Cjeloživotno učenje: Više od obrazovanja! Psihologinja otkriva koje su prednosti za čovjekov mozak i razvoj
- Budite prvi i komentirajte!
- 4 min čitanja
U vrijeme brzih i stalnih promjena sve je izraženija potreba za poboljšanjem vještina i kompetencija ljudi. Cjeloživotno učenje u tome ima važnu ulogu, a zahvaljujući urođenoj ljudskoj potrebi za učenjem možemo opravdano zaključiti da čovjek zaista uči dok je živ, i u tome je sva ljepota njegovog životnog hoda.
Cjeloživotno učenje – definicija
Cjeloživotno učenje se općenito definira kao stalna, dobrovoljna i samomotivirana potraga za znanjem iz osobnih ili profesionalnih razloga. Osim što je važno za održavanje konkurentnosti i radne sposobnosti pojedinca, cjeloživotno učenje privlači ljude svih dobnih skupina kako bi pratili globalne promjene i nove tehnologije, a ujedno održavali svoje kognitivne sposobnosti na visokoj razini.
Cjeloživotno učenje odvija se u svim životnim razdobljima, a uključuje vještine, znanja, stavove i ponašanja koja ljudi stječu u svojim svakodnevnim iskustvima i životnim izazovima. Ne samo da potiče i održava društvenu uključenost, aktivno sudjelovanje u građanskim aktivnostima te osobni rast i razvoj, usto povezuje ishode učenja iz različitih okruženja i konteksta ljudskog djelovanja. Može se ostvariti kroz različite oblike učenja:
- formalno – učenje koje se odvija unutar organiziranog i strukturiranog konteksta, a koje je osmišljeno kao učenje i koje može dovesti do formalnog priznavanja (diploma, svjedodžba, certifikat)
- neformalno – učenje ugrađeno u aktivnosti koje su planirane za unaprjeđenje znanja i vještina i koje sadrže važan element učenja, ali nisu nužno definirane u tu svrhu
- informalno – učenje u svakodnevnim životnim aktivnostima vezanim uz obitelj, posao ili slobodno vrijeme (često se naziva i iskustvenim učenjem, odnosno učenjem koje se događa spontano ili “slučajno” kroz svakodnevne životne izazove).
Što je cjeloživotno obrazovanje?
Cjeloživotno obrazovanje je kontinuirana izgradnja vještina i znanja tijekom života pojedinca koja počinje obveznim i formalnim školovanjem te se nastavlja do kraja života. Riječ je o drugačijem pojmu od cjeloživotnog učenja, s obzirom na to da je veći naglasak na organiziranom i formalnom obrazovanju. Općenito, cjeloživotno učenje je širi koncept koji podrazumijeva i spontano i neorganizirano stjecanje znanja u različitim područjima.
Cjeloživotno obrazovanje odnosi se na planirane i osmišljene programe unutar sustava obrazovanja putem različitih vrsta stručnih edukacija, tečajeva, studija i radionica. Takvi osmišljeni programi su usmjereni stjecanju određenih kvalifikacija pojedinca, a općenito potiču kompetencije za cjeloživotno učenje. Provodi ih centar za cjeloživotno obrazovanje koji djeluje samostalno ili unutar određenih institucija i ustanova, a verificiran je i odobren od strane nadležnih tijela u sustavu obrazovanja.
Više informacija o centrima i programima za cjeloživotno obrazovanje, kao i svim novim informacijama u području cjeloživotnog učenja, možete potražiti na linku.
Zašto je važno cjeloživotno učenje?
Cjeloživotno učenje pomaže ljudima u postizanju brojnih životnih ciljeva, kratkoročnih i dugoročnih, a ne koristi samo pojedincu, nego i cjelokupnom društvu, stvarajući kompetentno i radno sposobno društvo, smanjujući kriminal i potičući aktivnosti zajednice. S obzirom na brze i brojne društvene i gospodarske promjene, društvu je potrebno konstantno nadograđivanje vještina kako bi se nosilo sa suvremenim životom, kako privatno, tako i poslovno.
Sposobnost učenja i prilagodbe promjenama svakodnevno podsjeća koliko je važno uključivati pojedince u neki oblik cjeloživotnog učenja. Međutim, riječ je o prilično kreativnom i zahtjevnom procesu koji uključuje različite strategije i programe kako bi se stvorile prilike da ljudi mogu učiti tijekom cijelog života – od upisa u strukturirane i formalne obrazovne programe do učenja vještina raspoznavanja reklamnih trikova u svakodnevnoj kupnji namirnica.
Živimo u složenom svijetu u kojem ljudi moraju imati vještine komuniciranja, razumijevanja, tumačenja i obrade različitih podražaja. Zbog toga je važno znati kako prepoznati i kritički vrednovati informacije koje primamo iz okoline. Gospodarstvo i društvo se temelje na znanju, sposobnostima, vještinama, vrijednostima i stavovima pojedinca, stoga je potrebno ulagati trud na svim razinama kako bi se održala zdrava i aktivna zajednica.
Prednosti cjeloživotnog učenja za osobu
Cjeloživotno učenje poboljšava rad kognitivnih funkcija, izoštrava um i poboljšava samopouzdanje, razvija socijalne i emocionalne vještine te pozitivno utječe na komunikacijske vještine pojedinca. Starenjem postaje sve teže održavati koncentraciju, pažnju i pamćenje na optimalnoj razini, a poznato je da učenje ima blagotvoran učinak na mozak te da ljudi s višim obrazovanjem imaju manju vjerojatnost od razvoja demencije u starijoj dobi.
Učenjem izlazimo iz svoje rutine i zone komfora, širimo horizonte, upoznajemo nove ljude, suočavamo se s brojnim strahovima i otkrivamo vlastite sposobnosti. Dijeljenjem znanja s drugima razvijamo nove odnose, pomažemo drugima u učenju i uključeni smo u društvo.
Cjeloživotno učenje obogaćuje život osobe, pruža mu različite vrste izazova i zadataka koji stvaraju nove vrijednosti i uvjerenja, a to znači da čovjek neprestano uči o sebi i drži korak s društvenim promjenama. To nam omogućuje da svoj život stavimo u perspektivu, pronađemo svrhu i smisao u svakom danu i bolje razumijemo sebe. Znatiželjan um traži nove informacije, tjera nas da napredujemo, otkrivamo i stvaramo nove ideje.
Pročitajte i članke:
- Ne tratite slobodno vrijeme: 5 razloga zbog kojih biste trebali imati hobi
- Izađite iz “statusa quo”: Evo kako frustraciju u 3 koraka pretvoriti u pokretačku snagu za osobni i poslovni rast
- Vinite se u visine: 5 efektivnih tehnika za povećanje samopouzdanja.
Tekst Dana
Za vas izdvajamo
Pet bolesti koje se često pogrešno dijagnosticiraju
- Tomislav Stanić
- 2 min čitanja
- centar za cjeloživotno obrazovanje
- cjeloživotno učenje
- prednosti cjeloživotnog učenja
- učenje i mozak
- Laal, M. i Salamati, P. (2012). Lifelong learning; why do we need it? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 31: 399–403.
- Smith, M. K. i Ferrier, F. (2001). Lifelong learning. The encyclopedia of informal education.
- Aspin, D. N. i Chapman, J. D. (2000). Lifelong learning: concepts and conceptions. International Journal of lifelong education, 19(1): 2–19.