Igre za djecu u različitim stupnjevima razvoja – govorno-jezični i socioemocionalni razvoj
- Budite prvi i komentirajte!
- 6 min čitanja
Razvojne faze djeteta su brze i intenzivne, a roditelji često ne znaju na koji način aktivno sudjelovati u razvoju njihovog djeteta. Ono što mnogi roditelji zaboravljaju je to da djeca najbolje uče i razvijaju se kroz igru koja najučinkovitije potpomaže pravilan razvoj djeteta.
U nastavku Vam donosimo vježbe i igre za djecu u različitim stupnjevima govorno-jezičnog i socioemocionalnog razvoja.
Govorno-jezični razvoj
Govorno-jezični razvoj kreće od krikova i plakanja kojima novorođenče pokušava izraziti svoje potrebe. S vremenom novorođenče počinje slušati majku i druge ljude oko sebe, a na njihova pitanja spontano počinje gukati i nerazumljivo imitirati ono što čuje.
Već u dobi od 7 mjeseci, dijete uspijeva izgovoriti prve slogove koji nemaju nikakvo značenje ni svrhu. Međutim, već u dobi od 8 mjeseci dijete shvaća da slogove može povezivati u kratke riječi, a te riječi se obično tiču njemu značajnih ljudi (npr. „mama“, „tata“).
Od tog trenutka pa nadalje dijete počinje shvaćati riječi i rečenice koje čuje, sam pokušava slagati iste neprestano šireći svoj fond riječi i pridajući im značenje.
Tijekom 2. i 3. godine života, djeca proširuju svoje rečenice i šire vokabular. Shvaćaju da njihove riječi imaju značenje i da izazivaju reakcije kod drugih ljudi. S vremenom počinju pitati sve više pitanja, otkrivaju svijet oko sebe i uče promatrajući druge.
Socioemocionalni razvoj
Socioemocionalni razvoj kod djece kreće jako rano, već s 3 – 4 tjedna djetetovog života. Iako mnogi imaju predodžbu da djeca ne raspoznaju emocije niti ih znaju izražavati, to mišljenje je potpuno krivo. Djeca već jako rano pokazuju osmijeh kao reakciju na poznati ljudski glas, a posebno reagira emocijama sreće na smirujući majčin glas.
Isto tako, dijete vrlo rano plakanjem pokazuje neugodu, odnosno obznanjuje svoje potrebe koje nisu zadovoljene. Već sa 6 mjeseci dijete pokazuje istu emociju koju ima osoba koju gleda, a već s 8 mjeseci promatra sebe u ogledalu i stvara svijest o sebi i svojim emocijama.
Ubrzo se pojavljuje i strah od odvajanja od roditelja, a s vremenom dijete stvara privrženost prema roditeljima o kojoj ovisi emocija straha od odvajanja. Od godinu dana pa nadalje, dijete uči o emocijama promatrajući i imitirajući druge i učeći ponašanje na temelju posljedica koje drugi dobiju za svoje postupke.
Igre za djecu od 1 godine
Igre za razvoj govora i emocija za djecu od 1 godine su prilično jednostavne i zahtijevaju jako malo vremena, a mnogo znače. Sve što trebate raditi je:
- imitirati emocije pomoću facijalnih ekspresija i popratiti ih zvukovima koji odgovaraju toj emociji (npr. izrazite emociju čuđenja s uzvikom „ooo“),
- imitirati zvukove koje proizvode stvari u okolini (npr. pokazivanjem na sat recite „din-don“),
- igrati se skrivača pomoću dekice ili prekrivanjem lica rukama uz neprestano postavljanje pitanja (npr. „Gdje si?“, „Ne mogu te pronaći!“),
- gledati u dijete i uz osmijeh izgovarati emociju koju osjećate (npr. „Mama je sretna!“),
- pokazivati dijelove lica i imenovati ih (npr. nos, oko, zube),
- koristiti igračke ili šuškalice koje proizvode zvukove i proizvoditi te zvukove u djetetovom vidnom polju kako biste mogli vidjeti uočava li ih i prati,
- staviti dijete u krilo, okrenuti ga licem prema sebi te pjevati pjesmice u ritmu uz pljeskanje, imitiranje životinja, dodirivanje dijelova tijela itd.,
- dok ga hranite, kupate ili presvlačite, uvijek pričajte što i kako radite jer se tako uspostavlja komunikacija.
Uvijek se bazirajte na pokazivanje pozitivnih emocija i popratite njihovo izražavanje pravilnim verbalnim frazama.
Igre za djecu od 2 godine
U dobi od dvije godine, govorno-jezični i socioemocionalni razvoj zahtijeva drugačije vježbe i igre:
- igranje skrivača po nekim dijelovima kuće uz izgovaranje imena djeteta i postavljanje pitanja (npr. „Luka, gdje si?“),
- igranje didaktičkih igara slaganja, nizanja, umetanja itd.,
- poticanje djeteta da hrani lutke, medvjediće, Vas ili sebe, a uz to mu pokušajte davati povratne informacije (npr. „Baš sam se najela!“ ili “Hvala ti jer si me nahranila!”),
- oponašanje životinja ili objekata potičući dijete da shvati o čemu je riječ (npr. kuc-kuc, vau-vau),
- igranje loptom na način da kotrljate loptu prema djetetu, a zatim potaknete njega da vrati loptu kotrljanjem Vama.
Cijelo vrijeme se obraćajte djetetu kao prema odrasloj osobi i nemojte tepati nego pravilno izgovarajte glasove i riječi. Dok govorite, gledajte ga u oči i potičite na razgovor s Vama.
Igrice za djecu od 3 godine
Većina navedenih vježbi predstavlja igre za djecu u kući zato što mala djeca još uvijek nisu toliko aktivna vani. Međutim, s tri godine djeca sve više odlaze vani i pronalaze zadovoljstvo igranja u parku, šetnji i sličnih aktivnosti. To je odlična prilika za:
- isprobavanje svih vrsta aktivnosti s loptom (udaranje, hvatanje, bacanje, gađanje itd.),
- susretanje novih objekata i situacija zahtijeva i neprestano imenovanje istih kako bi dijete upoznalo ono što ga okružuje,
- druženje s vršnjacima i prilika za igre za dvoje, troje ili više djece,
- korištenje materijala za izrađivanje i poticanje kreativnosti (npr. glina, papir, bojice, puzzle),
- aktivno koristite vrijeme u prirodi (npr. uz more, trčeći po kamenčićima, u parkovima).
Uz sve navedene igre na otvorenom, djecu u ovoj dobi biste trebali poticati i na samostalno obavljanje određenih aktivnosti tako da bi s vremenom trebala znati sama oprati zube, obući se, presvući se, obuti cipele itd.
Isto tako, možete dijete uključiti u obavljanje kućanskih poslova, a može Vam biti odlična pomoć i u kuhinji dok mijesite tijesto, pravite kekse ili postavljate stol.
Igre za djecu od 4 godine
Kako djeca odrastaju, tako se njihova želja za upoznavanjem svijeta povećava. S vremenom su stare igre postale dosadne, a teško je izmisliti toliko novih igara koliko djeca žele. No, uz malo kreativnosti i volje je sve moguće.
Umjesto kupovanja gotovih igara za djecu, izradite sami svoje igre. Najpopularnije igre za djecu od 4 godine (npr. Memory, Čovječe, ne ljuti se, Crni Petar) je relativno jednostavno izraditi, a gotovo svi ih znaju. Pustite mašti na volju i zajedno s djetetom osmislite i izradite igre u kojima ćete poslije dugo uživati.
Pritom potičite dječju kreativnost dajući mu slobodu u odabiru materijala za izrađivanje, a postavljajte i pitanja tijekom izrade (npr. „Kojom bojom bi ti htio bojati ovu sličicu za Memory?“).
Igrice za djecu od 5 godina
U dobi od 5 godina, djeca već žele složenije igre. Iako je internet prepun igrica za djecu koje im možete dati na računalu ili mobitelu, preporučujemo da ipak takve igre pred malim ekranima izbjegavate.
U ovoj dobi, djeca postepeno otkrivaju složenije konstrukcije igre pa su više zainteresirani za igrice kao što je slaganje brojeva (npr. otkriti koji broj u nizu nedostaje), pronalaženje pravog puta kroz labirint, pronalaženje razlika i sličnosti na slikama te slaganje puzzli od više dijelova.
Sve ove vrste igara možete nabaviti u dječjim dućanima ili pak isprintati i izraditi uz pomoć mašte.
Igrice za djecu od 6 godina
U dobi od 6 godina, djeca se već pripremaju za školu. Igrice koje su im u ovoj dobi zanimljive uglavnom su vezane uz brojeve i slova (npr. jednostavne računske operacije, igre vješala, igre riječi). Neka djeca već znaju čitati prije škole, a neka ne zbog čega odabir igara nije isti za svako dijete.
Neka djeca se u ovoj dobi još uvijek igraju igrama od prethodne dobi što je sasvim normalno. Stupanj težine igara se mijenja ovisno o djetetu i njegovim sposobnostima i željama, a ne kronološkoj dobi.
Pred sami polazak u školu, djeca se više počinju igrati s vršnjacima u školi, a manje s roditeljima. Mijenjaju se preferencije i otkrivaju se nove igre koje učitelji i učiteljice osmišljavaju u školi. Od 6. godine pa nadalje, djeca najviše stvari nauče u školi gdje steknu prijatelje koji postaju glavni likovi njihovih igara.
Igre za djecu od 10 godina
Nakon što djeca krenu u školu, interes za igranje kod kuće nije toliko izražen kao prije. Isto tako, roditelji prestaju biti sudionici igara, a djecu ponekad postane jako teško zainteresirati za zajedničke igre.
U dobi od 10 godina, djeca su već dovoljno odrasla da se znaju sama zabaviti s onim što ih zanima, ali roditelji ipak mogu uspjeti u poticanju zajedničkih igranja. Naime, djeca neopisivo vole društvene igre u kojima sudjeluje cijela obitelj i u kojima je mogućnost pobjede ista za svakoga neovisno o dobi.
Iako se danas nudi ogroman broj različitih društvenih igara (npr. UNO, Pictionary za djecu, Pogodi tko sam), djeca po tom pitanju nisu izbirljiva i u većini slučajeva će biti zainteresirana za bilo koju od navedenih.
Isto tako, igre na otvorenom su uvijek dobra prilika za zajedničko druženje i provođenje vremena, a djeca u ovoj dobi su spremna za različite vrste igara koje se mogu prilagoditi njihovom stupnju razvoja i broju sudionika (npr. badminton, nogomet, rukomet).
Tekst Dana
Za vas izdvajamo
12 vježbi s vlastitom težinom za izgradnju mišića
- Tomislav Stanić
- 4 min čitanja