Dobrobiti cjelovitih žitarica

cjelovite zitarice

Prema procjenama stručnjaka, ljudi su počeli koristiti žitarice u prehrani prije 10 000 godina. Sve do napretka industrije i tehnologije, dakle, posljednjih stotinjak godina, čovjek je koristio cijele sjemenke žitarica.

Odstranjivanjem vanjskog omotača sjemenke, u procesu obrade brašna, odstranjuju se dragocjena vlakna, vitamini i minerali. Cjelovite žitarice duže se probavljaju, daju osjećaj sitosti te energiju koja se postupno oslobađa u organizmu, bogate su vlaknima.

Sjećam se pite od kukuruznog brašna koju je moja baka pravila, s kakvom je lakoćom razvijala listove od crnog pšeničnog brašna (voljela bih da je danas živa, da naučim barem nešto od onoga što mi je u djetinjstvu pravila).

Pođemo li tragom tradicije, otkrit ćemo delikatese koje su naše bake kuhale: gurabije, heljdopitu, kukuruzne pogačice, uštipke od heljde… I sve su to pravile od cjelovitog brašna, s malo sode bikarbone, vode i pekmeza. Dok danas, u „modernom društvu“, moderna domaćica, zamislite, ne može zamijesiti pitu ili napraviti kolač bez bijelog brašna!

Dobro je uvrstiti cjelovite žitarice u prehranu

Cjelovite žitarice - kruh
Foto: Pixabay

Istina je da se bijelo brašno lakše mijesi i brže naraste, dok za integralno brašno treba malo truda. Integralne žitarice možete uvrstiti u prehranu u obliku muslija (mješavina pšeničnih, ječmenih, zobenih, kukuruznih pahuljica), dodavati ga umjesto bijelog brašna u palačinke, kolače, peciva, pa čak i zamijesiti i ispeći svoj kruh! Važno je eksperimentirati i važno je jesti različite žitarice.

Konzumiranjem isključivo pšenice – pšeničnog brašna dovodite se u opasnost da steknete intoleranciju na pšenicu.

Naše bake su, osim pšeničnog, koristile kukuruzno, heljdino brašno, ječam. I kupovina integralnog kruha, umjesto bijelog, dobar je početak.

Nakon mnogo pokušaja i eksperimentiranja, uspjela sam pronaći pravu mjeru brašna i ostalih sastojaka za palačinke bez jaja, kao i pite razljevuše, muffine (neke od recepata možete pronaći na mojoj Facebook stranici). Biti vegetarijanac ne znači da se morate odreći slatkih užitaka, slasnih peciva, pita koje vam je baka pravila u djetinjstvu!

U Indiji se u prehrani koristi isključivo brašno od cijelog zrna (crno ili integralno brašno). Upitate li ljude u Indiji zašto ne jedu bijelo brašno, odgovorit će vam jednostavno : “Nije dobro za stomak!”. Vjerujem da nam je priroda podarila sve ono što nam treba i u obliku koji nam treba. Trebamo se samo predati njenoj mudrosti.

Članak objavljen:

Saznajte više o vegetarijanstvu u sljedećim tekstovima:

Ocijenite članak

4 / 5   6

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Vezani pojmovi: cjelovite žitarice, Hrana od cjelovitih žitarica, 

Podijelite članak

Kopirajte adresu