Što reći (a što ne reći) o tijelu svojeg djeteta?
- Budite prvi i komentirajte!
- 3 min čitanja

Živimo u društvu koje je opsjednuto izgledom – gdje se mršavost slavi, a komentari o hrani i tijelu često dolaze bez razmišljanja. Ako ste se ikad zapitali kako s djecom razgovarati o tijelu, a da im pritom ne narušite samopouzdanje ili odnos s hranom, niste sami.
Mnogi roditelji i skrbnici žele zaštititi svoje dijete, ali ponekad i dobronamjerne rečenice mogu imati suprotan učinak. U nastavku saznajte kako graditi zdrave razgovore o tijelu, izgledu i prehrani – s pažnjom, poštovanjem i iskrenošću.
Govorite o tome što tijelo radi, a ne kako izgleda
Djeca uče o tijelu promatrajući kako vi govorite o njihovom i svojem tijelu. Umjesto da komentirate izgled, usmjerite se na ono što njihovo tijelo može:
- “Tvoje noge su ti pomogle da tako brzo potrčiš za psom!”
- “Osjetio si da ti je hladno – tvoje tijelo ti šalje korisne signale!”.
Izbjegavajte komentare o težini i unosu hrane
Iako vam se čini bezazleno reći “Kako si mršav/a!” ili “Jesi li siguran/na da ti treba još?”, takve rečenice šalju poruku da je tijelo stalno pod nadzorom. Djeca tada uče da ne mogu vjerovati svojim osjećajima gladi ili sitosti.
Ako ste u dvojbi, pitajte se biste li voljeli da je netko to rekao vama kad ste bili dijete.

Pazite kako govorite o vlastitom tijelu
Djeca upijaju način na koji vi razgovarate o sebi. Ako često kritizirate svoj izgled, dijelite hranu na “dobru” i “lošu” ili spominjete kalorije koje treba “potrošiti”, učite dijete nezadovoljstvu i samoprocjeni.
Umjesto toga, možete reći:
- “Učim slušati što moje tijelo treba.”
- “Moje tijelo je prošlo puno toga i zaslužuje njegu.”.
Ne morate glumiti pretjerani entuzijazam prema vlastitom tijelu – dovoljno je pokazati da ga ne doživljavate kao neprijatelja.
Učite ih kako prepoznati nerealne poruke iz medija
Djeca se vrlo rano susreću s nerealnim standardima ljepote. Umjesto da pokušavate sve to blokirati, naučite ih kritičkom razmišljanju.
Pitanja koja možete postaviti:
- “Zašto misliš da svi likovi u toj seriji izgledaju slično?”
- “Što primjećuješ kod ljudi u toj reklami?”.
Ovako im pomažete da prepoznaju (i preispitaju) nerealne standarde.
Hrana nije nagrada ni kazna – nego energija, užitak i povezanost
Umjesto da hranu dijelite na “dobru” i “lošu”, razgovarajte s djetetom o tome kako mu hrana pomaže tijekom dana:
- “Je li ti taj obrok pomogao da se osjećaš sito i spremno za igru?”
- “Jesi li još gladan/na ili ti je dovoljno?”.
Obroci trebaju biti smireni, redoviti i povezani s užitkom, a ne izvor stresa ili kontrole.
Potičite kretanje iz užitka, a ne zbog mršavljenja
Tjelesna aktivnost djeci pomaže u raspoloženju, učenju, spavanju i samopouzdanju. Umjesto da se fokusirate na kalorije, naglasite kako se osjećaju dok se kreću.
Primjeri poticaja:
- trčanje, igra skrivača ili ples – jer im je zabavno
- plivanje jer im pruža osjećaj slobode
- sport zbog druženja, timskog duha i učenja novih vještina.
Kretanje ne bi smjelo biti kazna za ono što su pojeli.

Ako dijete kaže nešto negativno o svojem tijelu, ne umanjujte – slušajte
Izjave poput “Debela sam!” često nisu doslovne, već skrivaju tugu, frustraciju ili nesigurnost. Umjesto da odmah kažete “Nisi debela!”, pokušajte razumjeti osjećaj ispod površine:
- “Što te danas navelo da se tako osjećaš?”
- “Gdje si to čuo/la i što misliš da to znači?”.
Možete dodati i “Važno je da se prema svim tijelima ponašamo s ljubaznošću – uključujući i svoje.”.
Nikad nije kasno za promjenu
Ako mislite da ste već rekli nešto pogrešno, niste sami, ali još uvijek možete ispraviti smjer. Važno je što ćete reći sljedeće:
- “Razmišljam o tome kako razgovaramo o tijelima i želim da to ubuduće bude drugačije.”
- “Tvoje tijelo zaslužuje poštovanje baš takvo kakvo jest.”.
Otvorenost za učenje gradi povjerenje i pokazuje djeci da ni roditelji ne moraju biti savršeni da bi bili podrška.
Djetetovo tijelo nije projekt, već dom koji treba poštovati
U svijetu koji djeci svakodnevno šalje poruke da moraju izgledati “određeno” da bi vrijedili, vi možete biti njihova sigurna luka. Mjesto gdje ih se ne uspoređuje, ne mjeri i ne kritizira. Ne moraju se truditi “zaslužiti” ljubav – već znaju da su već dovoljno vrijedni.
Ne trebate svaki razgovor “odraditi savršeno”. Dovoljno je da budete prisutni, znatiželjni i spremni slušati.
Pročitajte i ove članke:
- Sedam najčešćih štetnih obrazaca razmišljanja kod djece
- Vrijede i bez postignuća: Kako djeci pokazati da su dovoljno dobra?
- Kako pomoći djetetu da govori o svojim pravim osjećajima?
Tekst Dana
Za vas izdvajamo

Deblja li lubenica? Evo što trebate znati o omiljenoj voćki
- Zrinka Babić
- 4 min čitanja
- Karoll, C. (2025). What to Say (and Not Say) About Your Child’s Body. Psychology Today.