Emocionalna inteligencija – što je to i zašto je važna?

emocionalna inteligencija

Sposobnost izražavanja i kontroliranja vlastitih emocija je vrlo važna, uključujući i razumijevanje, tumačenje i reagiranje na tuđe emocije.

Zamislite svijet u kojem ne biste mogli prepoznati kada je vaš prijatelj tužan ili kada je vaš suradnik ljut. To su sve situacije u kojima nam je ispravno razumijevanje i reagiranje na tuđe emocije vrlo važno.

Psiholozi ove sposobnosti razumijevanja i reagiranja na emocije nazivaju emocionalnom inteligencijom, a neki stručnjaci čak sugeriraju da je ona mnogo važnija od samog kvocijenta inteligencije.

Naime, istraživanja pokazuju da su osobe s većom emocionalnom inteligencijom obično puno uspješnije od osoba kod kojih ove osobine nisu razvijene.

Saznajte više o tome što je to točno emocionalna inteligencija i zašto je važna.

Emocije
Foto:Photosecrets

Što je emocionalna inteligencija?

Emocionalna inteligencija se odnosi na sposobnost percipiranja, kontroliranja i vrednovanja emocija. Neki znanstvenici smatraju da se emocionalna inteligencija može naučiti i ojačati, dok drugi tvrde da je to urođena osobina.

Godine 1990. Peter Salovey i John D. Mayer, vodeći znanstvenici u području emocionalne inteligencije, u svom utjecajnom članku Emocionalna inteligencija definirali su ovu sposobnost kao:

  • sposobnost uočavanja, procjene i izražavanja emocija,
  • sposobnost pristupa i/ili priziva osjećaja kad oni olakšavaju razmišljanje,
  • sposobnost razumijevanja emocija i emocionalnih spoznaja,
  • sposobnost regulacije emocija u svrhu pomaganja emocionalnom i intelektualnom razvitku.

Četiri glavna područja emocionalne inteligencije

Salovey i Mayer predložili su model koji identificira četiri različita čimbenika emocionalne inteligencije:

  1. Percepcija emocija – prvi korak u razumijevanju emocija je da ih točno percipiramo. U mnogim slučajevima, to bi moglo uključivati razumijevanje neverbalnih signala, kao što su govor tijela i izrazi lica.
  2. Sposobnost razumnog korištenja emocija – sljedeći korak uključuje korištenje emocija tako da one promiču razmišljanje i kognitivne aktivnosti. Emocije nam mogu pomoći da odaberemo prioritete na koje ćemo obratiti pažnju i način kako ćemo reagirati.
  3. Razumijevanje emocija – emocije koje mi vidimo mogu imati široku paletu značenja. Ako netko izražava bijesne emocije, promatrač mora interpretirati uzrok bijesa i što bi te emocije mogle značiti. Primjerice, ako se vaš kolega ponaša ljutito, to bi moglo značiti da je nezadovoljan svojim ili vašim radom, ili to može biti zbog toga što je na putu do posla dobio kaznu za prebrzu vožnju, posvađao se sa suprugom i sl. Razumijevanje emocija je vrlo važno za ispravno upravljanje emocijama.
  4. Upravljanje emocijama – sposobnost upravljanja emocijama je ključni dio emocionalne inteligencije. Reguliranje emocija, reagiranje na odgovarajući način i sposobnost reagiranja na tuđe emocije su vrlo važan aspekt emocionalnog angažmana i o ovoj sposobnosti ovisi cjelokupna emocionalna inteligencija, a time posljedično i uspjeh, kako u poslovnom, tako i u privatnom životu.
Emocija
Foto:Photosecrets

Što uključuje emocionalna inteligencija?

Emocionalna inteligencija uključuje nekoliko važnih komponenti:

  • poznavanje vlastitih emocija,
  • kontrola intenziteta emocija,
  • motiviranje samoga sebe,
  • prepoznavanje emocija kod drugih ljudi (empatija),
  • uspostavljanje i održavanje zdravih odnosa s drugim ljudima.

Znanstveni časopis Društvena istraživanja: časopis za opća društvena pitanja donosi studiju koja ističe povezanost pozitivne psihologije s konceptom emocionalne inteligencije.

Naime, pozitivna psihologija je grana psihologije koja naglašava optimizam i pozitivne strane ljudskog funkcioniranja što je u današnjoj psihološkoj struci prilično zanemareno zbog pojave brojnih psihopatoloških karakteristika i poteškoća u psihičkom zdravlju ljudi.

Međutim, postoje dokazi da je emocionalna inteligencija povezana s pozitivnom psihologijom te da je izrazito važno poticati i otkrivati pozitivne karakteristike ljudi.

Drugim riječima, umjesto da nekoga kritizirate zato što je napravio nešto na svoj način, a ne onako kako ste mu rekli, možete pokušati pronaći postoji li nešto dobro u njegovom načinu rada te ga pohvaliti za ono što je dobro, ali naglasiti da biste ipak voljeli da vas drugi put posluša.

Nikada nemojte osobi govoriti da je „loša“ ili „dobra“ nego recite je li njezino ponašanje „dobro“ ili „loše“. To je primjer najjednostavnijeg oblika poticanja razvoja emocionalne inteligencije koja je prožeta kroz svakodnevni način komunikacije i interakcije s drugim ljudima.

Općenito, optimističniji pogled na svijet će vas osloboditi i dodatnog stresa i brojnih negativnih emocija, a ujedno će vam biti koristan u razumijevanju vlastitih i tuđih emocija.

Kako prepoznati osobe s visokom emocionalnom inteligencijom?

Osobe s visokom emocionalnom inteligencijom u pravilu odlično upravljaju svojim emocijama, jasno i izravno govore o njima te znaju obrazložiti svoje emocije.

Kao posljedica toga, osobe s visokom emocionalnom inteligencijom nikada ne dopuštaju da ih savladaju negativne emocije (strah, ljutnja, bijes, tuga, krivnja), jer su u stanju razumjeti uzroke takvih emocija i iskoristiti ih za pozitivno djelovanje.

Ljudi koji imaju razvijeniju emocionalnu inteligenciju uspješniji su u mnogim područjima života, a posebno u onim poslovnim. Znanstveni časopis Ekonomski pogled donosi studiju koja ističe povezanost emocionalne inteligencije i uspješnog poslovnog vođenja.

Razumijevanje-emocija
Foto:Photosecrets

Kako prepoznati osobe s niskom emocionalnom inteligencijom?

Suprotno tome, osobe s niskom emocionalnom inteligencijom sklone su tome da ne govore i ne analiziraju svoje osjećaje, da dugo vremena osjećaju krivnju zbog pogrešnih poteza, izbjegavaju prihvatiti odgovornost za svoje postupke, nesigurne su, pesimistične i sklone prebacivanju krivnje na druge osobe.

Općenito, osobe s niskom razinom emocionalne inteligencije imaju problema u različitim područjima života. Uglavnom nisu uspješni u poslovnom svijetu te nemaju kvalitetan društveni život.

Oni koji uspiju ostvariti bliske odnose i stupiti u vezu ili brak, obično nakon kratkog vremena raskidaju odnose zbog nedostatka zrelog emocionalnog aspekta.

Emocionalna inteligencija u međuljudskim odnosima

U odnosima s drugim ljudima, osobe s visokom emocionalnom inteligencijom odlično se snalaze. Jedan od razloga je upravo činjenica da ispravno tumače i, još važnije, pravilno reagiraju na tuđe emocije, što je važna osobina u interakciji s drugim ljudima.

S druge strane, osobe s niskom emocionalnom inteligencijom često imaju vrlo mali krug bliskih prijatelja zbog smanjene empatije, odnosno nedostatka osjetljivosti za tuđe osjećaje te zbog teškog prihvaćanja novih stvari i pojava.

Razvijanje emocionalne inteligencije

Emocionalna inteligencija je nešto što se tijekom života može razvijati zahvaljujući trudu i iskustvu pojedinca. Osim što postoje specijalizirani koncepti i programi za razvoj emocionalnih sposobnosti i vještina za različite skupine ljudi, postoje i brojna nastojanja u poboljšanju edukacije stručnjaka o važnosti pozitivnih osobina pojedinaca.

Osim toga, emocionalna inteligencija se može uočiti u svim aspektima ljudskog života, a njezino razvijanje najbolje možete potaknuti putem pohađanja određenih psihoterapija kojima je glavni cilj otkrivanje i upravljanje ljudskim snagama i vrlinama.

U posljednjih nekoliko godina se izrazito povećao interes za primjenu programa koji imaju za cilj razvoj socijalnih i emocionalnih vještina kao što su rješavanje problema, donošenje odluka, reguliranje emocija, prepoznavanje emocija, upravljanje ponašanjem itd.

Ono što znanstvenici posebno naglašavaju kod razvoja emocionalne inteligencije jest upravo to da je potrebno konstantno ulagati trud tijekom vremena kako bi povećala razina emocionalne inteligencije.

Psihoterapijske i organizacijske edukacije kojima je cilj razviti navedene sposobnosti pojedinaca su specijalizirani i sistematizirani programi koji zaista mogu pomoći onima koji su spremni raditi na svojoj emocionalnoj kompetentnosti.

“Svatko se može naljutiti – to je lako. Ali, naljutiti se na pravu osobu, do ispravnog stupnja, u pravi trenutak, zbog ispravnog razloga i na ispravan način – to nije lako.” – Aristotel

Više o emocionalnoj inteligenciji kod djece pročitajte ovdje.

Članak objavljen:

Izvori:

  1. Ilić, E. (2008). Emocionalna inteligencija i uspješno vođenje. Ekonomski pregled, 59(9-10), 576-592.
  2. Salovey, P. i Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 185-211.
  3. Takšić, V., Mohorić, T. i Munjas, R. (2006). Emocionalna inteligencija: teorija, operacionalizacija, primjena i povezanost s pozitivnom psihologijom. Društvena istraživanja: časopis za opća društvena pitanja, 15(4-5 (84-85)), 729-752.

Ocijenite članak

4.66 / 5   32

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Vezani pojmovi: emocionalna inteligencija, emotivna inteligencija, 

Podijelite članak

Kopirajte adresu