Što učiniti kada dijete ne želi surađivati u školi?
- Budite prvi i komentirajte!
- 3 min čitanja
![dijete ne surađuje u školi](https://krenizdravo.dnevnik.hr/wp-content/uploads/2025/02/dijete-ne-suraduje-u-skoli.jpg?x38585)
Claire Lerner, licencirana socijalna radnica i stručnjakinja za razvoj djece, za Psychology Today je podijelila priču o Jodi i Marshallu te njihovom sinu Oliveru, sedmogodišnjem djetetu s visokosenzitivnim osobinama, koje je sramežljivo i izbjegava aktivnosti koje uključuju nastupanje, poput tjelesne, glazbe ili izlaganja pred razredom.
U početku su se Jodi i Marshall trudili prilagoditi Oliverove potrebe. Ako bi Oliver odbio otići na rođendansku zabavu ili na nogomet sam, iako su znali da njihova prisutnost predstavlja prepreku njegovom punom sudjelovanju u tim važnim društvenim iskustvima, ostajali su.
Škola je također prilagođavala Oliverov rad – bio je jedini učenik koji nije morao održati usmeni zadatak pred razredom, a ako je oklijevao pri premještanju u druge učionice za različite predmete, pomoćnik bi mu donosio rad u učionicu.
Ako je Oliver odbio ići na tjelesni odgoj ili glazbeni, dopuštali su mu da sjedi u udobnom prostoru pred uredom i čita, što je bila njegova omiljena aktivnost.
Plan koji će pomoći Oliveru da izgradi povjerenje u sebe
Kako bi riješili izazove u školi, održan je timski sastanak u kojem su sudjelovali Jodi, Marshall, Oliverovi učitelji i stručnjakinja. Zajedno su osmislili plan koji će pomoći Oliveru da izgradi povjerenje u sebe kao učenika koji je snažan, sposoban i može svladati izazove, primjenjujući koncept visokih očekivanja uz visok nivo podrške.
Plan je bio temeljen na četiri ključna principa:
- ne omogućiti izbjegavanje zadataka dopuštanjem Oliveru da bira hoće li slijediti školska pravila
- postaviti jasna očekivanja i granice koje će mu omogućiti da se nosi s izazovima, uz davanje izbora unutar tih granica
- primijeniti prirodne posljedice koje će ga motivirati
- uvijek ga podržavati bez sramoćenja.
![pomaganje djetetu koje ne želi surađivati u školi](https://krenizdravo.dnevnik.hr/wp-content/uploads/2025/02/pomaganje-djetetu-koje-ne-zeli-suradivati-u-skoli.jpg?x38585)
Strategija je uključivala nekoliko ključnih koraka:
- ako bi Oliver oklijevao pri premještanju u svoju učionicu, učitelji više ne bi donosili njegov rad u učionicu; umjesto toga, dali bi mu dva izbora – premjestiti se u odgovarajuću učionicu i obaviti zadatke ili ostati u istoj učionici i nadoknaditi propušteni rad kasnije
- sudjelovanje u posebnim aktivnostima (kao što su tjelesni odgoj i glazba) više nije bilo opcionalno; učitelji su postavili pravilo da svi učenici moraju prisustvovati, ali su Oliveru dali izbor kako sudjelovati; primjerice, u tjelesnom odgoju mogao je sudjelovati u aktivnostima ili služiti kao izvjestitelj, bilježeći događanja
- u situacijama kada je bilo potrebno izlaganje, poput održavanja usmenog zadatka, učitelji su Oliveru objašnjavali da svi učenici moraju podijeliti svoja mišljenja; on je mogao birati kako će to napraviti – izravno pred razredom ili snimiti videozapis svojeg izlaganja
- učitelji su obećali slati roditeljima obavijesti o nadolazećim aktivnostima, kako bi ih mogli pripremiti i omogućiti Oliveru da vježba i osjeća se ugodnije pri sudjelovanju.
Tako su roditelji planirali pomoći mu da kod kuće vježba hokej na parketu, kako bi bio spremniji za tjelesni.
Je li Oliver napredovao?
Nakon tjedan dana provedbe plana učitelji su izvijestili o pozitivnom napretku. Oliver je počeo sudjelovati u tjelesnom i glazbenom odgoju. Međutim, pri povratku u školu nakon zimskih praznika isprva se protivio povratku u svoju školsku rutinu.
Učitelji su nastavili provoditi plan, podsjećajući ga da nije opcija izostaviti rad, što je na kraju prihvatio, dogovorivši da ga obavi kod kuće.
Sljedeći dan su Oliverovi roditelji implementirali plan kod kuće, a već sljedeći dan škola je izvijestila da je Oliver uspješno obavio svoj rad i imao odličan početak dana.
Ova priča ilustrira kako postavljanje jasnih očekivanja i pružanje odgovarajuće podrške mogu pomoći djeci da se suoče s izazovima i rastu. Kombinacijom visokih očekivanja i visoke podrške Oliver je mogao svladati prepreke na način koji je ljubazan i učinkovit, učestvujući u aktivnostima, prevladavajući nelagodu i razvijajući otpornost.
Pročitajte i ove članke:
- Introvertirano i povučeno dijete: Nije isto što i stidljivost i sramežljivost! Psihologinja donosi savjete za roditelje
- Tri glavna savjeta: Kako pomoći djetetu pobijediti sramežljivost?
- Usporen psihomotorni razvoj djeteta: Što je uzrok?
Tekst Dana
Za vas izdvajamo
![Proces oporavka nakon virusnih infekcija zahtijeva više od same borbe protiv simptoma](https://krenizdravo.dnevnik.hr/wp-content/uploads/2025/02/Proces-oporavka-nakon-virusnih-infekcija-zahtijeva-vise-od-same-borbe-protiv-simptoma-360x220.jpg?x38585)
5 ayurvedskih savjeta za oporavak nakon virusne infekcije
- Suzana Mussiow
- 6 min čitanja
- Lerner, C. (2025). What to Do When a Child Won’t Cooperate at School. Psychology Today.