Empatija kod djece: Potaknite suosjećanje za druge od malih nogu! Evo koji čimbenici utječu na njen razvoj

empatija kod djece

Empatija se odnosi na sposobnost sagledavanja i vrednovanja perspektive drugoga. Empatija je iznimno važna iz razloga što utječe na kvalitetu odnosa prema drugim ljudima te potiče razvoj društveno bitnih ponašanja, kao što su prosocijalna ponašanja. Empatija kod djece se može poticati i razvijati te djeca zapravo imaju sposobnost percipiranja drugoga. Upravo iz tog razloga u ovom članku saznat ćete na koje načine možete potaknuti razvoj empatije kod djece.

razvoj empatije kod djece
FOTO: Shutterstock

Razvoj empatije kod djece

Empatija je nužna za poticanje zdravih odnosa među ljudima, a time i zdravog društva. Djeca s izraženijom empatijom imaju zdravije odnose i postižu bolje rezultate u školi. Zato je iznimno važno razumjeti kako se empatija razvija kod djece te na koje načine možemo potaknuti njezin razvoj.

Mogućnost iskazivanja empatije javlja se vrlo rano te ju čak i novorođenčad može iskazivati (primjerice, opažanjem uznemirenosti druge novorođenčadi). S godinama se odgovor na osjećaj empatije mijenja pa tako djeca usvajaju empatičnije odgovore na, primjerice, tuđu uznemirenost.

To ukazuje na činjenicu da na razvoj empatije donekle utječu određeni biološki čimbenici, kao što je genetika. Osim unutarnjih čimbenika, na razvoj empatije uvelike utječu okolišni čimbenici, te se radi o vještini koja se uči.

Čimbenici poput odgoja mogu pozitivno, ali i negativno utjecati na razvoj empatije kod djece.

Sasvim je normalno da djeca u ranoj dobi ne pokazuju empatiju na način na koji ju pokazuju odrasli. Nedostatak empatije kod djece ne mora nužno upućivati na nešto zabrinjavajuće. Može se raditi o nemogućnosti ekspresije empatije i osjećaja suosjećanja za druge. Upravo iz tog razloga vrlo je važno raditi na razvoju empatije i iskazivanja suosjećanja s djetetom.

nedostatak empatije kod djece
FOTO: Shutterstock

Poticanje razvoja empatije kod kuće

Roditelji su prvi izvor učenja prihvatljivog i primjerenog ponašanja kod djece, stoga i učenje empatije primarno proizlazi iz odgoja i opažanja ponašanja roditelja. Postoji nekoliko načina na koje kao skrbnik možete potaknuti razvoj i iskazivanje empatije kod djece.

Budite primjer

Djeca uče imitacijom roditelja, što znači da vi morate usvojiti ponašanje koje želite da vaše dijete također usvoji.

Prije svega, u vlastitom odnosu prema djetetu pristupajte s empatijom i razumijevanjem. Slušajte dijete i razgovarajte s njim o interesima, ali i emocionalnim teškoćama/potrebama. Osim toga, važno je postupati empatično i u drugim odnosima. Od odnosa prema partneru, konobaru u restoranu ili prema potpunom strancu, vrlo je važno za dijete, ali i za sve nas, postupati na suosjećajan način.

U odnosima s drugima pristupajte s razumijevanjem, na način da uzimate tuđe osjećaje u obzir. Odbacujte stereotipe i prihvaćajte različitosti. Slušajte druge i proširite krug ljudi prema kojima se odnosite na ovaj način. Svatko zaslužuje da mu se pristupi s poštovanjem i suosjećanjem, ne samo uski krug prijatelja i obitelji.

Suosjećanje je važno pokazati i na osnovnijoj razini – brinući se za sva živa bića, uključujući biljke i životinje. Teško je očekivati suosjećanje za drugog čovjeka, ako ono ne postoji i za druga bića.

Razgovarajte s djetetom

Razumijevanje vlastitih emocija je prvi korak u razumijevanju tuđih emocija, stoga je važno s djetetom razgovarati o njegovim vlastitim emocijama. Pomozite djetetu da prepozna što osjeća i da se na zdravi način nosi s negativnim emocijama. Više o emocionalnoj regulaciji možete saznati u sljedećim člancima:

Dijete u ranoj dobi neće nužno razmišljati o tuđim emocijama, primarno iz razloga jer ne umije još razumjeti sagledavanje stvari iz tuđe perspektive. Vrlo je važno osvijestiti i razgovarati s djecom o sagledavanju situacije iz perspektive drugoga (tj. kako je biti u tuđim cipelama), obraćanju pozornosti i razumijevanju tuđih osjećaja.

Primjerice, ako dijete želi pucati petarde, objasnite mu na koji način to može naškoditi drugima, kao što su stariji ljudi, osobe s PTSP-om ili životinje. Ako dijete naglas komentira nečiji vanjski izgled, kao što je debljina, nemojte ga ušutkati i posramiti. Objasnite mu zašto takvi komentari nisu primjereni i na koji način mogu povrijediti drugu osobu.

Sasvim je normalno da dijete u određenoj dobi razmišlja egocentrično i ne razmišlja o tuđim osjećajima. Međutim, bitno je u djetetu potaknuti razmišljanje o drugima i utjecaju koji naše riječi i radnje mogu imati na druge.

Zajedno poduzmite aktivnosti koje promiču empatiju

Postoje brojne aktivnosti koje možete raditi zajedno s djetetom kako biste potaknuli osjećaj za druge:

  • podijelite kolač sa susjedima
  • donirajte stare igračke ili odjeću drugoj djeci
  • nahranite ulične životinje
  • zajedno odaberite poklon za prijatelja
  • pomozite starijoj susjedi
  • zajedno brinite o biljci.

Razgovarajte s djetetom kakav utjecaj njihovo ponašanje može imati i na koji način mogu pomoći drugima oko sebi.

Aktivnosti koje promiču empatiju mogu biti i zabavne. Primjerice, igre za razvoj empatije kod djece mogu biti društvene igre kooperativnog tipa. To znači da se igru igra s ciljem postizanja zajedničkog cilja, uz kooperaciju i međusobno pomaganje, umjesto natjecanja.

Dijete možete učiti i prepoznavanju emocija ili izraza lica, što doprinosi razumijevanju drugih. Učenje ekspresije emocija možete izvesti kroz igre, kao što su namještanje vlastitog izraza i poticanje djeteta da pogađa o kojoj se emociji radi.

Načina za pokazivanje empatije i učenja djeteta empatiji je bezbroj i može se provoditi svaki dan kroz male radnje.

Htjela bih ovom prilikom podijeliti jedan vrlo jednostavan primjer koji me oduševio prije mnogo godina. Imala sam težak dan i sjela sam u park na klupu i rasplakala se. U nekom trenutku pojavio se otac s djevojčicom u dobi 8 – 10 godina. Predstavio je sebe i kćer i rekao da su samo htjeli provjeriti jesam li dobro. Djevojčica mi je dala kroasan, a otac me pitao kako sam. Malo je reći da su mi uljepšali taj dan, tjedan, mjesec (toliko da ih se prisjećam godinama kasnije), a djevojčica je zasigurno naučila važnu poruku o empatičnom odnošenju prema drugima.

igre za razvoj empatije kod djece
FOTO: Shutterstock

Poticanje razvoja empatije u školi

Škole kao obrazovno-odgojne institucije također imaju obavezu promicati empatičan način ponašanja. Kao i roditelji, učitelji primarno u vlastitim odnosima (prema učenicima, ali i drugima) moraju primijeniti način odnosa koji žele da učenici usvoje. To znači odnošenje prema drugima s poštovanjem i razumijevanjem. Važno je učenike poticati na razgovor o uzimanju perspektive drugoga i prihvaćanju različitosti.

Da škole mogu (i moraju) integrirati empatiju u dio svojeg obrazovnog sustava pokazala je Danska, koja iz godine u godinu rangira kao najsretnija zemlja na svijetu. Škole u Danskoj imaju satove učenja empatije integrirane u kurikulume od malih nogu. Pa se tako u sklopu programa, između ostaloga, djeca od vrtićke dobi uče rješavanju problema u suradnji s drugom djecom. Neovisno o tome je li jedno dijete nadareno za određeni predmet više od drugoga, svi moraju raditi zajedno na rješavanju problema i svi doprinose nečim. Osim toga, uče se prepoznavanju različitih emocija kod drugih, kao i osvještavanju i zdravoj ekspresiji vlastitih emocija.

Iako formalno imaju “nultu toleranciju na nasilje”, hrvatske škole nisu još dostigle razinu spoznaje važnosti empatije i njezinog utjecaja na smanjenje nasilja i povećanje kvalitete odnosa među ljudima. Ipak, neke škole pokazuju naznake pomaka, kao što je gimnazija u Zagrebu, koja je uvela “Pet Day” ili Dan ljubimaca. Na taj dan učenici su doveli svoje ljubimce i proveli cijeli školski dan s njima. Osim što pozitivno utječu na mentalno zdravlje, učenje ljubavi prema životinjama doprinosi i učenju ljubavi prema ljudima.

Pročitajte i ove članke:

Članak objavljen:
  1. Ornaghi, V. i sur. (2020). Empathy in toddlers: The role of emotion regulation, language ability, and maternal emotion socialization style. Frontiers in psychology, 11: 586862.
  2. McDonald, N. M., i Messinger, D. S. (2011). The development of empathy: How, when, and why. Free Will, Emotions, and Moral Actions: Philosophy and Neuroscience in Dialogue, 333-359.

Ocijenite članak

4 / 5   1

Foto: Shutterstock

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu