Stručno odobrava
Marija Šimunić, mag. psych.
Konstruktivno rješavanje sukoba: Možete ih riješiti, ali trebate naučiti kako! Evo kako želje uskladiti i zadovoljiti u korist obje strane
- Budite prvi i komentirajte!
- 6 min čitanja
Činimo to gotovo svakodnevno. Postalo nam je navika koju uzimamo zdravo za gotovo i ne mislimo da je možemo promijeniti. Tvrdoglavi smo ako netko kaže da stvari možemo činiti drugačije. Da, govorimo o sukobu. Tom malom naporu koji nas, često bez našeg znanja, sputava i čini razdražljivima.
Novost koju uvodimo u vaš život je da se sukobe može uspješno riješiti, bez da je jedna strana gubitnička, a druga pobjednička. Postoji sukob nakon kojega su svi sudionici nešto naučili i međusobno se zbližili. Jedino što trebate je naučiti kako.
U nastavku provjerite kako izgleda konstruktivno rješavanje sukoba.
Sukob – definicija
Sukob je pojam koji se koristi kako bi se opisala situacija u kojoj se javljaju suprotna mišljenja i tendencije ponašanja i osjećaja ljudi. Osim što je neizbježan u svakom društvu, sukob se može pojaviti u različitim odnosima između dvaju ili više pojedinaca ili grupa te na različitim razinama socijalnog života:
- interpersonalnoj razini
- intergrupnoj razini
- interorganizacijskoj razini
- internacionalnoj razini.
Sukob nastaje zbog nemogućnosti usklađivanja interesa između dvoje ili više ljudi ili skupina. Većinom ljudi percipiraju da je nemoguće pronaći zajedničke interese u sukobu zbog čega zauzimaju stav da samo jedna strana može i mora biti zadovoljena.
Je li sukob dobar ili loš?
Brojni stručnjaci u ovom području su proveli vrijeme istražujući prednosti i nedostatke sukoba. Znanstveni časopis Društvena istraživanja: časopis za opća društvena pitanja ističe kako sukob sam po sebi nije ni dobar ni loš, ali je ipak neizbježan i nužan dio socijalnog života.
Naime, sukobi mogu dovesti do izrazito pozitivnih promjena u društvu zato što uzrokuju dinamičnost i želju za poboljšanjem. Ako u nekom društvu ne postoji apsolutno nikakvih sukoba, znači da je riječ o stagnaciji te da to društvo ne napreduje ni u jednom obliku.
Sukladno tome su se pojavila brojna istraživanja koja su postala ishodišta programa učenja konstruktivnog rješavanja sukoba koja su se s vremenom širila i mijenjala. Zahvaljujući tome, znanstveni časopis Ljetopis socijalnog rada donosi studiju Sukobi i strategije njihova rješavanja koja govori o načinima rješavanja sukoba te pritom ističe sljedeće bitne činjenice o sukobima:
- sukobi postoje i sami neće nestati zbog čega je izrazito važno ljude poučiti vještinama rješavanja sukoba
- sukobi mogu dovesti do osobnog rasta zbog čega možemo zaključiti da ne moraju uvijek biti loši
- postoji mnogo različitih strategija rješavanja sukoba, a odabir najbolje ovisi o pojedincu i situaciji
- rješavanja sukoba ovisi o definiciji problema koji je uzrokovao sami sukob; ako točno odredimo problem koji je doveo do sukoba, vjerojatno ćemo ga uspješno i riješiti
- nasilje je prisutno u konfliktnim situacijama te se tijekom sukoba često povećava
- pozitivne emocije se također povećavaju i rastu u sukobima, posebno ako u njima potvrdimo vrijednost sebe i drugih što će nam ujedno i olakšati u konstruktivnom rješenju sukoba
- gotovo uvijek je moguće pronaći rješenje sukoba u kojem svatko pobjeđuje, a to bi trebao biti i glavni cilj svakog sukoba.
Konstruktivno rješavanje sukoba
Konstruktivno rješavanje sukoba odnosi se na nenasilno rješavanje sukoba, u kojemu se vodi interes o svim akterima te njihovim interesima. Proces uključuje dijalog, rješenje problema, pregovor, pomirenje i prevenciju eskalacije nasilja.
Da bi rješavanje sukoba bilo uspješno, potrebno je biti upućen u dinamiku sukoba.
- Svatko od nas u sukobu bira hoće li zauzeti suradnički ili natjecateljski stav.
- Sukobljene strane često netočno opažaju namjere i akcije drugih ljudi. Često poruka koju šaljemo bude drugačije protumačena od onoga tko poruku prima. Jednako tako mi možemo protumačiti poruku svog sugovornika na način koji nije povezan s onime što nam osoba govori. Uvijek treba provjeriti je li točna naša interpretacija akcije druge strane.
- Uspostavljanje i održavanje povjerenja. Za ponovnu izgradnju povjerenja često može pomoći treća, neutralna strana.
- Povezivanje na temelju zajedničkog cilja ili interesa može poslužiti kada nedostaje povjerenja među sukobljenim stranama.
- Zbog nesigurnosti i stalne promjene okolnosti potrebno je fleksibilno razmišljati i reagirati. Moramo prilagođavati postupke i koristiti različite tehnike prilikom rješavanja sukoba.
- Trebamo izbjegavati uzvraćanje istom mjerom. Ako nas je druga strana povrijedila, ne smijemo dozvoliti jednak udarac jer ćemo se tako naći u spirali iz koje je teško izaći. Bitno je očuvati usmjerenost na cilj i zaboraviti osvetu.
- Cilj rješavanja sukoba treba biti čuvanje odnosa, bez odustajanja od važnog interesa.
Koji su pristupi rješavanja problema?
Evo koji su ishodi:
- pobjeda – poraz – “ja ću dobiti što trebam, a ti ćeš izgubiti”
- poraz – pobjeda – “ti ćeš dobiti što trebaš, a ja neću”
- poraz – poraz – “ni ti ni ja nećemo dobiti što nam treba”
- pobjeda – pobjeda – “i ti i ja ćemo dobiti što trebamo”.
Da bi rezultat sukoba bio odnos pobjednik – pobjednik, potrebno je pažnju usmjeriti s protivnika na problem i njegovo rješavanje. Također, treba osvijestiti potrebu za ostvarenjem svojeg cilja unutar sukoba, kao i potrebu da očuvamo odnos s osobom ili osobama s kojima smo u sukobu.
Vještine rješavanja sukoba
Dogovaranje je tehnika rješavanja sukoba unutar koje je u interesu obje sukobljene strane da obje strane budu maksimalno zadovoljene.
Proces uključuje:
- utvrđivanje osnovnih interesa obje strane
- traženje alternativa i utvrđivanje posljedica
- utvrđivanje rješenja koja su prihvatljiva za obje strane
- primjena rješenja.
Pregovaranje predstavlja način rješavanja sukoba međusobnim neposrednim dogovorom, ali se razlikuje od dogovora po tome što je zajednički interes sukobljenih strana minimalan.
Važno je razlikovati pregovaračku svađu i pregovaranje. Kod pregovaranja postoji iskrena spremnost obiju strana za pronalazak rješenja koje će biti povoljno za sve. U svađi svaka strana traži rješenje za sebe.
Na umu kod pregovaranja treba imati:
- o čemu se pregovara
- kako će se pregovaranje voditi (pravila, spremnost za pregovaranje itd.)
- dotadašnje odnose između strana.
Da bi pregovaranje bilo uspješno, trebamo odvojiti osobe od problema/područja sukoba.
Kod pregovaranja trebamo:
- biti “tvrdi” prema zajedničkom problemu, a “meki” prema osobi
- usmjeriti se na interese i potrebe, a ne na status i poziciju
- naglasiti zajedničke elemente, čak i kada su zajednički interesi minimalni
- predlagati što više rješenja
- dogovoriti jasno rješenje.
Posredovanje je rješavanje sukoba u koju je uključena treća, nepristrana strana. Posrednik olakšava pregovaranje, a ne donosi odluku o rješenju sukoba, pomaže sukobljenim stranama u prepoznavanju stvarnog problema, osigurava dobre uvjete za njegovo rješavanje, pomaže pri pronalaženju još mogućih rješenja te olakšava proces donošenja odluka.
Da biste sukob riješili uspješno, vodite se navodima:
- više se može postići sukobom nego borbom
- rješenja koja zadovoljavaju obje strane postoje
- postoji povezanost načina odnošenja prema problemu i njegova rješavanja
- potrebno je biti spreman na suradnju, imati pozitivnu sliku o sebi te vještine komuniciranja (slušanje, jasno izražavanje i sl.).
Negativne psihičke posljedice sukoba
Imajte na umu da sukobi izazivaju određene emocije i ponašanja koja ponekad mogu štetiti vašem sveukupnom psihosocijalnom funkcioniranju. Ako niste naučili konstruktivne načine rješavanja sukoba ili ih pak smatrate beskorisnima, mogli biste napraviti još veći problem sebi, ali i ljudima koji vas okružuju.
Sukob može uzrokovati brojne promjene u psihičkom svijetu pojedinca. Osim što samo pobuđivanje živčanog sustava pri pojavi ljutnje, konflikta ili sukoba uključuje određene fiziološke procese (npr. izlučivanje kortizola i adrenalina, pojačano znojenje, glavobolju), tako pobuđuje i cjelokupno psihičko stanje organizma.
Uz negativne emocije ljutnje, tjeskobe i straha, dugotrajni neriješeni sukobi mogu uzrokovati pojavu depresivnih i anksioznih poremećaja te općenito strah od stupanja u međuljudske odnose zbog potencijalne pojave sukoba u budućnosti.
Upravo zbog toga je potrebno raditi na asertivnosti i izražavanju vlastitih emocija bez povrjeđivanja druge osobe kako ne biste nakupljali negativne emocije u sebi te prouzročili još veću štetu za vlastito psihičko stanje.
Za promjenu pokušajte naučiti gore navedene korisne načine konstruktivnog rješavanja sukoba te ih primijenite u svakodnevnom životu. Nemojte zaboraviti da se sukob gotovo uvijek može riješiti na obostrano zadovoljstvo te da se ljutnjom i konfliktima nikada neće moći održavati sretni međuljudski odnosi.
Pročitajte i ove članke:
- Kognitivna disonanca: Što kada se naši stavovi i ponašanje ne podudaraju? Psihologinja otkriva što nam to čini i kako smanjiti nelagodu
- Asertivna komunikacija – glavna obilježja i tehnike
- Uvijek pale! Sedam trikova s kojima ćete pobijediti u svakoj svađi
- Mobbing na poslu – kako se nositi sa zlostavljanjem na radnom mjestu?
Tekst Dana
Za vas izdvajamo
12 vježbi s vlastitom težinom za izgradnju mišića
- Tomislav Stanić
- 4 min čitanja
- Ajduković, M. i Sladović Franz, B. (2003). Razumijevanje sukoba. Zagreb: Društvo za psihološku pomoć, 195–211.
- Markuš, M. (2010). Socijalna kompetentnost – jedna od ključnih kompetencija. Napredak, 151.
- Ajduković, M. (1995). Psihosocijalni aspekti nenasilnog rješavanja sukoba. Društvena istraživanja: časopis za opća društvena pitanja, 4(1 (15)): 49–55.
- Pečnik, N. (1994). Sukobi i strategije njihova rješavanja. Ljetopis socijalnog rada, 1(1): 59–59.