Logopedske vježbe za malu djecu, predškolce i odrasle – kako se izvode?
- 2 komentara
- 8 min čitanja
Logopedske vježbe, vježbe za artikulaciju ili vježbe dikcije pomažu Vam da steknete bolju kontrolu nad svojim jezikom, govorite tečno te postanete učinkoviti i tečni govornici.
Čak i ako mislite da su Vaši govorni sadržaji dobro promišljeni, trebate pronaći način kako ih ispravno artikulirati. Veliki govornici imaju kontrolu nad dikcijom zbog čega privlače pažnju. Potreban je određeni stupanj napora i artikulacijskih vježbi koje mogu pomoći Vašim govornim vještinama.
Neki od problema s izgovorom su disleksija, dislalija, brzopletost i mucanje. Djeca najčešće pogrešno izgovaraju neke riječi u početnim fazama života, ali ako se nakon određene dobi pogrešno izgovaranje i dalje nastavi, moguće je da dijete ima govornički poremećaj. U tom slučaju potrebne su logopedske vježbe koje mogu pomoći u prevladavanju i uklanjanju poremećaja. Ako je Vašem djetetu dijagnosticirana govorna mana, preporučuje se da krenete primjenjivati ove tehnike.
Artikuliranje slova R
Jedan od češćih glasovnih poremećaja je upravo izgovor glasa R ili rotacizam. Kod izgovora slova R vrh jezika titra te dodiruje desni.
Roditelji su ti koji će najčešće primijetiti nepravilan izgovor glasa “r”, ali djeca mogu, osim rotacizma, imati i druge jezične poremećaje.
Glas “r” smatra se ispravno izgovorenim kada vrh jezika zavibrira s jednim (okružen suglasnicima) do tri brza ponovljena udarca (okružen samoglasnicima).
Može biti krivo izgovoren na 3 načina:
- kada unutar izgovaranja riječi osoba zamijeni glas “r” nekim drugim glasom (najčešće “l”, “j” ili “v”)
- kada osoba glas “r” izgovara na krivom mjestu tj. stražnjim dijelom jezika (tzv. francusko ili njemačko “r”),
- kada jezik ne vibrira dovoljno pri izgovoru.
Terapija kojom se nastoji ispraviti glas “r” u prosjeku traje 35 logopedskih terapija za djecu i 70 za odrasle, ali naravno, ovisi o samoj osobi kako će se odvijati proces jer je kod nekih ljudi to relativno brz proces, a kod nekih dugotrajan.
Logopedske vježbe za slovo “r”
Neke od vježbi za artikuliranje glasa “r” su:
- vježbanje podizanja jezika prema gore i upravljanje jezikom – otvorite lagano usta, nasmiješite se i vrhom jezika prijeđite preko gornjih zuba s unutarnje strane s lijeva na desno i obrnuto;
- uvježbavanje podizanja jezika prema gore – nasmiješite se i jezik pritisnite uz nepce, a usta širom otvorite;
- jačanje mišića jezika – nasmiješite se, usta lagano otvorite, a jezik pritisnite uza nepce i počnite otvarati i zatvarati usta;
- jačanje mišića jezika i uvježbavanje pokretljivosti jezika – nasmiješite se, otvorite usta i vrškom jezika prelazite lagano preko nepca pokretima naprijed – natrag;
- uvježbavanje stvaranje tečnih, dugotrajnih, neprekidnih zračnih struja koje teku središtem jezika – osmiješite se, jezik opustite na donjoj usni, a glasom f otpušite lopticu od vate na drugu stranu stola (možete i bez vate);
- jačanje mišića jezika i pokret prema gore – nasmiješite se, usta polagano otvorite i coktajte s vrškom jezika.
U sljedećem videu možete pogledati kako izgledaju logopedske vježbe za slovo “r”:
Također za izgovaranje slova “r” preporučuje se izgovarati riječi na slovo “r”.
Logatomi za vježbanje izgovora:
Ri | Iri | Eri | Uri | Ori | Ari |
Re | Ire | Ere | Ure | Ore | Are |
Ra | Ira | Era | Ura | Ora | Ara |
Ro | Iro | Ero | Uro | Oro | Aro |
Ru | Iru | Eru | Uru | Oru | Aru |
Neke od riječi za vježbanje glasa “r”:
- Rijeka, rika, riba, riva, riječ, rima, Rim;
- žmiri, viri, Mirica, girice, širina, iris, miris;
- Meri, peri, deri, operi, maheri, krekeri;
- Perica, period, šerif, Amerika, beri;
- curi, duri, furi, purica, curica, Durica, Jurica, žuri;
- Porin, porinuti, Dorica, Dorina;
- stvori, otvori, ponori, orijent.
Neke rečenice za vježbanje glasa “r”:
- Iris je bila u Americi.
- U gradu svi žure.
- Renata voli red.
- Irena je profesorica.
- Moji rođaci žive na moru.
- Mirela svira gitaru.
- Terezija je frizerka.
- Mira nosi maramu oko vrata.
- Damir voli sir.
Logopedske vježbe za slovo “š”
Neke riječi za vježbanje izgovora slova “š” su:
- šapa,
- šeta,
- šalica,
- šuma,
- šansona,
- štap, štala, štampa, štaka, štene, štipa, štikla, štit,
- Maša, kaša, Saša, pješak, lješnjak, piše, više, tiše, kiša, pošta,
- vaš, veš, miš, loš, tuš.
Rečenice za vježbanje slova “š”:
- Saša ima krušku.
- Šaš u jeseni šušti.
- Maša ima mašnu na šeširu.
- U šarenoj šalici je kaša.
- U šumi šušti lišće.
- U šumi košuta lane šeta.
- U šumi netko šator širi.
Neke vježbe za artikulaciju slova “š”:
Logopedske vježbe za slovo L
Lambdacizam, odnosno poteškoća u izgovoru glasova L i LJ manifestira se tako da osobe “ispuštaju” ta slova ili je riječ o distorziji (lateralnoj ili interdentalnoj).
Kako bi dijete izgovorilo glas “l”, mora imati dobro razvijenu pokretljivost govornih organa. Prvo je potrebno razgibati jezik, a ako ih Vaše dijete ne može izvesti, pedijatra zamolite za provjeru veličine podjezične resice (lat. frenulum linguae) koji, ako je prekratak, ne dozvoljava pokrete jezika prema gore i zbog toga dijete ne može pravilno izgovoriti ovaj glas.
Neke vježbe za jačanje jezika kako bi se pravilno izgovorilo slovo L:
- jezik isplazite i pokušajte vrhom dodirnuti nos,
- usne obližite kružno, prvo ulijevo pa udesno,
- otvorite usta i jezik pomičite iz lijevog u desni ugao i obrnuto,
- ponovite istu vježbu, ali sa zatvorenim ustima (tako da se zubi ne vide),
- otvorite usta i vrhom jezika prijeđite preko unutrašnje strane gornjih zubi,
- umotajte jezik prema gore, iza gornjih zubi,
- vrh jezika podignite iza gornjih zubi i zadržite ga dok su usta otvorena.
Kada ste jezik dobro razgibali, pokažite djetetu kako se pravilno izgovara glas “l”: usta su blago otvorena, vrh jezika podignite i postavite ga iza sjekutića. Lagano izgovorite glas “l” i pazite da jezik ostane u tom položaju. Spojite glas “l” sa samoglasnicima i izgovarajte: li, le, la, lo, lu (ali naglasite glas “l”).
Sada započnite s vježbama za pravilan izgovor glasa “l” na početku riječi, dok dijete ponavlja za Vama:
- LI: lice, lisica, limun, lipa, litica, list, livada, lijek, lijepo.
- LE: letak, leptir, let, leđa, ledina, lepeza, letva, lenta, lepinja.
- LA: lak, lan, lav, lakat, lane, lasta, labavo, lavež, lampa, lampion.
- LO: lov, lovac, loviti, lonac, lopata, lom, lokot, lopov, lokal, losos, lovor.
- LU: luk, lutka, lupati, lutati, luster, lud, lubenica.
Zatim, krenite vježbati rečenice s djetetom:
- Lisica je lukava.
- Lubenica je slatka.
- Lipa lijepo miriše.
- Na livadi lete leptiri.
- Mama mi je kupila lizalicu.
- Lija lovi koke.
- Lela i Lana imaju lijepu loptu.
- Lana ima lepezu.
- Labud je lijepa ptica.
- Lasta leti visoko.
U sljedećem videu pogledajte vježbe za učenje glasa l:
Logopedske vježbe za malu djecu
Prva godina života djeteta smatra se bitnim periodom u razvoju djeteta jer je pod utjecajem različitih vanjskih faktora. Dijete opaža i upija sve podražaje oko sebe, pri čemu oblikuje svoje vlastite obrasce ponašanja i komunikacije.
Na roditeljima je najveća odgovornost kako će dijete razviti svoje govorno-jezične sposobnosti i pravovremeno ostvariti komunikaciju s okolinom. U preglednom radu hrvatskih istraživačica Vrsaljko i Paleke objavljenom 2019. u znanstvenom časopisu Magistra Iadertina, navodi se razvoj sposobnosti:
Novorođenče | dijete plače iz različitih potreba |
3 do 5 mjeseci | brblja, izgovara “aaa”, “ooo” i sl. |
6 mjeseci | izgovara slogove “ba”, “da”, “ma”, “ta” i sl. |
7 do 10 mjeseci | ponavlja slogove i počinje ih kombinirati |
10 do 15 mjeseci | izgovara prvu riječ sa značenjem, maše pa-pa, odmahuje glavom za da ili ne |
15 do 18 mjeseci | ponavlja kratke fraze |
Dobra dikcija i izgovor zahtijeva jake usne i jezik kojima se lako mogu djeca služiti. Bitno je djecu, posebice predškolce, uključiti u artikulacijsku gimnastiku, raditi s njima posebne vježbe i govornu terapiju.
Često poremećaji u govoru i nedostatak ispravne dikcije postanu prekretnica u potpunoj komunikaciji između djeteta i odrasle osobe koje negativno utječu na psiho-emocionalno stanje. Takvi problemi mogu se smanjiti ili u potpunosti ukloniti ako što prije započnete s logopedskim vježbama. Za djecu od 2 do 4 godine života bit će od izrazite pomoći naučiti kako ispravno izgovarati sve glasove.
Neke vježbe za poticanje govorno jezičnog razvoja za djecu možete vidjeti u sljedećem videu:
Logopedske vježbe za predškolce
Jedna od najčešćih poteškoća djece predškolske i školske dobi je govorni poremećaj zbog čega roditelji često traže stručnu pomoć logopeda za nepravilan izgovor glasova.
Ako primijetite da Vaše dijete ne izgovara neke glasove, zamjenjuje ih ili izgovara drugačije od svojih vršnjaka, preporučujemo vježbe glasova koje su navedene već u članku ili da posjetite logopeda kako biste prije otklonili poteškoće.
Logopedske terapije obuhvaćaju metode s kojima se nastoji ispraviti poremećaj izgovora, savjetovanje u radu s predškolcem kod kuće, osobnu podršku i pomoć djetetu da ispravno artikulira glasove s kojima ima poteškoća pri izgovoru.
Uspješnost i duljina terapije s djetetom ovisi o čimbenicima kao što su:
- dob,
- intenzitet poremećaja,
- uzrok poremećaja,
- redovitost logopedske terapije,
- suradnja, podrška i pomoć roditelja djetetu,
- motivacija djeteta,
- radne navike djeteta.
Više o logopedskim vježbama za disleksiju – kako dijete naučiti čitati, test za disleksiju i vježbe čitanja pročitajte ovdje.
Logopedske vježbe za odrasle
Kod odraslih najuočljiviji je sigmatizam kod interdentalnih i addentalnih distorzija zbog čega je jezik vani, odnosno izgovor glasova s, z, c, š, ž, č, ć, đ i dž postiže se tako da se vrh jezika postavi između gornjih i donjih sjekutića, a zračna struja “struji” cijelom površinom jezika.
Rotacizam je najčešća poteškoća u izgovoru kod odraslih, odnosno otežano izgovaranje glasa “r” koji nije dovoljno vibrantan. Tijekom normalnog razgovora sonant “r” ima jednu do tri vibracije, u konsonantskom položaju ima jednu, a u vokalskom tri vibracije. Rotacizam se javlja ako vibracije u potpunosti izostanu, a ostane samo jedan dodir zbog čega osoba izgovara glas “l” umjesto “r”.
Bilabijalni ili dvousneni rotacizam podrazumijeva vibriranje usana tijekom izgovaranja glasa “r”, a ne vrhom jezika.
Često se javlja i brzopletost u govoru odraslih osoba koja zna imati i elemente mucanja. Važno je osvijestiti osobu da sebe “čuje” kako “guta” glasove, ali i slogove. Brzoplete osobe spajaju dijelove jedne riječi s drugom i tako postaju nerazumljivi. Stoga, preporučuje se da se to osvijesti, snimajte njihov govor i reproducirajte ga toj osobi kako bi i ona primijetila svoju poteškoću. Kao terapija preporučuje se koristiti vježbe disanja i opuštanja.
Stečeni jezični poremećaj, afazija, gubitak je jezičnih sposobnosti uzrokovan lezijama na mozgu (nepravilnosti). Moguće ju je primijetiti na temelju disfunkcije jezičnog izraza, jezičnog sadržaja i jezične funkcije tijekom spontanog govora, razumijevanja, imenovanja, ponavljanja, pisanja, čitanja i mišljenja, ali se manifestira i poremećajem pažnje, pamćenja i mišljenja.
Logopedske vježbe – terapija
Ako Vam navedene vježbe ne odgovaraju ili mislite da Vi ili Vaše dijete imate veći govornki poremećaj, savjetujemo da posjetite logopeda kako biste prije riješili problem.
Logopedske terapije i njihova cijena:
- SUVAG – provode se logopedska dijagnostika i logopedska terapija, a potrebna je uputnica odabranog liječnika primarne zdravstvene zaštite.
- Preko HZZO-a – KB Dubrava, KB Merkur, PB za djecu i mladež, KB Sveti Duh, KBC Zagreb, Klinika za dječje bolesti Zagreb.
- Logokor – cijena dijagnosticiranja poremećaja iznosi 350,00 kn, logopedski nalaz i mišljenje s preporukom u sklopu dijagnostičkog postupka kreće se od 150 do 250,00 kn, cijena sata individualne terapije od 60 minuta je 240,00 kn, cijena 45-minutne terapije je 200,00 kn, cijena terapijskog sata u radu sa skupinom djece je 160,00 kn po djetetu.
- Ligamedos – cijena logopedske procjene iznosi 350,00 kn, logopedske terapije 170,00 kn, poticanje razvoja predvještina čitanja i pisanja 120,00 kn i logopedska terapija u grupama 100,00 kn.
Tekst Dana
Za vas izdvajamo
Poslušajte Momčila Otaševića i stručnjake te besplatno izmjerite PSA
- Nova Studio
- 1 min čitanja
Izvori:
- Šunić, N. (2014). Logopedske vježbe u odrasloj dobi. Inside OUT.
- Matulić, D. (2019.). Kratka podjezična resica kao uzrok poteškoća hranjenja i sisanja te izgovora. Logoped.hr.
- Vrsaljko, S. i Paleka. (2019). Pregled ranoga govorno-jezičnoga razvoja. Magistra Iadertina.