Roditelji, jeste li čuli za BaDaBum?
- Budite prvi i komentirajte!
- 5 min čitanja
Digitalna platforma BaDaBum potiče razvoj govorno-jezičnih vještina i vještina rane pismenosti, tj. predvještina potrebnih za usvajanje vještina čitanja i pisanja, ali na zabavan i djeci razumljiv način putem digitalnih igrica i listića za ispis. Djeca vježbaju uz pomoć radnih listića i zanimljivih igara koje su kreirali logopedi i edukacijski rehabilitatori.
Svi korisnici mogu putem platforme napraviti besplatnu samoprocjenu uz koju roditelji mogu provjeriti prati li dijete uredan razvojni put te je li potrebno potražiti stručnu pomoć.
Kako je nastao projekt BaDaBum?
BaDaBum je nastao iz potrebe logopeda za kvalitetnim sadržajem na hrvatskom jeziku. Budući da svakodnevno rade s djecom, neprestano traže novi sadržaj koji je kvalitetan, edukativan i zabavan. Većina takvog sadržaja je na engleskom, što znači da je neupotrebljiv budući da se logopedija veže uz vlastiti jezik.
Uz novčanu potporu europskih fondova i u suradnji s kolegama logopedima i edukacijskim rehabilitatorima, BaDaBum tim je kreirao vlastiti sadržaj na digitalnoj platformi koji je nastajao godinama i razvijao se u skladu s potrebama logopeda i iskustvima s djecom i roditeljima.
Kome je namijenjen BaDaBum?
BaDaBum je trenutno namijenjen djeci u dobi 4 – 7 godina, ali u budućnosti se planiraju razviti radni listići i igre za djecu svih dobnih skupina 2 – 8 godina. Razvoj platforme planira se i u drugim poljima govorno-jezičnog razvoja kako bi se stvorila sveobuhvatna platforma koja će biti koristan i edukativan alat djeci i roditeljima i koja će pružati potporu i nadopunu logopedskoj terapiji.
Na BaDaBumu roditelji mogu zatražiti i online savjetovanje logopeda ili dogovoriti logopedski dijagnostički pregled, a logopedi se mogu online povezati s djetetom koje je kod njih na terapiji te preporučiti igre i listiće koje dijete može rješavati kod kuće (ako dijete ima određene poteškoće s nekom od vještina).
Na BaDaBumu je moguće napraviti besplatnu samoprocjenu, odnosno online testiranje čiji će rezultati ukazati roditeljima na razvojni put njihovog djeteta te, ukoliko je potrebno, uputiti na idući korak u logopedskoj terapiji.
BaDaBum tim posebno ističe da platformu djeca koriste zajedno s roditeljima jer igrajući igre i rješavajući listiće roditelji upoznaju sadržaj kojim dijete treba ovladati prije polaska u školu. Na taj način, roditelji mogu procijeniti je li njihovo dijete na onoj razini na kojoj bi u svojoj dobi trebalo biti te poduzeti daljnje korake, odnosno savjetovanje s logopedom ili zatražiti logopedski dijagnostički pregled.
Zašto je važna logopedska procjena i rad s djecom?
Razvoj govorno-jezičnih vještina i vještina rane pismenosti, tj. predvještina potrebnih za usvajanje vještina čitanja i pisanja, iznimno je važna za svako dijete, a rane intervencije značajno mijenjaju i smanjuju poteškoće koje, zanemarivanjem, mogu izazivati puno širi spektar problema (npr. djeca koja zbog ovakvih poteškoća odustaju od daljnjeg školovanja, imaju smanjeno samopouzdanje zbog komentara okoline itd.).
Pritom je važno naglasiti da je primijećen sve veći broj djece koji trebaju neki od oblika logopedske intervencije, a BaDaBum tim navodi nekoliko mogućih razloga za to uočenih u svojem svakodnevnom isksutvu rada s djecom:
- poboljšanje medicinske skrbi rezultira većim brojem djece rođene s neurorizikom koja zahtijevaju sustavno multidisciplinarno praćenje od strane različitih specijalista, pa tako i logopeda
- poboljšane su i dijagnostičke metode koje logopedi koriste u radu te je sada veća mogućnost prepoznati problem i ranije reagirati
- veća je osviještenost i educiranost roditelja o rizicima i mogućnostima pojave problema, pa i roditelji samostalno traže pomoć i educiraju se, te zaista aktivno sudjeluju u svim područjima od prevencije do terapije
- ubrzani ritam života zasigurno utječe na kvalitetu vremena koje provodimo s djecom, a u stalnoj žurbi ne razvijamo prave i kvalitetne dijaloge s djecom
- dugotrajan boravak ispred ekrana nema pozitivne učinke na razvoj govorno-jezičnih vještina djece jer najbolji način poticanja ovih vještina je interakcija, aktivna konverzacija i dijalog s djecom (pogotovo ako govorimo o svakodnevnim rutinama kao što su npr. hranjenje, vožnja u automobilu, a upravo su to situacije u kojima roditelji najčešće dopuštaju djeci korištenje mobilnih uređaja).
Odaziv i zainteresiranost roditelja za BaDaBum
BaDaBum tim ističe da je trenutni odaziv korisnika sjajan, a javljaju im se roditelji s različitim problemima. Iako nastoje svakome od njih pomoći, uvijek su odskočna daska za one kojima je potrebna daljnja obrada, pa ih upute na adrese gdje bi mogli dobiti pomoć.
Navode da je dosta poziva naših ljudi koji se trenutno nalaze u dijaspori budući da je zbog jezičnih prepreka teško napraviti logopedsku procjenu u nekoj stranoj zemlji. Dobivaju puno pozitivnih povratnih informacija o sadržaju na platformi od roditelja koji govore kako su njihova djeca vrlo dobro reagirala na igre i listiće te da svakodnevno vježbaju, a upravo to im je i glavni cilj.
Vrsta logopedske terapije ovisi o mnogim faktorima kao što su npr. kronološka dob djeteta, vrsta poteškoće, kognitivni status djeteta, prisutnost pridruženih poteškoća.
Osim klasične logopedske terapije na koju dijete odlazi jednom ili više puta tjedno, za uspjeh logopedske terapije od velike je važnosti suradnja logopeda i roditelja jer sve što dijete uči u logopedskoj ordinaciji potrebno je ponavljati svakodnevno s roditeljima i naučena znanja primjenjivati u svakodnevnom životu.
Je li online savjetovanje dovoljno učinkovito?
Online logopedsko savjetovanje jednako je učinkovito kao i savjetovanje koje se provodi uživo, a svakako je brže i dostupnije široj populaciji, primjerice, osobama koji žive u područjima koje nije pokriveno logopedskim uslugama.
Cilj logopedskog savjetovanja je brže povezivanje roditelja i logopeda kako bi roditelji na vrijeme došli do prvih informacija koje su im potrebne. Moguće ga je provoditi online i bez prisustva djeteta jer je cilj savjetovanja roditelje upoznati sa osobitostima komunikacijskog i govorno-jezičnog razvoja. Također, cilj je pružiti im smjernice o načinima poticanja komunikacijskih i govorno-jezičnih vještina kroz igru i svakodnevne aktivnosti.
Tijekom logopedskog savjetovanja ne provode se detaljne dijagnostičke metode i standardizirani testovi i ne piše se nalaz, ali može uključivati analizu video snimaka koji su roditelji snimili tijekom nekih od svakodnevnih aktivnosti poput zajedničkog igranja, čitanja slikovnica, hranjenja itd.
Logopedska terapija u Hrvatskoj
Logopedska terapija je u Hrvatskoj vrlo tražena, ali velik je problem nedostatak stručnjaka koji bi terapiju mogli pružiti, zatim centraliziranost logopeda u velikim gradovima što kreira nedostupnost usluge u ruralnim sredinama te dugotrajnost ove vrste terapije što za posljedicu ima dugačke liste čekanja na dijagnostičke i terapijske procese.
Prema podacima Hrvatskog logopedskog društva, više od pola logopeda zaposlenih u Hrvatskoj radi u Zagrebu i njegovoj okolici, dok su neke županije u potpunosti nepokrivene.
Na prvi (dijagnostički) logopedski pregled u prosjeku se čeka između šest i 12 mjeseci, liste čekanja za logopedsku terapiju često su duže od godinu dana, a rezultat toga je da se govorno-jezične poteškoće u djece ne utvrđuju i ne rješavaju u pravom trenutku.
Upravo zato BaDaBum može pomoći roditeljima, djeci i logopedima kao idealan alat koji će biti podrška logopedskoj terapiji, ali i povezati logopede s djecom u ruralnim krajevima gdje je to, trenutno, vrlo teško.
Instagram – https://www.instagram.com/badabum_hr/
Facebook – https://www.facebook.com/BaDaBum.hr
LinkedIN – https://www.linkedin.com/company/badabumhr/
Tekst Dana
Za vas izdvajamo
12 vježbi s vlastitom težinom za izgradnju mišića
- Tomislav Stanić
- 4 min čitanja