Kako naučiti dijete s autizmom na kahlicu ili WC?

učenje djeteta s autizmom na WC

Poremećaj autističnog spektra, obično poznat kao autizam, neurorazvojno je stanje koje varira u težini. Djeca s autizmom često pokazuju niz razlika u ponašanju i razvoju, uključujući senzornu osjetljivost i kašnjenje u komunikacijskim vještinama. Značajna prekretnica u razvoju za mnogu od ove djece je uspješno samostalno korištenje kupaonice.

Studija iz 2022. je pokazala da se 49,1 % djece s autizmom bori s učenjem korištenja toaleta, u usporedbi s 23,6 % neurotipične djece.

Uz strpljenje i ispravne metode možete pomoći djetetu s autizmom u savladavanju navikavanja na toalet.

Kako naučiti dijete s autizmom na kahlicu ili WC?

Autizam uvelike varira, tako da ne postoji pokazatelj koji bi odgovarao svima za početak navikavanja na kahlicu ili WC. Međutim, znakovi da bi dijete s autizomom moglo biti spremno uključuju sljedeće:

  • svijest o potrebi korištenja toaleta
  • verbaliziranje nagona za mokrenjem ili defekacijom
  • vrpoljenje zbog potrebe za korištenjem kupaonice
  • neugoda ili nezadovoljstvo zbog prljavih pelena
  • uspjeh u stvaranju novih navika u drugim područjima.
Ovi znakovi upućuju na to da bi dijete dosljednim pristupom moglo naučiti i prepoznati potrebu za korištenjem toaleta.

Izazovi u navikavanju djeteta s autizmom na kahlicu ili WC

Autizam različito utječe na svako dijete. Dok nekoj djeci s autizom odvikavanje od pelena može biti jednostavno, druga se mogu suočiti s velikim izazovima. Uobičajeni problemi uključuju sljedeće:

  • poteškoće u razumijevanju onoga što se očekuje na toaletu
  • nemogućnost komuniciranja potrebe za kupaonicom
  • očekivanje od roditelja da predvidi njegove potrebe
  • nerazumijevanje društvene nužnosti korištenja toaleta
  • poteškoće s učenjem promatranjem drugih
  • zabrinutost zbog WC daske ili ispiranja vode
  • nemogućnost osjećaja potrebe za korištenjem toaleta
  • neudobnost zbog zaprljanih pelena
  • preplavljuju ga zvukovi i mirisi kupaonice
  • medicinska stanja koja korištenje toaleta čine bolnim
  • neugoda tijekom korištenja toaleta bez mogućnosti komuniciranja.
49,1 % autistične djece bori se s učenjem korištenja toaleta
FOTO: Shutterstock

Savjeti za navikavanje djeteta s autizmom na kahlicu ili toalet

Evo nekoliko strategija za omogućavanje uspješnog i bezstresnog učenja na toalet:

  • uspostavite dosljedan raspored posjeta toaletu, čak i ako dijete još ne može prepoznati želju za odlaskom
  • potaknite pijenje tekućine 10 – 15 minuta prije planiranog odlaska u toalet, kako biste povećali uspjeh
  • naučite svoje dijete da broji do 10 (ili više) naglas nakon što završi s korištenjem WC-a ako ne osjeća kada je gotovo
  • dopustite djetetu da završi svoju kupaonsku rutinu prije puštanja vode i učinite to s udobne udaljenosti
  • uključite vodu u umivaoniku ili kadi prije korištenja WC-a kako biste prigušili zvuk
  • prilagodite kupaonicu osjetilnim potrebama djeteta tako da izbjegavate sapune s jakim mirisom i koristite mekše teksture
  • izrežite rupe u pelenama tijekom toaleta i postupno povećavajte veličinu rupa dok ih više ne koristi
  • koristite vizualna pomagala umjesto verbalnih uputa za podučavanje kupaonskih rutina
  • osigurajte da svi u kućanstvu koriste iste kupaonske znakove kako bi pomogli u učenju.

Navikavanje djeteta s autizmom koja ne govori na toalet

Djeca s autizmom koja ne govore mogu imati koristi od sličnih strategija kao i ona s verbalnim vještinama. Vizualna pomagala, fizičke geste, ploče sa slikama, kartice s naznakama i kupaonski predmeti mogu pomoći. Identificiranje izvora otpornosti može biti složenije, a liječničko savjetovanje može biti potrebno za rješavanje potencijalnih problema.

Izgledi za odvikavanje od pelena

Većina djece s autizmom na kraju se uspije naučiti na toalet, često unutar sličnog vremenskog okvira kao neurotipična djeca.

Studija iz 2017. je pokazala da dok se 79 % autistične djece naviknulo na WC tijekom dana do dobi od pet godina, u usporedbi s 95 % neurotipične djece, do dobi od 10 godina 93 % djece s autizmom postiglo je “suhoću” tijekom dana. U dobi od 12 godina oko 5,1 % djece s autizmom još nije doseglo ovu prekretnicu. 

Pročitajte i ove članke:

Članak objavljen:
  1. Gillette, H. (2024). Tips for Potty Training an Autistic ChildHealthline.
  2. Wiggins, L. D. i sur. (2022). Toileting Resistance Among Preschool-Age Children with and Without Autism Spectrum Disorder. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 43(4): 216–223.
  3. Faulkner, V. J. i sur. (2017). Individuals With Autism Spectrum Disorder: A Study of the Age of Attaining Daytime Dryness. Consultant, 56(7): 394–398.

Ocijenite članak

0 / 5   0

Foto: Shutterstock

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu