.
Tehnika uzemljenja
Korištenjem pet osjetila – vida, sluha, okusa, mirisa i dodira – uzemljujemo svoju pažnju i fokus na ovdje i sada. Ova tehnika pomaže u trenutku vratiti svoju pažnju iz neugodnih i paničnih misli u sigurnost sadašnjeg trenutka. Izrazito je korisna kod regulacije ispitne anksioznosti.
Trbušno disanje “Balončić”
Djeca zamišljaju da u trbuhu imaju balon koji se prilikom udaha širi, a prilikom izdaha skuplja. Pomaže u smirivanju živčanog sustava i poboljšava koncentraciju.
Animaciju vježbe “Balončić” pogledajte u videu.
Ljubaznost za druge
U ovoj vježbi djeca zamišljaju druge drage osobe i šalju im dobronamjerne misli i želje. Time se potiču povezanost, suosjećanje i empatija.
Samosuosjećanje
Samosuosjećajnim vježbama potiče se djecu da postupaju prema sebi blaže, da imaju prema sebi razumijevanja i da zamijene nekonstruktivnu kritiku s interesom. Ovakva vježba ima velik utjecaj na razvijanje zdrave slike o sebi, smanjuje anksioznost i depresiju.
Mindfulness bočica
Izradom mindfulness bočice djeca mogu na slikovit način razumjeti kako um funkcionira. Kada bočica miruje, šljokice se spuštaju na dno i voda postaje čišća. Na isti način to mogu primijeniti kod učenja. Kada im misli remete koncentraciju, mogu ih promatrati i disati dok se ne umire. Kada se umire, mogu biti više prisutniji uz sadržaj koji uče ili bolje napisati ispit.
Pogledajte kako funkcionira mindfulness bočica.
Što je važno kod primjene mindfulness tehnika za školarce?
Kako bi tehnike imale smisla i bile učinkovite, potrebno je koristiti mindfulness načela i kod učenja tih tehnika. Važno je da osoba koja to znanje prenosi razumije mindfulness i može to predstaviti na jednostavan, zabavan i shvatljiv način.
Također, tehnike moraju biti prilagođene uzrastu djece kako frustracija od učenja ne bi bila veća od dobrobiti tehnike.
Vrlo važno je i čuti povratnu informaciju od djece. Kako su to čula i što im koristi ili ne. Važno je uključiti ih što više u proces učenja kako bi tehnika pogodila njihovu potrebu.
Mindfulness može ponekad potaknuti neke neugodne misli i pojačati neugodne osjećaje zbog toga što ne koristimo bijeg od neugode nego bivanje s njom. Stoga je važno provjeriti s djecom kako se osjećaju nakon vježbe.
Definitivno bi učitelji ili stručno osoblje trebali imati i adekvatno znanje u vezi mindfulnessa kako se tehnika ne bi prenijela na pogrešan način.
Školarci doživljavaju velike promjene, ali ne smijemo zaboraviti na ono što se ne mijenja
Iako školarci prolaze kroz puno izazova, a zajedno s njima škola i roditelji, ne smijemo zaboraviti na temeljne postavke ljudskog funkcioniranja.
Ono što se definitivno ne mijenja je naša prirodna potreba za mirom i zadovoljstvom. Mindfulness tehnike svjesnog disanja gotovo na svakoga djeluju umirujuće. Koliko god da smo u distrakcijama i stimulacijama, ljudska bića i dalje imaju jednake senzore na sreću i osjećaj mira.
Ne smijemo zaboraviti kapacitet djece za održavanjem pažnje. Ljudski mozak stvoren je za održavanje pažnje i, koliko god taj mišić oslabili, uvijek ga možemo ojačati.
Sljedeće što nikako ne smijemo zaboraviti je potreba djece da budu privržena. Kako roditeljima, tako i vršnjacima. Sve veća prisutnost na društvenim mrežama dokaz je i toj teoriji. Kada nedostaje temeljne privrženosti u obitelji, djeca će pronalaziti druge načine da pripadaju i budu dio nečega ili nekoga.
Pročitajte i ove članke:
- Mindfulness vježbe za odrasle i djecu prema stručnjakinji
- “Vedri obzori”: Prva osnovna škola u Hrvatskoj koja je uvela Mindfulness i Wellbeing program
- Prejedanje i mindfulness: Pet alata koji pomažu.
Tekst Dana
Za vas izdvajamo
Poslušajte Momčila Otaševića i stručnjake te besplatno izmjerite PSA
- Nova Studio
- 1 min čitanja