Što znači biti neurotipičan i zašto je to važno znati?

neurotipičan

Svi smo različiti – neki od nas misle brzo i usmjereno, neki imaju izraženu kreativnost, dok se drugi najbolje snalaze u stabilnim i poznatim rutinama. Sve te razlike postaju posebno važne kada govorimo o neurotipičnosti i neurodivergenciji – pojmovima koji dobivaju sve više pažnje u javnosti.

No, što znači biti neurotipičan i zašto je ta oznaka važna u razumijevanju razlika među ljudima?

U nastavku vam otkrivamo što znači biti neurotipičan, kako se neurotipičnost razlikuje od neurodivergentnosti te zašto je važno prihvaćati različite načine razmišljanja i učenja.

Što znači biti neurotipičan?

Što znači biti neurotipičan? Ovaj pojam odnosi se na osobe koje razmišljaju, osjećaju i obrađuju informacije na način koji je uobičajen ili očekivan za njihovu dob i kulturni kontekst.

Drugim riječima, neurotipične osobe funkcioniraju unutar društvenih i razvojnih normi koje se smatraju “tipičnima”.

Nasuprot tome, osobe s poremećajima iz spektra autizma, ADHD-om, disleksijom, Touretteovim sindromom i sličnim stanjima često se identificiraju kao neurodivergentne. To ne znači da su “manje sposobne”, već da svijet doživljavaju i procesuiraju drugačije.

Iako neurotipičnost nije medicinski klasificirana kategorija, ovaj pojam sve se više koristi unutar zajednica koje promiču neuroraznolikost. Cilj nije stvoriti dodatne podjele, već potaknuti prihvaćanje različitih načina funkcioniranja mozga.

Karakteristike neurotipičnih osoba

Ljudi koji se smatraju neurotipičnima često pokazuju sljedeće osobine:

  • lako izražavanje i održavanje razgovora
  • dostižu razvojne prekretnice (poput govora) u očekivano vrijeme
  • mogu se fokusirati dulje vrijeme bez poteškoća
  • bez većih problema podnose senzorne podražaje poput buke ili gužve
  • lako se prilagođavaju promjenama i novim okruženjima.

Važno je naglasiti da biti neurotipičan ne uključuje samo izostanak autizma. Neurotipične osobe obično nemaju ni druge neurološke različitosti poput dispraksije, disleksije ili ADHD-a.

Neurotipičnost i neurodivergentnost
FOTO: Shutterstock

Neurodivergentnost – što je to i koga uključuje?

Pojam “neurodivergentan” odnosi se na osobe koje razmišljaju i obrađuju informacije na drugačiji način. Ova raznolikost uključuje ljude s:

  • poremećajem iz spektra autizma
  • ADHD-om
  • disleksijom
  • Touretteovim sindromom.

Umjesto da se autizam i slična stanja promatraju isključivo kao poremećaji koje treba “ispraviti”, neurodivergentni pristup naglašava različitosti kao potencijalne snage i vrijedne doprinose društvu.

Snage i izazovi neurodivergentnih osoba

Neurodivergentnost se ne može jednostavno opisati kroz jedan skup osobina jer su iskustva različita. Kod djece s autizmom npr. uobičajeni znakovi mogu biti:

  • izostanak odgovora na ime ili govor
  • nedostatak kontakta očima
  • ponavljajuće ponašanje (npr. slaganje igračaka u red)
  • ograničen društveni interes.

Kod odraslih se mogu javiti:

  • niska razina socijalne interakcije
  • teškoće u vođenju razgovora
  • fiksirani interesi i rutine
  • smanjen kontakt očima.

No, neurodivergentne osobe često imaju i brojne snage:

  • kreativnost i izvanokvirno razmišljanje
  • odlične vještine u sustavima, poput programiranja ili matematike
  • iznimna pažnja na detalje
  • vizualno-prostorna nadarenost.

Stupnjevi autizma i potrebe za podrškom

Dijagnoza iz spektra autizma prema DSM-5 klasificira se u tri stupnja:

  • blagi stupanj (razina 1) – potrebna je podrška u svakodnevnom funkcioniranju
  • umjeren stupanj (razina 2) – potrebna je značajna podrška
  • teži stupanj (razina 3) – potrebna je vrlo opsežna podrška.

Ove klasifikacije pomažu u određivanju razine pomoći koja je pojedincima potrebna kako bi mogli optimalno sudjelovati u društvu.

Zašto je važno razumjeti što znači biti neurotipičan?

Razumijevanje što znači biti neurotipičan pomaže u razbijanju predrasuda i izgradnji uključivijeg društva. Ako od ranog djetinjstva učimo o neurodivergenciji kao prirodnoj razlici, a ne kao “problemu”, možemo:

  • smanjiti stigmu i diskriminaciju
  • poticati djecu da cijene svoju jedinstvenost
  • jačati samopouzdanje i osjećaj pripadnosti
  • ohrabriti djecu da potraže podršku kad im je potrebna
  • omogućiti roditeljima i učiteljima bolje razumijevanje i prilagodbu

Pročitajte i ove članke:

 

Članak objavljen:
  1. Bruise, C. (2025). What Does It Mean to Be Neurotypical? Healthline.
  2. Neurotypical. (2025). Cleveland Clinic.
  3. Villines, Z. (2022). What does neurotypical, neurodivergent, and neurodiverse mean? Medical News Today.

Ocijenite članak

0 / 5   0

Foto: Shutterstock

Napomena: Ovaj sadržaj je informativnog karaktera te nije prilagođen vašim osobnim potrebama. Sadržaj nije zamjena za stručni medicinski savjet.

Podijelite članak

Kopirajte adresu