Stručno odobrava
Marija Granić, mag. psych.
Konstruktivno rješavanje sukoba – sve što trebate znati o sukobima
- Budite prvi i komentirajte!
- 6 min čitanja

Činimo to gotovo svakodnevno. Postalo nam je navika koju uzimamo zdravo za gotovo i ne mislimo da ju možemo promijeniti. Tvrdoglavi smo ako netko kaže da stvari možemo činiti drugačije. Da, govorimo o sukobu. Tom malom naporu koji nas, često bez našeg znanja, sputava i čini razdražljivima.
Novost koju uvodimo u vaš život je da se sukobe može uspješno riješiti, bez da je jedna strana gubitnička, a druga pobjednička. Postoji sukob nakon kojega su svi sudionici nešto naučili i međusobno se zbližili. Jedino što trebate je naučiti kako.

Što je sukob i zašto nastaje?
Sukob je pojam koji se koristi kako bi se opisala situacija u kojoj se javljaju suprotna mišljenja i tendencije ponašanja i osjećaja ljudi. Osim što je neizbježan u svakom društvu, sukob se može pojaviti u različitim odnosima između dvaju ili više pojedinaca ili grupa te na različitim razinama socijalnog života:
- interpersonalnoj razini,
- intergrupnoj razini,
- interorganizacijskoj razini,
- internacionalnoj razini.
Sukob nastaje zbog nemogućnosti usklađivanja interesa između dvoje ili više ljudi ili skupina. Većinom ljudi percipiraju da je nemoguće pronaći zajedničke interese u sukobu zbog čega zauzimaju stav da samo jedna strana može i mora biti zadovoljena.
Međutim, kada se situacija prouči iz druge perspektive, lako se može uočiti da se te „neuskladive“ želje ipak mogu uskladiti i zadovoljiti na korist obje strane.

Je li sukob dobar ili loš?
Brojni stručnjaci u ovom području su proveli vrijeme istražujući prednosti i nedostatke sukoba. Znanstveni časopis Društvena istraživanja: časopis za opća društvena pitanja ističe kako sukob sam po sebi nije ni dobar ni loš, ali je ipak neizbježan i nužan dio socijalnog života.
Naime, sukobi mogu dovesti do izrazito pozitivnih promjena u društvu zato što uzrokuju dinamičnost i želju za poboljšanjem. Ako u nekom društvu ne postoji apsolutno nikakvih sukoba, znači da je riječ o stagnaciji te da to društvo ne napreduje niti u jednom obliku.
Sukladno tome su se pojavila brojna istraživanja koja su postala ishodišta programa učenja konstruktivnog rješavanja sukoba koja su se s vremenom širila i mijenjala. Zahvaljujući tome, znanstveni časopis Ljetopis socijalnog rada donosi studiju Sukobi i strategije njihova rješavanja koja govori o načinima rješavanja sukoba te pritom ističe sljedeće bitne činjenice o sukobima:
- Sukobi postoje i sami neće nestati zbog čega je izrazito važno ljude poučiti vještinama rješavanja sukoba.
- Sukobi mogu dovesti do osobnog rasta zbog čega možemo zaključiti da ne moraju uvijek biti loši.
- Postoji mnogo različitih strategija rješavanja sukoba, a odabir najbolje ovisi o pojedincu i situaciji.
- Rješavanja sukoba ovisi o definiciji problema koji je uzrokovao sami sukob. Ako točno odredimo problem koji je doveo do sukoba, vjerojatno ćemo ga uspješno i riješiti.
- Nasilje je prisutno u konfliktnim situacijama te se tijekom sukoba često povećava.
- Pozitivne emocije se također povećavaju i rastu u sukobima, posebno ako u njima potvrdimo vrijednost sebe i drugih što će nam ujedno i olakšati u konstruktivnom rješenju sukoba.
- Gotovo uvijek je moguće pronaći rješenje sukoba u kojem svatko pobjeđuje, a to bi trebao biti i glavni cilj svakog sukoba.

Kako uspješno riješiti sukob?
Konstruktivno rješavanje sukoba odnosi se na nenasilno rješavanje sukoba, u kojemu se vodi interes o svim akterima te njihovim interesima. Proces uključuje dijalog, rješenje problema, pregovor, pomirenje i prevenciju eskalacije nasilja.
Da bi rješavanje sukoba bilo uspješno, potrebno je biti upućen u dinamiku sukoba:
- Svatko od nas u sukobu bira hoće li zauzeti suradnički ili natjecateljski stav.
- Sukobljene strane često netočno opažaju namjere i akcije drugih ljudi. Često poruka koju šaljemo bude drugačije protumačena od onoga tko poruku prima. Jednako tako mi možemo protumačiti poruku svog sugovornika na način koji nije povezan s onime što nam osoba govori. Uvijek treba provjeriti je li točna naša interpretacija akcije druge strane.
- Uspostavljanje i održavanje povjerenja. Za ponovnu izgradnju povjerenja često može pomoći treća, neutralna strana.
- Povezivanje na temelju zajedničkog cilja ili interesa može poslužiti kada nedostaje povjerenja među sukobljenim stranama.
- Zbog nesigurnosti i stalne promjene okolnosti potrebno je fleksibilno razmišljati i reagirati. Moramo prilagođavati postupke i koristiti različite tehnike prilikom rješavanja sukoba.
- Trebamo izbjegavati uzvraćanje istom mjerom. Ako nas je druga strana povrijedila, ne smijemo dozvoliti jednak udarac jer ćemo se tako naći u spirali iz koje je teško izaći. Bitno je očuvati usmjerenost na cilj i zaboraviti osvetu.
- Cilj rješavanja sukoba treba biti čuvanje odnosa, bez odustajanja od važnog interesa.

Koji su pristupi rješavanja problema?
- Pobjeda – poraz: Ja ću dobiti što trebam, a ti ćeš izgubiti.
- Poraz – pobjeda: Ti ćeš dobiti što trebaš, a ja neću.
- Poraz – poraz: Ni ti ni ja nećemo dobiti što nam treba.
- Pobjeda – pobjeda: I ti i ja ćemo dobiti što trebamo.
Da bi rezultat sukoba bio odnos pobjednik – pobjednik, potrebno je pažnju usmjeriti s protivnika na problem i njegovo rješavanje. Također, treba osvijestiti potrebu za ostvarenjem svog cilja unutar sukoba, kao i potrebu da očuvamo odnos s osobom ili osobama s kojima smo u sukobu.
Vještine rješavanja sukoba
Dogovaranje je tehnika rješavanja sukoba unutar koje je u interesu obje sukobljene strane da obje strane budu maksimalno zadovoljene.
Proces uključuje:
- utvrđivanje osnovnih interesa obje strane,
- traženje alternativa i utvrđivanje posljedica,
- utvrđivanje rješenja koja su prihvatljiva za obje strane,
- primjena rješenja.
Pregovaranje predstavlja način rješavanja sukoba međusobnim neposrednim dogovorom, ali se razlikuje od dogovora po tome što je zajednički interes sukobljenih strana minimalan.
Važno je razlikovati pregovaračku svađu i pregovaranje. Kod pregovaranja postoji iskrena spremnost obiju strana za pronalazak rješenja koje će biti povoljno za sve. U svađi svaka strana traži rješenje za sebe.
Na umu kod pregovaranja treba imati:
- o čemu se pregovara,
- kako će se pregovaranje voditi (pravila, spremnost za pregovaranje itd.),
- te o dotadašnjim odnosima između strana.
Da bi pregovaranje bilo uspješno, trebamo odvojiti osobe od problema/područja sukoba.

Kod pregovaranja trebamo:
- Biti „tvrdi“ prema zajedničkom problemu, a „meki“ prema osobi.
- Usmjeriti se na interese i potrebe, a ne na status i poziciju.
- Naglasiti zajedničke elemente, čak i kada su zajednički interesi minimalni.
- Predlagati što više rješenja.
- Dogovoriti jasno rješenje.
Posredovanje je rješavanje sukoba u koju je uključena treća, nepristrana strana. Posrednik olakšava pregovaranje, a ne donosi odluku o rješenju sukoba, pomaže sukobljenim stranama u prepoznavanju stvarnog problema, osigurava dobre uvjete za njegovo rješavanje, pomaže pri pronalaženju još mogućih rješenja te olakšava proces donošenja odluka.
Da biste sukob riješili uspješno, vodite se navodima:
- Više se može postići sukobom nego borbom.
- Rješenja koja zadovoljavaju obje strane postoje.
- Postoji povezanost načina odnošenja prema problemu i njegova rješavanja.
- Potrebno je biti spreman na suradnju, imati pozitivnu sliku o sebi te vještine komuniciranja (slušanje, jasno izražavanje…).
Negativne psihičke posljedice sukoba
Imajte na umu da sukobi izazivaju određene emocije i ponašanja koja ponekad mogu štetiti vašem sveukupnom psihosocijalnom funkcioniranju. Ako niste naučili konstruktivne načine rješavanja sukoba ili ih pak smatrate beskorisnima, mogli biste napraviti još veći problem sebi, ali i ljudima koji vas okružuju.
Sukob može uzrokovati brojne promjene u psihičkom svijetu pojedinca. Osim što samo pobuđivanje živčanog sustava pri pojavi ljutnje, konflikta ili sukoba uključuje određene fiziološke procese (npr. izlučivanje kortizola i adrenalina, pojačano znojenje, glavobolju), tako pobuđuje i cjelokupno psihičko stanje organizma.
Uz negativne emocije ljutnje, tjeskobe i straha, dugotrajni neriješeni sukobi mogu uzrokovati pojavu depresivnih i anksioznih poremećaja te općenito strah od stupanja u međuljudske odnose zbog potencijalne pojave sukoba u budućnosti.
Upravo zbog toga je potrebno raditi na asertivnosti i izražavanju vlastitih emocija bez povrjeđivanja druge osobe kako ne bi nakupljali negativne emocije u sebi te prouzročili još veću štetu za vlastito psihičko stanje.
Za promjenu pokušajte naučiti gore navedene korisne načine konstruktivnog rješavanja sukoba te ih primijenite u svakodnevnom životu. Nemojte zaboraviti da se sukob gotovo uvijek može riješiti na obostrano zadovoljstvo te da se ljutnjom i konfliktima nikada neće moći održavati sretni međuljudski odnosi.
Ostanite mirni i sretno!
Tekst Dana
Za vas izdvajamo

“Bez moje stome danas ne bi bilo ni mene!”: Svojim portalom širi svijest o stomi i upalnim bolestima crijeva na temelju vlastitih iskustava
- Tomislav Stanić
- 9 min čitanja
Izvori:
- Ajduković, M. (1995). Psihosocijalni aspekti nenasilnog rješavanja sukoba. Društvena istraživanja: časopis za opća društvena pitanja, 4(1 (15)), 49-55.
- Ajduković, M. i Sladović Franz, B. (2003). Razumijevanje sukoba. U D. Ajduković (ur.), Socijalna rekonstrukcija zajednice, 195-211.
- Markuš, M. (2010). Socijalna kompetentnost-jedna od ključnih kompetencija. Napredak, 151.
- Pečnik, N. (1994). Sukobi i strategije njihova rješavanja. Ljetopis socijalnog rada, 1(1), 59-59.