Kako naučiti dijete s autizmom na kahlicu ili WC?
- Budite prvi i komentirajte!
- 2 min čitanja
Poremećaj autističnog spektra, obično poznat kao autizam, neurorazvojno je stanje koje varira u težini. Djeca s autizmom često pokazuju niz razlika u ponašanju i razvoju, uključujući senzornu osjetljivost i kašnjenje u komunikacijskim vještinama. Značajna prekretnica u razvoju za mnogu od ove djece je uspješno samostalno korištenje kupaonice.
Studija iz 2022. je pokazala da se 49,1 % djece s autizmom bori s učenjem korištenja toaleta, u usporedbi s 23,6 % neurotipične djece.
Uz strpljenje i ispravne metode možete pomoći djetetu s autizmom u savladavanju navikavanja na toalet.
Kako naučiti dijete s autizmom na kahlicu ili WC?
Autizam uvelike varira, tako da ne postoji pokazatelj koji bi odgovarao svima za početak navikavanja na kahlicu ili WC. Međutim, znakovi da bi dijete s autizomom moglo biti spremno uključuju sljedeće:
- svijest o potrebi korištenja toaleta
- verbaliziranje nagona za mokrenjem ili defekacijom
- vrpoljenje zbog potrebe za korištenjem kupaonice
- neugoda ili nezadovoljstvo zbog prljavih pelena
- uspjeh u stvaranju novih navika u drugim područjima.
Izazovi u navikavanju djeteta s autizmom na kahlicu ili WC
Autizam različito utječe na svako dijete. Dok nekoj djeci s autizom odvikavanje od pelena može biti jednostavno, druga se mogu suočiti s velikim izazovima. Uobičajeni problemi uključuju sljedeće:
- poteškoće u razumijevanju onoga što se očekuje na toaletu
- nemogućnost komuniciranja potrebe za kupaonicom
- očekivanje od roditelja da predvidi njegove potrebe
- nerazumijevanje društvene nužnosti korištenja toaleta
- poteškoće s učenjem promatranjem drugih
- zabrinutost zbog WC daske ili ispiranja vode
- nemogućnost osjećaja potrebe za korištenjem toaleta
- neudobnost zbog zaprljanih pelena
- preplavljuju ga zvukovi i mirisi kupaonice
- medicinska stanja koja korištenje toaleta čine bolnim
- neugoda tijekom korištenja toaleta bez mogućnosti komuniciranja.
Savjeti za navikavanje djeteta s autizmom na kahlicu ili toalet
Evo nekoliko strategija za omogućavanje uspješnog i bezstresnog učenja na toalet:
- uspostavite dosljedan raspored posjeta toaletu, čak i ako dijete još ne može prepoznati želju za odlaskom
- potaknite pijenje tekućine 10 – 15 minuta prije planiranog odlaska u toalet, kako biste povećali uspjeh
- naučite svoje dijete da broji do 10 (ili više) naglas nakon što završi s korištenjem WC-a ako ne osjeća kada je gotovo
- dopustite djetetu da završi svoju kupaonsku rutinu prije puštanja vode i učinite to s udobne udaljenosti
- uključite vodu u umivaoniku ili kadi prije korištenja WC-a kako biste prigušili zvuk
- prilagodite kupaonicu osjetilnim potrebama djeteta tako da izbjegavate sapune s jakim mirisom i koristite mekše teksture
- izrežite rupe u pelenama tijekom toaleta i postupno povećavajte veličinu rupa dok ih više ne koristi
- koristite vizualna pomagala umjesto verbalnih uputa za podučavanje kupaonskih rutina
- osigurajte da svi u kućanstvu koriste iste kupaonske znakove kako bi pomogli u učenju.
Navikavanje djeteta s autizmom koja ne govori na toalet
Djeca s autizmom koja ne govore mogu imati koristi od sličnih strategija kao i ona s verbalnim vještinama. Vizualna pomagala, fizičke geste, ploče sa slikama, kartice s naznakama i kupaonski predmeti mogu pomoći. Identificiranje izvora otpornosti može biti složenije, a liječničko savjetovanje može biti potrebno za rješavanje potencijalnih problema.
Izgledi za odvikavanje od pelena
Većina djece s autizmom na kraju se uspije naučiti na toalet, često unutar sličnog vremenskog okvira kao neurotipična djeca.
Studija iz 2017. je pokazala da dok se 79 % autistične djece naviknulo na WC tijekom dana do dobi od pet godina, u usporedbi s 95 % neurotipične djece, do dobi od 10 godina 93 % djece s autizmom postiglo je “suhoću” tijekom dana. U dobi od 12 godina oko 5,1 % djece s autizmom još nije doseglo ovu prekretnicu.
Pročitajte i ove članke:
- Najblaži oblik autizma: Psihologinja otkriva kako ga prepoznati i pomoći
- Govor kod djece s autizmom: Psihologinja otkriva koje se specifičnosti mogu primijetiti u interakciji s drugima
- Autistic burnout: Kako ga prepoznati i što učiniti?
Tekst Dana
Za vas izdvajamo
12 vježbi s vlastitom težinom za izgradnju mišića
- Tomislav Stanić
- 4 min čitanja
- Gillette, H. (2024). Tips for Potty Training an Autistic Child. Healthline.
- Wiggins, L. D. i sur. (2022). Toileting Resistance Among Preschool-Age Children with and Without Autism Spectrum Disorder. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 43(4): 216–223.
- Faulkner, V. J. i sur. (2017). Individuals With Autism Spectrum Disorder: A Study of the Age of Attaining Daytime Dryness. Consultant, 56(7): 394–398.