Zašto kazne štete djeci? Novi besplatni priručnik otkriva što roditelji rade krivo

Novi besplatni priručnik otkriva što roditelji rade krivo

Roditeljstvo danas nosi brojne izazove, a svakodnevni tempo života i manjak podrške dodatno otežavaju odgoj.

Situaciju dodatno komplicira zabrinjavajuća slika mentalnog zdravlja djece – prema UNICEF-ovom izvještaju iz 2024., oko 11,2 milijuna djece u Europi suočava se s problemima mentalnog zdravlja.

Djeca sama navode da im je mentalno zdravlje najveći izazov, dok dvoje od troje ističe školski pritisak kao glavni izvor stresa.

Ovi podaci jasno pokazuju koliko je važno da djeca odrastaju u sigurnoj i podržavajućoj okolini, u kojoj ključnu ulogu imaju upravo roditelji.

Upravo zato je nastao novi besplatni priručnik “Rame za shvaćanje”, koji roditeljima nudi praktične alate i razumijevanje kako podržati emocionalni razvoj djece.

Misija roditeljstva – razumjeti, a ne kažnjavati

Tanja Hrvatin Šimičić, autorica priručnika, ističe da je cilj pomoći roditeljima da djecu ne kažnjavaju za nepoželjna ponašanja, nego im pomognu razvijati vještine:

Roditeljstvo je danas izrazito zahtjevno … tempo života je nemilosrdan, a većina obitelji živi udaljena od baka i djedova i šire podrške. U školovanju nas nitko ne uči kako biti roditelj; ne učimo čitati ponašanja djece, već ih često pokušavamo sankcionirati kaznama, ucjenama ili vikom.

Priručnik nudi konkretne alate kako biti vođa svojem djetetu, a istovremeno graditi emocionalnu povezanost:

Odnos je prva linija obrane od izazova i preduvjet kvalitetnog razvoja. Roditelji će u priručniku pronaći konkretne primjere postavljanja granica, razliku kazne i granice te kako postaviti granice oko korištenja ekrana.

Tanja Hrvatin Šimičić
FOTO: Tanja Hrvatin Šimičić

Prepoznavanje stvarnih potreba djece

Hrvatin Šimičić objašnjava da svako ponašanje djeteta predstavlja komunikaciju:

Naša je uloga da naučimo čitati taj jezik. Tek kada zadovoljimo potrebe ispod ponašanja, dijete može naučiti kako ih izraziti na zreliji način. Kazna to ne uči – ona dijete vodi u potiskivanje, sram, lošu sliku o sebi, ljutnju i zamjeranje prema roditelju.

Roditelji uče kako razlikovati razvojne faze od neposluha, razvijati emocionalnu povezanost i usvajati samoregulaciju, što im omogućuje da učinkovitije odgovaraju na potrebe svoje djece.

Granice koje štite, a ne povređuju

Granice nisu vika ni kazna – one su oblik ljubavi, naglašava Hrvatin Šimičić:

Granica je vođenje djeteta dok uči funkcionirati u svijetu. Kada ih tako postavljamo, dijete se osjeća sigurno, ponaša se bolje i zdravije se razvija.

Ispravno postavljanje granica uključuje jasnu poruku, validaciju emocija i poučavanje kako se nositi s frustracijom, što dijete uči da izrazi svoje osjećaje na prihvatljiv način.

Otvorenost i autentičnost roditelja

Hrvatin Šimičić ističe važnost otvorene komunikacije roditelja o vlastitim emocijama:

Djeca ne mogu učiti o svojim emocijama ako roditelji ne razgovaraju o svojima. Tek kroz takvo modeliranje razvija se emocionalna inteligencija, koja je puno veći prediktor životnog uspjeha od samog kvocijenta inteligencije.

Roditelji koji pokazuju ranjivost i svjesno upravljaju svojim osjećajima pomažu djeci da se osjećaju sigurno i voljeno.

Uloga škole i zajednički odgoj

Projekt Mentalna higijena ove godine stavlja fokus na suradnju roditelja i učitelja. Hrvatin Šimičić naglašava:

Roditelji postavljaju temelje, a učitelji pomažu graditi zidove. Zajedno oblikujemo djecu i ostavljamo dubok trag u njihovom životu.

Pravilna podrška u obitelji i obrazovnim ustanovama ključna je za očuvanje mentalnog zdravlja djece i kvalitetan emocionalni razvoj.

Tena Sakar Vukić
FOTO: Tena Sakar Vukić

Mentalna higijena u praksi

Tena Sakar Vukić, ambasadorica projekta Mentalna higijena, opisuje osobni pristup očuvanju unutarnjeg balansa:

Mentalna higijena za mene je osobni alat za očuvanje zdravlja – način na koji čistim i balansiram svoje misli i emocije. Zdrav način života mi u tome puno pomaže. Isto kao što brinemo o našoj tjelesnoj higijeni, trebamo brinuti i o mentalnoj.

Ona ističe i kako društvene mreže mogu utjecati na mentalno zdravlje djece i odraslih:

Društvene mreže su dvosjekli mač – s jedne strane mogu biti ogroman izvor pritiska jer se ljudi, a posebno djeca i mladi, stalno uspoređuju s influencerima i sadržajem koji u stvarnom životu uopće ne postoji

S druge strane, mreže mogu biti i prostor edukacije, inspiracije i podrške. Ako ih koristimo na pravi način, možemo kroz zajednice, iskustva i iskrene priče pokazati da nitko nije sam u svojem problemu i da je u redu brinuti o sebi.

Sakar Vukić naglašava važnost osluškivanja vlastitog tijela i stvaranja zdravih navika:

Sport, zdrave životne navike, kvalitetan san, puno kretanja, uravnotežena prehrana i dobri međuljudski odnosi pomažu u očuvanju mentalnog zdravlja. Svaki dan šetam našu patuljastu šnaucericu Nalu i vježbam s njom određene naredbe te ring-dresuru za izložbe pasa – to me iznimno veseli i ispunjava.

Besplatni priručnik za roditelje

Priručnik “Rame za shvaćanje” dostupan je besplatno i nudi praktične alate za roditelje kako bolje razumjeti i podržati svoju djecu, posebno u adolescentnoj dobi:

On je izvrsno napravljen jer roditeljima daje vrlo praktične i primjenjive alate kako da bolje razumiju, razgovaraju i grade kvalitetniji odnos sa svojom djecom. Kada postane teško, treba se sjetiti da savršen roditelj ne postoji – postoji samo želja i spremnost da učimo kako podržati svoje dijete.

Mentalno zdravlje djece i roditelja u neraskidivoj su vezi, a ovakav priručnik može biti vrijedan vodič za stvaranje podržavajućeg okruženja u kojem djeca rastu i razvijaju se na zdrav način.

Pročitajte i ove članke:

Članak objavljen:

Ocijenite članak

0 / 5   0

Foto: Rame za shvaćanje

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu