“Okoliš i zdravlje ne smiju biti žrtvovani zbog stjecanja profita!”: Najpoznatiji lanac trgovina ekoloških proizvoda dobiva novo vodstvo
- Budite prvi i komentirajte!
- 7 min čitanja
Biovega je pionir na hrvatskom tržištu eko proizvoda, što je potvrda trajne predanosti njezinih osnivača, Zlatka Pejića i Jadranke Boban Pejić, te njihovog tima istomišljenika.
Putovanje je započelo prije više od tri desetljeća, kada je dvojac pokušao široj zajednici podijeliti svoj ekološki osviješteni način života, što je u konačnici dovelo do nastanka bio&bio, maloprodajnog lanca trgovina ekoloških proizvoda kojih danas u Hrvatskoj ima 22 (21 trgovine + webshop).
Tim smo povodom razgovarali s osnivačicom Biovege Jadrankom Boban Pejić i nasljednikom Davidom Pejićem koji nam opisuju povijest Biovege i otkrivaju planove za budućnost pionira organske proizvodnje.
Povijest Biovege
Biovega je osnovana 1990. godine s vizijom da Zlatko Pejić i Jadranka Boban Pejić predstave najbolje proizvode iz svijeta i time potaknu domaću ekološku proizvodnju. Naravno, rat je u prvih nekoliko godina usporio razvoj poslovanja, no osnovna ideja po kojoj je zdrav pojedinac preduvjet zdravog okoliša promicana je kroz različite edukativne aktivnosti, aktivnosti za zaštitu okoliša koje su sugerirale da je za kvalitetu življenja te za zdravlje okoliša neophodno mijenjati svakodnevne navike. Boban Pejić ističe:
Tijekom godina ta vizija je sve više bila utemeljena u strukturiranim poslovnim aktivnostima koje su snažno poticale domaću ekološku poljoprivredu. Danas smo grupacija s nekoliko poduzeća (Biovega s veleprodajom i bio&bio trgovinama, Planetopija za izdavaštvo te Bio-Zrno koje pokriva proizvodnju na Zrnu te Zrno bio bistro) i Makronova ustanovom (edukativni programi koji su korijen svih naših aktivnosti).
Ekologija, etika i ekonomija
Ako uzmemo u obzir stanje u svijetu povezano s klimatskim promjenama, stanjem okoliša te generalno zdravljem ljudi (pandemija dijabetesa, porast karcinoma kod mlađe populacije itd.), jasno je da je način života većine postao neodrživ, kako za osobno zdravlje, tako i za zdravlje okoliša. Pesticidi, dušična gnojiva itd. koji se koriste u tzv. konvencionalnoj poljoprivredi trebali su, prema obećanjima od prije 80-ak godina riješiti problem gladi u svijetu.
Boban Pejić ističe kako imamo situaciju u kojoj ne samo da nije riješena glad u svijetu, već su nam tlo, voda i zrak onečišćeni, kontaminirani većim dijelom upravo zbog načina na koji uzgajamo hranu. Tu je i činjenica da je većina hrane danas visoko procesirana (što za rezultat ima manjak glavnih nutrijenata) te u isto vrijeme zasićena aditivima, sintetskim bojama itd.
Jasno je da, želimo li bolju situaciju za generacije koje dolaze, moramo dosta toga promijeniti. Temeljna načela koja održavamo u Biovegi temelje se na tzv. 3 E sustavu – ekologija, etika i ekonomija. Smatramo da poslovni ciljevi trebaju biti usklađeni i vođeni ravnotežom tih vrijednosti. Okoliš i zdravlje ne smiju biti žrtvovani zbog stjecanja profita jer nas to sve skupa u konačnici ugrožava.
Prve godine poslovanja Biovege
Prve godine poslovanja Biovege većinom su bile obilježene distribucijom proizvoda te jednom malom trgovinom koja je bila u sklopu tadašnjeg Makronova centra. Zastupstvo koje su tijekom 90-ih dobili za brandove poput Zelene magme, Dr. Hauschka kozmetike, Havajske spiruline itd. pionirski su na njihovom tržištu predstavile i poslovnu nišu i sam pojam organskih proizvoda i prirodne kozmetike.
Pokretanje bio&bio trgovine prije 20 godina svakako je bila jedna od ključnih prekretnica prema razvoju maloprodaje, a slijedilo je 2007. izdvajanje izdavaštva u zasebno poduzeće Planetopija te 2010. preuzimanje najstarijeg hrvatskog ekološkog imanja Zrno čime se ostvario dugogodišnji san i vizija proizvodnje vlastitih proizvoda. Prvi organski kruh s kiselim tijestom sa Zrna od 2011. nalazi se u svim bio&bio trgovinama.
Svakako treba istaknuti i 2021. u kojoj smo otvorili četiri nove trgovine te započeli dva velika projekta – digitalizaciju i generacijsku tranziciju. Upravo to simbolizira naš pristup i vrijednosti – stalna evolucija na svim razinama kako bismo ostali točka inspiracije za nove zelene projekte.
Utjecaj klimatskih promjena na eko poljoprivredu
Klimatske promjene snažno utječu na poljoprivredu pa tako i na ekološku poljoprivredu, zbog čega se događaju i poremećaji u dobavnom lancu, pogotovo svježih proizvoda. S obzirom na to da popularnost organskih proizvoda raste iz godine u godinu, sve je više na tržištu prisutan konvencionalni pristup u kojem se pokušavaju dobiti što jeftiniji proizvodi te se preskaču i ubrzavaju procesi kako bi se smanjila cijena. Boban Pejić objašnjava:
Time se smanjuje i kvaliteta samih proizvoda, a to nikako nije bila intencija pionira organske proizvodnje. Nama je cilj osigurati proizvode najviše moguće kvalitete, pripravljene pažljivim i sporim procesima, koji će takvim pristupom prerade i proizvodnje zadržati i bogatstvo nutrijenata i okusa, uz neizostavne ekološke certifikate.
Budućnost Biovege
Biovega ima puno planova za budućnost, a Boban Pejić izdvaja neke od njih:
Puno je toga što želimo unaprijediti na svim razinama poslovanja kako bismo bili najbolji mogući primjer održivog poslovanja. Restrukturiranjem koje smo započeli želja nam je da unutra napravimo tvrtku koja je dobro posložena, s kvalitetnim i posvećenim te adekvatno nagrađenim ljudima i procesima koji će se ogledati u transparentnosti i stalnoj evoluciji. I onda “samo” sve to što je unutra zrcaliti prema van. Duboko smo uvjereni da je to moguće.
Dodaje:
Sinergijsko djelovanje naših kompanija unutar grupacije želimo podići na još veću razinu. Tome će zasigurno uz ubrzanu digitalizaciju pomoći i generacijska tranzicija, koja je upravo u procesu. Nekoliko je paralelnih projekata koji zahvaćaju sve razine našeg poslovanja popraćeno s velikim uzbuđenjem jer transformiraju kompaniju na način da koristimo sve suvremene alate i tehnologije, a zadržavamo temeljna ekološka i etička načela.
Biovega u rukama nasljednika
U sklopu ključne generacijske tranzicije David Pejić imenovan je za novog CEO-a Biovege, uz Jadranku Boban Pejić.
Jako sam ponosna što David izuzetno poštuje sve što smo Zlatko i ja pokrenuli. Njegova posvećenost, ogroman svakodnevni trud te stalno istraživanje velika su mi inspiracija da i dalje podržavam i pomognem daljnjem razvoju kompanije. Kvalitetni ljudi uvijek su bili i bit će preduvjet razvoja tvrtke i drago mi je vidjeti da se mladi ljudi pridružuju i uključuju te sam uvjerena da će Biovega i dalje mnogima biti inspiracija i primjer da svoju vlastitu strast i filozofiju življenja pretvore u kvalitetan poslovni model koji će doprinijeti kvaliteti življenja i pojedinca i obitelji te okoliša.
David Pejić, CEO Biovege, proglašen je najboljim ekološkim poljoprivrednikom u EU-u 2022. i najboljim mladim poljoprivrednikom u Hrvatskoj 2023. Njegov inicijalni pristup poljoprivredi bio je obilježen prvenstveno ogromnom količinom energije usmjerenom u istraživanje najboljih praksi i razvoj postojećih potencijala Zrna.
Pejić naglašava:
Cilj je bio ići korak po korak i bez zaustavljanja svaki dan biti bolji nego onaj prethodni. Navedeno nas je vodilo u značajne rizike i ambiciozne projekte za koje nije bilo presedana. Ultimativno, taj put nas je doveo do određenog oblika izvrsnosti i vrhunca s kojeg smo postali vidljivi.
Vizija održive poljoprivrede i zaštite okoliša
Ekološki uzgoj i proizvodi jamče izostanak sintetskih pesticida, mineralnih gnojiva i više od 500 različitih kemikalija i aditiva koji se nalaze u konvencionalnim gotovim proizvodima. Pejić ističe:
Ekološka poljoprivreda nam omogućuje izlaz iz situacije u kojoj smo hranu, kao nešto što bi nas trebalo podržavati, pretvorili u nešto što nas ugrožava. Uvjeren sam da kroz prakse ekološke poljoprivrede možemo osigurati zdravlje pojedinca kao preduvjet zdravog okoliša.
Obrazovanje u prestižnim institucijama
Pejićevo obrazovanje uključuje prestižne institucije kao što su NYU i Sveučilište Cambridge, a ova su iskustva oblikovala njegov pristup poljoprivredi i poslovnom vodstvu u Biovegi. David je odrastao uz ekološke priče pa se nakon studija u SAD-u i Engleskoj, gdje je magistrirao filozofiju na Cambridgeu i počeo studij filmske kamere, odlučio vratiti kući:
Kroz svoje obrazovanje imao sam privilegiju biti izložen iznimno raznovrsnim idejama u društvu iznimno sposobnih ljudi. Vjerujem da je navedeno okruženje kroz godine u meni ucrtalo strast za kontinuiranim napretkom i izvrsnošću. Također, kroz studij filozofije sam imao priliku dubinski se posvetiti promatranju ponašanja kompleksnih sustava, što mi je pomoglo u pristupu poljoprivredi.
Biointenzivni vrt na eko imanju Zrno
Pejićev biointenzivni vrt na Zrnu je najveći no-dig, odnosno no-till vrt u regiji s više od 220 standardiziranih gredica. U navedenom sustavu nema obrtanja tla, što dopušta proces obnavljanja i izgradnje sustava bioraznolikosti i mikrobioma. Vrt se smatra krunom umijeća ekološke proizvodnje jer je riječ o sustavu uzgoja ekološkog povrća bez mehanizacije koji omogućuje gušći plodored, bolji prinos po kvadratnom metru uz pokrivenost tla kompostom.
U tom pogledu, naš biointenzivni vrt predstavlja najviši vid ekološke poljoprivrede koji se od relativno nedavno u Americi počinje i standardizirati pod imenom regenerativne ekološke poljoprivrede.
Biovrt na 22 hektara zajedno s 39 zaposlenika uzgaja oko 60 različitih kultura.
Naš izbor kultura uvjetovan je potrebama naših vlastitih proizvoda, željama kupaca, ali i zakonitostima ekološke poljoprivrede. Mnoge kulture, poput onih za zelenu gnojidbu, uzgajamo kako bismo osigurali dugoročnu kvalitetu tla. Ostale kulture organiziramo u sofisticirane i kompleksne plodorede koji nam osiguravaju različite benefite, od optimalnog upravljanja nutrijentima do kontrole štetnika. U navedenim izborima, specifične odluke ovise o individualnom kontekstu svakog poljoprivrednika.
Prerada, pekarstvo i ugostiteljstvo
Uz poljoprivredu Zrno eko imanje ima dodatne tri proizvodne djelatnosti – preradu, pekarstvo i ugostiteljstvo. Česti su slučajevi gdje neki finalni proizvod Zrna svoj život započinje kao poljoprivredna kultura. Pejić pojašnjava:
Primjerice, na svojim poljima uzgajamo soju koju sljedeće godine u preradi pretvaramo u tofu koji nadalje kao poluproizvod koristimo u vlastitim sendvičima ili jelima Zrno bio bistroa. Na taj način postižemo kontrolu od početka do kraja koja nam garantira jedinstvenu kvalitetu proizvoda koji naši kupci i gosti prepoznaju.
Budućnost prvog lanca trgovine eko hrane
David sada preuzima i prvi lanac trgovina eko hrane/pionire u eko, makro, vege i obnovljivom življenju koje su začeli njegovi roditelji, strastveni zaljubljenici u takav život.
Širenje maloprodajne i veleprodajne mreže na domaćem i regionalnom tržištu je očit cilj za koji smatram da smo vrlo dobro pozicionirani. No, ono što nas posebno motivira je vizija produbljivanja iskustva i odnosa s kupcima, mogućnost da kroz interakciju s našim poslovnim sustavom budu cjelovito podržani i vođeni kroz proces unaprjeđenja vlastite kvalitete življenja.
Tekst Dana
Za vas izdvajamo
12 vježbi s vlastitom težinom za izgradnju mišića
- Tomislav Stanić
- 4 min čitanja