Ove riječi vam liječnik nikad ne bi trebao reći!

loša komunikacija između liječnika i pacijenta

Jezik koji liječnici koriste prilikom razgovora s pacijentima i njihovim obiteljima suočenim s ozbiljnim medicinskim dijagnozama od ključne je važnosti. Riječi mogu oblikovati osjećaj pacijenata da su cijenjeni i poštovani tijekom konzultacija te utjecati na njihovu spremnost da se pridržavaju medicinskih savjeta, pokazuje nedavno istraživanje objavljeno u Mayo Clinic Proceedings.

Problematične fraze

Istraživanje je istaknulo nekoliko fraza koje mogu biti štetne, uključujući:

  • “Ništa više ne možemo učiniti.”
  • “Neće se oporaviti.”
  • “povlačenje skrbi”
  • “na izmaku snaga”
  • “Želite li da učinimo sve?”
  • “Sve će biti u redu.”
  • “Ne znam zašto ste toliko dugo čekali da dođete.”
  • “Što su drugi liječnici radili/mislili?”.

Takve izjave mogu ostaviti pacijente s osjećajem ignoriranja i sumnje u liječničku predanost njihovoj skrbi, kako za Everyday Health objašnjava dr. Rosanne M. Leipzig, stručnjakinja za palijativnu skrb u Mount Sinai u New Yorku.

Nepažljivo birane riječi mogu narušiti povjerenje i otežati učinkovitu komunikaciju, što može dovesti do odluka koje ne odražavaju pacijentove vrijednosti ili ciljeve.

Posljedice loše komunikacije

Kada liječnici koriste fraze koje zvuče omalovažavajuće ili osuđujuće, pacijenti se mogu osjećati otuđeno, što može rezultirati nepridržavanjem planova liječenja ili odlukama koje nisu u skladu s njihovim željama.

Primjerice, izjava poput “Ništa više ne možemo učiniti.” može se protumačiti kao odustajanje. Umjesto toga, liječnici mogu naglasiti upravljanje simptomima i kvalitetu života, npr. “Iako dosadašnji tretmani nisu bili učinkoviti, možemo se usmjeriti na pristupe koji će pomoći u upravljanju simptomima i poboljšanju kvalitete vašeg života”.

neke riječi liječnik nikad ne bi trebao reći pacijentu
FOTO: Shutterstock

Alternativa omalovažavajućem jeziku

Fraze poput “Neće se oporaviti.” ili “povlačenje skrbi” mogu se preoblikovati kako bi naglasile suosjećajnu tranziciju skrbi. Dr. Kevin J. O’Leary sa Sveučilišta Northwestern za Everyday Health predlaže da se naglasi trud da se poboljša udobnost pacijenta i maksimalno iskoristi kvalitetno vrijeme s voljenima, umjesto da se samo navode tretmani koji se više neće provoditi.

Izbjegavanje lažne utjehe

Reći pacijentima “Sve će biti u redu.” može stvoriti lažnu nadu i razočaranje ako se ishodi pogoršaju. Više podržavajuća alternativa bila bi: “Ovdje sam da vas podržim kroz ovaj proces.”, što pacijentima pruža sigurnost da neće sami prolaziti kroz izazove.

Izbjegavanje osuđivanja u medicinskim razgovorima

Osuđujuće izjave poput “Ne znam zašto ste toliko dugo čekali da dođete.” mogu kod pacijenata izazvati osjećaj krivnje ili srama. Umjesto toga, liječnici mogu reći “Drago mi je da ste došli sada.”, čime se razgovor usmjerava na ono što se može učiniti u sadašnjim okolnostima, a ne na prošle odluke.

Građenje povjerenja pažljivim odabirom riječi

Dr. Leipzig ističe kako liječničke riječi imaju veliku težinu te oblikuju odluke koje pacijenti i obitelji donose. Birajući jezik koji potiče otvoreni dijalog i poštuje individualna uvjerenja i vrijednosti, liječnici mogu potaknuti povjerenje i poboljšati ishode liječenja.

S druge strane, nepažljivo izrečene riječi mogu stvoriti strah i nesigurnost, što može rezultirati odlukama zbog kojih pacijenti kasnije žale.

Liječničke riječi imaju moć, zaključuje dr. Leipzig. One mogu pomoći pacijentima u donošenju informiranih odluka ili ih ostaviti s osjećajem da nisu podržani. Način na koji komuniciraju liječnici ključan je za postizanje najbolje skrbi.

Pročitajte i ove članke:

Članak objavljen:
  1. Awdish, R. L. A. i sur. (2024). Never-Words: What Not to Say to Patients With Serious Illness. Mayo Clinic Proceedings, 99(10): 1553–1557.
  2. Rapaport, L. (2024). Is Your Doctor Using ‘Never Words’ That Make You Feel Worse? Everyday Health.

Ocijenite članak

5 / 5   1

Foto: Shutterstock

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu