Odijevate li se u skladu sa svojim uvjerenjima?
- Budite prvi i komentirajte!
- 3 min čitanja
Jeste li se ikada zapitali tko je proizveo hlače koje nosite ili majicu koju ste kupili? Tko stoji iza sandala koje ste obuli ili naočala koje priželjkujete već danima? Vjerojatno je da vam ta pitanja ne prostruje glavom dok posežete za novčanikom, u trenutku uzbuđenja i zadovoljstva.
Sada kada sjedite u uredu ili na kauču i niste okruženi policama šarenih krpica i vješalicama svilenih košulja, zapitajte se – tko je sašio svu onu garderobu u mom ormaru? Tko je ubrao pamuk za moju najdražu majicu? Koja je životinja uginula za moju crvenu torbicu?
Bez da uzrokujemo grižnju savjesti, želimo da racionalno razmislite o podrijetlu svoje odjeće. Nakon što se 2013. godine u Bangladešu urušila zgrada Rana Plaza dio potrošača postao je svjesniji važnosti Fairtrade proizvodnje.
Ova tragedija odnijela je živote ljudi koji su proizvodili za neke od najpoznatijih svjetskih brendova. Kao potrošači, odgovorni smo za izbore svoje kupovine. Kad krećemo u akciju pronalaženja savršenih hlača ili samo usputno gledamo u izloge, možemo učiniti toliko toga.
Zapitamo li se možemo li svojom kupovinom poduprijeti lokalne dizajnere i proizvođače, hrvatske tvornice, Fair Trade, eco friendly i održivu modnu industriju, učinit ćemo puno!
Mnogi veliki brendovi ulaze u Fair Trade modu, koja štiti prava svih koji su sudjelovali u proizvodnji. Uz to, brojni proizvođači ostvaruju certifikate eko proizvodnje, koristeći organski dobivene materijale, koji su bez okrutnosti prema životinjama.
“I wear ethical fashion because I want every aspect of the way I live to be an expression of my ideals.” – Jennifer Gootman, savjetnica za društvenu odgovornost u New Yorku
Što je potrebno za etičku kupovinu?
Ako ste pomislili da etički možete kupovati samo u skupim dizajnerskim buticima, te da vam je potrebno više novaca nego za ‘uobičajen’ shopping, varate se. Istina je da postoje brendovi koji su Fair Trade, eco-friendly itd. i koštaju više, no ne morate se ograničiti na njih. Takve marke su zasigurno kvalitetne proizvodnje i dugog trajanja, te u njih nije loše uložiti. Međutim, etičko odijevanje može biti za svačiji džep.
1.Kupujte u second hand dućanima (vintage).
2. ‘Kupujte’ iz svog ormara – popravite i pokrpajte ono što već imate, uparite odjeću koju uobičajeno ne sparujete i razveselite se količinom novih, besplatnih kombinacija.
3. Minimalizirajte svoju kupovinu – neka maksimalan broj komada odjeće prilikom 1 kupovine, bude 1 komad.
4. Ciljajte na lokalne brendove i domaću proizvodnju. Zasigurno vam je samo prilikom čitanja ovog koraka na pamet palo nekoliko domaćih proizvođača.
5. Minimalizirajte svoj ormar! Razvrstajte svoju garderobu. Komade koje učestalo i rado nosite, stavite na police, a ostale položite u kutiju ili spremite daleko od očiju. Predmete za kojima niste posezali mjesec dana, a bili su ‘skriveni’, donirajte ili poklonite prijateljima. Za još savjeta minimaliziranja svog života pročitajte Minimalizam – životni stil 21. stoljeća.
6. Prilikom kupovine zapitajte se – Trebam li ovo kupiti? Mogu li ovo od nekoga posuditi ili kupiti u second hand dućanu? Je li ova kupovina u skladu s mojim vrijednostima? Podupire li ljudska prava, prava životinja ili okoliša?
7. Čitajte etikete! Brojni proizvođači na svojim etiketama naglašavaju ako se drže prakse etičke proizvodnje.
8. Donirajte novac organizacijama koje su usmjerene na Fair Trade proizvodnju.
9. Saznajte kako se možete aktivno uključiti putem društvenih mreža na stranici Fashion Revolution Hrvatska
10. Informirajte se! Pročitajte knjigu Magnifeco: Your Head-to-Toe Guide to Ethical Fashion and Non-toxic Beauty ili skoknite na stranicu Magnifeco i saznajte koji su brendovi etički, što još možete učiniti, zašto je važno biti savjestan potrošač itd.
11. Pogledajte video – 5 savjeta za savjesnu kupnju:
Kako odrediti što je za mene etično?
Kate Black autorica kniige Magnifeco: Your Head-to-Toe Guide to Ethical Fashion and Non-toxic Beauty tvrdi kako etičko odijevanje može uključivati tri aspekta:
- pravednu naknadu i uvjete rada za sve uključene u proces proizvodnje,
- isključenost okrutnosti prema životinjama,
- pozitivne ekološke prakse.
Jednom kada saznate koja je vaša etička odrednica (ljudi, životinje, okoliš), možete pronaći i poduprijeti dizajnere koji dijele vaša moralna načela. Ovakva prakse utjecat će na stanje tržišta, određujući koji će brendovi uspjeti,
Potrebno je ponovno evaluirati vlastite prioritete. Postaviti dodatne standarde. Biti svjesniji kako naše ponašanje kao potrošača utječe na druge i okoliš. Umjesto da kupujemo odjeću jer je jeftina i na rasprodaji, potrebno je saznati priču koja stoji iza njih. Gdje je proizvedena, od kojeg materijala, s kojom namjerom.
Na kraju, moramo stajati iza svojih odluka i prepoznati njihovu važnost. Budite zadovoljni svojim izborima – razmislite prije nego kupite.
Tekst Dana
Za vas izdvajamo
Poslušajte Momčila Otaševića i stručnjake te besplatno izmjerite PSA
- Nova Studio
- 1 min čitanja