Logopedske vježbe za disleksiju – kako dijete naučiti čitati, test za disleksiju i vježbe čitanja
- Budite prvi i komentirajte!
- 7 min čitanja
![Poremećaj čitanja](https://krenizdravo.dnevnik.hr/wp-content/uploads/2017/12/poremecaj-citanja.jpg?x38585)
Logopedske vježbe za disleksiju (poremećaj čitanja) podrazumijevaju individualni program koji uključuje interakciju odrasle osobe i djeteta. Na taj način dijete samostalno traži rješenja za probleme.
Pritom su važni oblici i metode rada. Pozornost treba obratiti na skupne oblike rada kako bi se omogućio razvoj djetetove samostalnosti, ali i vještina suradnje.
Vježbe za disleksiju radi bolje učinkovitosti i razvoja raznih vještina trebaju zajednički slagati logoped i psiholog. Također, i učitelji bi trebali imati svoj udio.
Kako dijete naučiti čitati?
Kako bi dijete naučilo ispravno čitati pa i pisati (disgrafija – poremećaj pisanja i učenja), treba ispravno razvijati usmeni govor. Zato treba obratiti pozornost na razvoj psihičkih vještina koje su temelj čitanja (i pisanja):
- opći razvoj govora,
- razvoj posebnih vještina koje prethode čitanju – razlikovanje glasova i zvukova, osjećaj za ritam, rado slušanje dječjih priča i pjesmica, razumijevanje smisla poruke, upoznavanje s karakteristikama teksta, osvještavanje govora kao niza rečenica, rečenica kao niza riječi itd., uočavanje rime, uočavanje prvog i zadnjeg glasa u riječi, sastavljanje i rastavljanje riječi itd.,
- mentalni razvoj – funkcije sinteze i analize,
- razvoj slušne (kasnije i govorne) percepcije,
- razvoj vidne i prostorne percepcije – poticanje sposobnosti koncentracije na crno-bijele geometrijske oblike,
- razvoj pažnje,
- razvoj pamćenja,
- razvoj grafomotorike – vježbe motorike prstiju, zabavni zadaci u kojima se dijete služi olovkom i papirom.
![Grafomotorika](https://krenizdravo.dnevnik.hr/wp-content/uploads/2017/12/grafomotorika.jpg?x38585)
Disleksija – test
Iako se dijagnoza disleksije ne postavlja prije kraja drugog razreda osnovnoškolskog obrazovanja, sljedeće teškoće mogu se primijetiti i prije:
- neovladavanje vezom „glas-slovo“ – dijete nije naučilo da iz naučenog slova stoji osviješteni glas,
- neovladavanje grafičkom simbolizacijom glasova slovima – problem vizualno-prostorne percepcije, dijete zna naziv slova, ali ga vizualno ne prepoznaje,
- neovladavanje slogovnim čitanjem – dijete ne može spojiti slova u slogove,
- remećenje glasovno-slogovne strukture riječi – najčešće zamjena samoglasnika zbog njihove središnje uloge u tvorbi slogova, istu riječ dijete može pročitati nekoliko puta na različite načine,
- tehnički ispravno čitanje riječi ili rečenice, ali nerazumijevanje smisla pročitanog – teškoće u procesu spajanja slogova u cjelinu riječi ili nepovezivanje jedne riječi s drugima.
Više o disleksiji i vrstama specijaliziranih testova možete pročitati ovdje.
![Logoped](https://krenizdravo.dnevnik.hr/wp-content/uploads/2017/12/logoped.jpg?x38585)
Disleksija – liječenje
Čitanje je psihofiziološki proces pa disleksija može predstavljati teškoće u prostornoj orijentaciji, praćenju uputa, orijentaciji u vremenu i prisjećanju riječi. Navedeno vodi do općeg osjećaja neorganiziranosti i neorijentiranosti.
Ovisno o individualnoj strukturi disleksije i okolini djeteta, liječenje disleksije može uključivati sljedeće:
- logopedsku terapiju,
- vježbe sa psihologom – ili edukacijskim rehabilitatorom,
- edukaciju učitelja o disleksiji – radi individualizacije nastave, pogreške ne smiju utjecati na ocjenjivanje,
- svakodnevnu suradnju roditelja i djeteta,
- psihoterapijski rad s djetetom i obitelji – kako bi se dijete oslobodilo frustracija, važno pozitivno sudjelovanje roditelja,
- farmakološku terapiju – u rijetkim slučajevima, kod izraženih neuroloških i psihopatoloških simptoma, određuje isključivo liječnik specijalist.
Kako pomoći djetetu s disleksijom?
Ako je vašem djetetu dijagnosticirana disleksija (disleksija – testiranje), potrebno je da potičete njegovu volju i aktivnost za vrijeme rada s logopedom. Tražite od njega da vam objašnjava svoje radnje i usmjeravajte ga s podrškom kad naiđe na teškoće.
Neophodna je i suradnja s logopedom u okviru konzultacija, prisustvovanja djetetovim vježbama, telefonskog savjetovanja, vođenja terapijskog dnevnika itd.
Korisno je proučiti specijalizirane priručnike i druge materijale koji mogu pomoći u shvaćanju disleksije kao teškoće i pružanju podrške djetetu. Na taj se način izbjegava pasivan stav djeteta i potiče njegova samostalnost i psihološka potpora.
![Potpora roditelja](https://krenizdravo.dnevnik.hr/wp-content/uploads/2017/12/potpora-roditelja.jpg?x38585)
Disleksija – vježbe
Struktura logopedskog programa sastoji se od šest modula:
- vještina pravilnog percipiranja govorne ili pisane upute – povezano s razvojem komunikacijskih vještina tijekom školovanja,
- vještina planiranja aktivnosti rada na zadatku – najvažniji korak za razvoj sposobnosti izvođenja mentalnih radnji,
- vještina provođenja završne samokontrole – djecu treba uvjeriti da samoprovjera povećava vjerojatnost dobivanja visoke ocjene,
- vještina samostalnog ocjenjivanja rezultata svojeg rada – dijete treba uočiti vlastite uspjehe i veseliti im se, ali i tražiti uzroke neuspjeha,
- vještina voljnog upravljanja vlastitom pažnjom i tempom rada – samo pomoću sustava vježbi i zadataka može se razviti stabilna i visokokoncentrirana pažnja,
- vještina komunikacije u situaciji učenja – precizno formuliranje pitanja, postavljanje pitanja uopće, primanje učiteljeve upute i rješavanje zadatka u interakciji s vršnjacima.
Ipak, razvrstavanje vježbi u module je uvjetno jer je većina vježbi multifunkcionalna. Na logopedske vježbe dijete dolazi uglavnom nakon nastave. Zato ne treba očekivati atmosferu sličnu školskom satu.
![Logopedske vježbe](https://krenizdravo.dnevnik.hr/wp-content/uploads/2017/12/logopedske-vjezbe.jpg?x38585)
Logopedske vježbe za čitanje
Program rada ovisi o tome na kojem se stupnju ovladavanja vještinom čitanja dijete nalazi. Specifične metode za korekciju teškoća u čitanju su:
- usvajanje fonetičko-grafičke simbolizacije i učvršćivanje veza „glas-slovo“,
- ovladavanje slogovnim čitanjem,
- automatiziranje slogovnog čitanja,
- poboljšavanje razumijevanja pročitanog.
Sve su to vježbe čitanja za 1. razred, ali se mogu koristiti i kasnije.
Usvajanje fonetičko-grafičke simbolizacije i učvršćivanje veza „glas-slovo“
Preporučuje se rad s tablicama slova. Tablice mogu biti:
- dvobojne i jednobojne tablice samoglasnika i suglasnika,
- tablica velikih i malih tiskanih slova,
- tablica tiskanih i pisanih slova,
- tablica slova u različitim stiliziranim fontovima,
- itd.
U tablicama su slova razmještena nasumično. Kako bi se pojam sloga brže usvojio, potrebno je od samog početka učenja slova uvesti označavanje crvenom i crnom bojom. Crvenom bojom treba označiti samoglasnike, a crnom suglasnike.
![Slogovi](https://krenizdravo.dnevnik.hr/wp-content/uploads/2017/12/slogovi.png?x38585)
Ovladavanje slogovnim čitanjem
Nakon usvajanja glasova i slova, na redu su slogovno čitanje i čitanje cijelih riječi. Na početku se slogovi u riječi izdvajaju polukružnim crtama koje se smještaju izravno ispod tiskane riječi. Tako se zadaje ritam čitanja i ne ometa vizualna percepcija.
Zatim, korisne su vježbe podjele neoznačenih riječi na slogove. Djetetu se daje rečenica u okviru koje treba polukružnim crticama (ili običnim okomitim) podijeliti sve riječi na slogove.
Također, djetetu se mogu pravilnim slijedom pokazivati kartice sa slogovima, a ono ih treba mentalno spojiti u jednu riječ.
Automatiziranje slogovnog čitanja
Kako dijete ne bi pogađalo riječi prema smislu i zvuku, važna je automatizacija slogovnog čitanja. Tu se prakticira rad sa slogovnim tablicama u sklopu kojih je dijete primorano osloniti se na vještinu slogovnog čitanja. Slogovne tablice sadrže slogove jednog tipa:
- dvoslovni otvoreni ili zatvoreni slogovi, npr. do – od,
- troslovni zatvoreni slogovi, npr. jed, var,
- troslovni otvoreni slogovi, npr. vra, tre,
- jednosložne riječi sa suglasničkim skupovima, npr. kost, stol, zvon.
Preporučuje se na početku, iako to ovisi o slučaju, raditi s tablicama od devet slogova, zatim 16 i kasnije s 36 slogova. Slučajnim redoslijedom logoped izgovara slogove iz tablice, a dijete treba što prije pronaći i pokazati odgovarajući slog te ga naglas izgovoriti.
Može se koristiti i tablica s riječima koje se sastoje od slogova uključenih u tablicu, a dijete treba pravilnim redoslijedom pronaći slogove od kojih se sastoje riječi.
![Razumijevanje pročitanog](https://krenizdravo.dnevnik.hr/wp-content/uploads/2017/12/razumijevanje-procitanog.jpg?x38585)
Poboljšavanje razumijevanja pročitanog
Nedovoljno razumijevanje pročitanog očituje se na razini rečenice i na razini teksta. Što se tiče razumijevanja na razini rečenice, korisne su sljedeće vježbe:
- razumijevanje individualnog značenja riječi prema analizi konteksta – npr. u rečenici „Volim se odmarati u hladovini sjenovite šume.“, traže se poznate riječi (korijen) od kojih potječu nepoznate (sjena, hlad), poznate riječi s istim korijenom pomažu u tumačenju nepoznatih,
- razumijevanje invertiranih vremenskih konstrukcija – poticanje razumijevanja pitanjima „Što se prvo dogodilo“ i „Što je (lik) prvo učinio?“, pomoć djetetu pri nalaženju vizualnih oslonaca, npr. riječi „nakon“ i „prije“ u tekstu se mogu obojiti fluorescentnim markerom, npr. „Ana je otišla prijateljici nakon što je ručala.“,
- razumijevanje distantnih konstrukcija – česte su u pripovijetkama i bajkama, različite dijelove rečenice treba označiti markerima različitih boja, npr. „Trčeći brzo ispod stola, sivi je miš pobjegao u rupu u parketu.“, pitanja koja treba postaviti su: „Što je miš rado?“, „Kuda je prošao?“, „Kakav je miš bio?“, „Kamo je pobjegao?“ itd.,
- razumijevanje jezičnih pojmova i izraza koji se često susreću u matematičkim udžbenicima – treba provjeriti djetetovo razumijevanje pojmova i raditi na onima koji stvaraju teškoće,
- razumijevanje uzročno-posljedičnih veza u rečenici – smišljanje šaljivih igara i pjesmica s ispravnim i pogrešnim prikazom uzročno-posljedičnih veza u složenim rečenicama, npr. „Pada je kiša zato što nisam ponio kišobran.“,
- razumijevanje subjektno-objektnih odnosa u rečenici – potrebno je djetetu ispisati rečenice iz nepoznatih pripovijetki, razumijevanje se potiče pitanjima u kojima je ključna riječ smisleno suprotna onoj riječi u rečenici koja određuje subjektno-objektni odnos, tako smisao postaje jedini oslonac, npr. „Sinu je tata natočio sok.“, postavlja se pitanje „Tko je popio sok?“,
- ostali oblici rada na razumijevanju pročitanog na razini rečenice i kratkog odlomka – važno je stvoriti naviku samokontrole razumijevanja pročitanog tijekom čitanja u sebi, djetetu se može dati kratki tekst koji završava pitanjem „Zašto?“ s time da se odgovor ne nalazi u tekstu, npr. „Pas je potrčao za mačkom. Mačka se popela na drvo. Pas se zaustavio. Zašto?“.
![Mentalna mapa](https://krenizdravo.dnevnik.hr/wp-content/uploads/2017/12/mentalna-mapa.jpg?x38585)
Kad je u pitanju razumijevanje na razini teksta, važno je da se logoped ili roditelj upoznaju sa zahtjevnošću teksta. Također, od pomoći će biti:
- uvodni razgovor prije čitanja – listanje knjige, pregledavanje ilustracija, čitanje naslova i razgovor o njemu, iznošenje vlastitih iskustava itd.,
- razjašnjenje nepoznatih riječi – stavljanje novih pojmova u novi smisleni kontekst učvršćuje razumijevanje i pamćenje,
- čitanje priče postepeno – treba napraviti kratki osvrt nakon svakog kratkog smislenog dijela,
- trominutne pauze – ispunjene razgovorom o pročitanom i prepričavanjem vlastitim riječima,
- razgovor o pročitanom – postavljanje pitanja djetetu kako bi se provjerilo razumijevanje priče, dublje analizirali likovi i raspravila pouka.
Od velike pomoći pri razumijevanju pročitanog mogu biti grafički organizatori, tj. mentalne mape, konceptualne mreže, dijagrami itd. Riječ je o vizualnom načinu prikazivanja informacija koji je strukturiran, a ujedno zabavan i zanimljiv.