Žene imaju veće šanse za ozbiljne ili smrtonosne ozljede u prometnim nesrećama, evo zašto
- Budite prvi i komentirajte!
- 2 min čitanja

Većina trenutnih sigurnosnih protokola automobila i istraživanja usredotočena je na standardiziranu lutku za testiranje sudara poznatu kao “50th percentile male“, uvedenu 1970-ih, tešku 77 kg i visoku 170 cm.
Unatoč tome što godišnje u prometnim nesrećama pogine više muškaraca nego žena, statistički je vjerojatnije da će žene zadobiti teške ozljede ili smrtno stradati u sličnim scenarijima sudara, osobito u frontalnim sudarima.
Obrasci i ozbiljnost ozljeda variraju među spolovima
Nedavna studija objavljena u časopisu Frontiers in Public Health istražila je rodnu pristranost prisutnu u sigurnosnom dizajnu automobila, ukazujući na moguće razlike u vrstama i težini ozljeda između muškaraca i žena koji su sudjelovali u prometnim nesrećama.
Susan Cronn, voditeljica istraživanja s Medicinskog fakulteta u Wisconsinu, primijetila je da obrasci i ozbiljnost ozljeda variraju među spolovima, pri čemu žene češće pokazuju znakove šoka nakon dolaska u traumatološke centre, bez obzira na težinu ozljede.
Christopher J. Wolff, specijalist za traumu na Cleveland Clinic Akron General, naglasio je potrebu propitivanja štite li sadašnje sigurnosne mjere primjereno sve pojedince bez obzira na spol, ističući razlike u ishodima prometnih nesreća.

Žene su imale više ozljeda zdjelice i jetre
Studija, koja je analizirala kliničke podatke o ozljedama više od 56.000 žrtava prometnih nesreća, otkrila je da, iako su muškarci ukupno pretrpjeli više ozljeda, žene su imale više ozljeda zdjelice i jetre. Nadalje, žene su pokazale veću učestalost povišenog indeksa šoka, što ukazuje na potencijalni nesrazmjer u fiziološkim odgovorima na traumu u usporedbi s muškarcima.
Implikacije ovih nalaza upućuju na potrebu da se ponovno procijeni definicija normalnih vitalnih znakova i potencijalno razvije indeks šoka specifičan za spol radi bolje skrbi za pacijente.
Wolff je naglasio potrebu za daljnjim istraživanjem kako bi se razumjelo jesu li ove razlike u odgovoru na ozljedu posljedica bioloških razlika ili netočnosti u definiranju normalnih fizioloških parametara za žene.
Studija naglašava potrebu za ažuriranim modelima lutki za testiranje sudara koji točno predstavljaju različite demografske podatke, uključujući žene različitih veličina i dobi.
U konačnici, istraživači se nadaju da će njihova otkrića potaknuti promjene politika u inženjerstvu sigurnosti vozila i zakonodavnih propisa, kako bi se riješile razlike među spolovima i osigurali pravedni sigurnosni standardi za sve pojedince.
Pročitajte i ove članke:
- Jednako su opasni u prometu kao i pijani vozači: Ljudi s ovim problemom skloni su nesrećama, ali postoji način da se to spriječi
- Jesu li tjeskobne i depresivne osobe opasnost na cesti? Evo kako simptomi ovih stanja mogu utjecati na sposobnost vožnje
- Slabovidnost i vozačka dozvola: Više od 50 % hrvatskih vozača ne vidi optimalno na blizinu! Evo kako slabi vid utječe na vožnju.
Tekst Dana
Za vas izdvajamo

Najbolja dijeta za skidanje 20 kg bez gladovanja i umora
- Zrinka Babić
- 7 min čitanja
- Cronn, S. i sur. (2024). Sex-related disparities in vehicle crash injury and hemodynamics. Frontiers in Public Health, 12: 1331313.
- Upham, B. (2024). Women Are More Likely than Men to Sustain Serious or Fatal Injuries in Car Crashes. Everyday Health.