Slabovidnost i vozačka dozvola: Više od 50 % hrvatskih vozača ne vidi optimalno na blizinu! Evo kako slabi vid utječe na vožnju
- Budite prvi i komentirajte!
- 4 min čitanja
Oštar vid ključan je faktor za sigurnu i odgovornu vožnju. Međutim, za osobe sa slabim vidom snalaženje po cestama može biti prepuno izazova. Utjecaj slabog vida na sigurnost vožnje ne može se precijeniti jer utječe na različite aspekte vozačeve sposobnosti da se sigurno kreće cestama, od smanjene vidne oštrine do oštećenog noćnog vida.
Kako vide naši vozači?
Rezultati istraživanja HAK-a na vozačima u sklopu “Desetljeća sigurnosti cestovnog prometa” (2011. – 2020.) pokazali su da:
- 20 % ukupno ispitanih nije imalo optimalan vid
- 51 % ne vidi optimalno na blizinu
- 7 % muških vozača koji ne nose neko pomagalo ima vidnu oštrinu ispod 0,5, a 9 % među onima koji nose naočale ili leće
- 19 % vozačica starijih od 40 godina koje nose naočale ili leće ima vidnu oštrinu manju od 0,5
- 52 % nije bilo na pregledu kod oftalmologa zadnje dvije godine (u tijeku istraživanja).
Poduzimanje proaktivnih koraka, kao što su redoviti pregledi očiju te nošenje naočala i leća, ključno je za sigurnost osoba s oštećenjem vida i za sigurnost svih sudionika u prometu.
Kako vid utječe na vožnju?
Prema istraživanju HAK-a, vid može značajno utjecati na sposobnost vožnje. Kao primjer su naveli situaciju u kojoj tri vozača voze čestom brzinom od 50 km/h u istim uvjetima.
Vozač 1:
- oštrina vida 100 %
- prepoznaje prometni znak na 50 m
- ima 3,5 sekundi za primanje i obradu informacija.
Vozač 2:
- oštrina vida 50 %
- prepoznaje prometni znak na 25 m
- ima 1,75 sekundi za primanje i obradu informacija.
Vozač 3:
- oštrina vida 33 %
- prepoznaje prometni znak na 17 m
- ima 1 sekundu za primanje i obradu informacija.
Utjecaj slabog vida na vožnju
Kao što vidite iz primjera, osobe s lošim vidom često imaju poteškoća s jasnim viđenjem predmeta, osobito na daljinu.
Neki problemi s vidom mogu dovesti do smanjenja perifernog vida. Zbog toga može biti teško biti svjestan vozila, pješaka i prepreka koje se približavaju sa strane, povećavajući rizik od nesreća u prometu.
Mnogi vozači imaju i poteškoće s percepcijom dubine. Percepcija dubine oslanja se na sposobnost oba oka da rade zajedno. Ako osoba ima oštećenje vida koje utječe na ovu sposobnost, može biti teže točno procijeniti udaljenosti, što je ključno za zadatke poput uključivanja na autocestu ili prolaska pored drugih vozila.
Mnogi ljudi sa slabim vidom imaju smanjenu sposobnost da jasno vide u uvjetima slabog osvjetljenja. Zbog toga vožnja noću može biti posebno opasna jer može biti teže vidjeti pješake, prometne znakove ili opasnosti.
Također, uvjeti poput kiše, magle ili snijega već čine vožnju izazovnijom, a loš vid pogoršava te poteškoće. Smanjena vidljivost može dovesti do nesreća u nepovoljnim vremenskim uvjetima.
Usto, ne treba zaboraviti i na pravne implikacije – zakonske zahtjeve za vozače da zadovolje određene standarde vida. Neispunjavanje ovih standarda može rezultirati oduzimanjem vozačke dozvole ili drugim pravnim posljedicama.
HAK navodi da se svi kandidati za vozače trebaju podvrgnuti provjeri oštrine vida. Ako postoji sumnja da ona nije adekvatna, mora ih pregledati kompetentan liječnik. Na tom pregledu posebno treba obratiti pažnju na:
- oštrinu vida
- vidno polje
- vid u sumrak
- zablještenje i kontrastnu osjetljivost
- diplopiu
- ostale funkcije vida koje mogu utjecati na sigurnost vožnje (113/EC).
Gdje se na vozačkoj mogu vidjeti zdravstvena ograničenja vozača?
Slabovidnost nije razlog oduzimanja vozačke dozvole, ali od vozača se zahtijeva da obave liječnički pregled i voze uz pomagala. Mnogi koji voze bez naočala i leća trebali bi imati na umu da se njihova pomagala mogu iščitati na vozačkoj dozvoli.
Zdravstvena ograničenja navedena u uvjerenju o zdravstvenoj sposobnosti za vožnju, kao što su ograničenja upravljanja vozilom, prilagodba vozila, zdravstvena ograničenja, upravna ograničenja i nacionalna ograničenja, bilježe se u kodiranom formatu, prenosi Revija HAK. Ove šifre nalaze se kod kategorije na poleđini Obrasca 1, u skladu s Popisom podataka i ograničenja u šifriranom obliku.
Što se tiče zdravstvenih ograničenja, posebno za čimbenike povezane sa zdravljem, bitno je pregledati dodijeljeni kod kako biste razumjeli njegovo točno značenje. Općenito je poznato da bez obzira na to ima li vozač propisane naočale, kontaktne leće ili ima mogućnost korištenja bilo kojeg pomagala, poput pokrivala za oči, značenje kodova koji se odnose na zdravstvene razloge vozača je sljedeće:
- 01.01 naočale
- 01.02. kontakna leća (kontaktne leće)
- 01.05 pokrivalo za oko
- 01.06 naočale ili kontaktne leće
- 01.07. posebno optičko pomagalo
- 02. slušno pomagalo/pomagalo za sporazumijevanje
- 03. proteza/ortoza za udove
- 03.01. proteza/ortoza za gornje udove
- 03.02. proteza/ortoza za donje udove.
Osim što nenošenjem pomagala štetite sebi i drugima u prometu, ako vam to nije dovoljan razlog za nošenje naočala i leća tijekom vožnje, imajte na umu da kazne za nenošenje nisu blage (od blage novčane kazne do oduzimanja vozačke dozvole).
Pročitajte i ove članke:
- Slabovidnost ili ambliopija: Evo koji su uzroci i simptomi “lijenog oka” koje ima 200.000 ljudi u Hrvatskoj
- Jednako su opasni u prometu kao i pijani vozači: Ljudi s ovim problemom skloni su nesrećama, ali postoji način da se to spriječi
- Liječnici upozoravaju: Imate loš vid ili mrenu? To bi mogao biti prvi znak ove teške bolesti.
Tekst Dana
Za vas izdvajamo
Poslušajte Momčila Otaševića i stručnjake te besplatno izmjerite PSA
- Nova Studio
- 1 min čitanja
- Potkonjak, T. (2022). Vozačka dozvola: Znate li kako su označena zdravstvena ograničenja?! Revija HAK.
- Rezultati provjere kvalitete vida domaćih vozača. (2011). HAK.