Kako pametni telefoni potajno mijenjaju dječji jezik?

roditelji koji koriste pametne telefone postavljaju manje informativnih pitanja, što rezultira time da djeca također postavljaju manje pitanja

Od uvođenja 2007. godine, pametni telefoni postali su sastavni dio svakodnevnog života i utječu na interakcije između roditelja i djece.

Istraživanje pokazuje da roditelji obično koriste svoje telefone rijetko u prisutnosti djece, ali kada to učine, često se potpuno posvete uređaju. Takvo ponašanje može dovesti do “tehnointerferencije“, odnosno prekida u interakcijama roditelj-dijete izazvanih upotrebom tehnologije.

Ove smetnje mogu negativno utjecati na razvoj djeteta.

S obzirom na to da djeca veći dio vremena provode kod kuće s roditeljima prije nego krenu u školu, važno je istražiti učinke tehnointerferencije tijekom tih ranih godina.

Utjecaj tehnointerferencije na razvoj jezika

Tehnointerferencija, osobito učestalost obavijesti na pametnim telefonima, može ometati razvoj vokabulara kod dojenčadi. Istraživanje u Novom Zelandu je pokazalo negativnu korelaciju između razine obavijesti i rasta vokabulara kod djece 18 – 25 mjeseci.

U eksperimentima u SAD-u s majkama i njihovim dvogodišnjacima prekidi zbog telefonskih poziva doveli su do smanjenog učenja novih riječi u usporedbi s neprekidanim interakcijama.

Tehnointerferencija može ometati razvoj vokabulara kod dojenčadi
FOTO: Shutterstock

Druga studija je pokazala da roditelji koji koriste pametne telefone postavljaju manje informativnih pitanja, što rezultira time da djeca također postavljaju manje pitanja. Ovi nalazi sugeriraju da tehnointerferencija negativno utječe na razvoj jezika.

Povezanost pametnih telefona i smanjenja roditeljske osjetljivosti

S obzirom na to da pametni telefoni mogu ometati očni kontakt tijekom interakcije roditelj-dijete, nekoliko istraživanja pokazuje da roditelji koji koriste telefone na javnim mjestima poput igrališta ili restorana često skreću pogled od svoje djece, čime dolazi do smanjenog kontakta očima.

Jedno istraživanje je pokazalo da roditelji održavaju kontakt očima tijekom telefonskih poziva, ali su manje angažirani tijekom prevlačenja na uređaju.

Također, pokazuje da roditelji koji koriste pametne telefone iniciraju manje verbalnih i neverbalnih interakcija s djecom, a u SAD-u je otkriveno da se roditelji manje angažiraju u zajedničkoj pažnji kada koriste mobilne uređaje, osobito kad su potpuno fokusirani na uređaj.

Potrebna su daljnja istraživanja kako bismo bolje razumjeli kompleksnu povezanost između tehnointerferencije i razvoja dječjeg jezika te kako iskoristiti prednosti tehnologije dok minimiziramo njezine negativne učinke. 

Pročitajte i ove članke:

Članak objavljen:
  1. Ho-Hong Ching, B. (2025). The Hidden Effects of Smartphones on Children’s LanguagePsychology Today.
  2. Gaudreau, C. i sur. (2022). What’s in a distraction? The effect of parental cell phone use on parents’ and children’s question-asking. Developmental Psychology, 58(1): 55–68.
  3. Corkin, M. T. i sur. (2021). Associations between technoference, quality of parent-infant interactions, and infants’ vocabulary development. Infant Behavior and Development, 64: 101611.
  4. Reed, J. i sur. (2017). Learning on hold: Cell phones sidetrack parent-child interactions. Developmental Psychology, 53(8), 1428–1436.
  5. Hiniker, A. i sur. (2015). Texting while Parenting: How Adults Use Mobile Phones while Caring for Children at the Playground. CHI ’15: Proceedings of the 33rd Annual ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, 727–736.
  6. Radesky, J. i sur. (2015). Maternal Mobile Device Use During a Structured Parent–Child Interaction TaskAcademic Pediatrics, 15(2): 238–244.

Ocijenite članak

0 / 5   0

Foto: Shutterstock

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu